تبیان، دستیار زندگی
55 درصد مجموع حوزویان زیر 30 سال و 35 درصد آنها بین30 تا50 سال هستند که در مجموع90 درصد حوزویان کمتر از 50 سال دارند، بر این اساس حوزه علمیه ، حوزه جوان و پویایی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میانگین سن حوزویان

حوزه

55 درصد مجموع حوزویان زیر 30 سال و 35 درصد آنها بین30 تا50 سال هستند که در مجموع90 درصد حوزویان کمتر از 50 سال دارند، بر این اساس حوزه علمیه ، حوزه جوان و پویایی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه با اشاره به ضرورت تدوین بیانیه راهبردی روحانیت، گفت: این بیانیه باید کوتاه، گویا، الهام بخش، انسجام دهنده، هدف گذار، روشن، شفاف و واقعی باشد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عباس کعبی در نشستی که مدرسه علمیه شهیدین قم با عنوان «شاخصه های حوزه آینده ساز» با اشاره به برخی شاخصه های حوزه امروز اظهارداشت: حوزه امروز، دارای انگیزه، جدی در تحول، پایبند به سنت ها، رسالت ها و سیره سلف صالح، پرتحرک، با استعداد، اثرگذار، دارای برنامه ریزی و مدیریت، تکریم کننده مراجع، بزرگان و جامعه مدرسین است.

فاکتورهای پیش‌روی تحول

عضو جامعه مدرسین حوزه ادامه داد: تربیت نیروی های متعهد و کارآمد، گسترش کمی و کیفی نیروها، تامین یک و نیم میلیون طلبه برای ده سال آینده، مهندسی تبلیغ، مجتهد پروری و تولید علم، حفظ نظام توسط روحانیت و حضور در صحنه بین الملل از وظایف مهم حوزه به شمار می‌رود که برای دستیابی به این فاکتورها باید بحث تحول به صورت جدی پیگیری گردد.

وی به شاخصه های روحانیت مطلوب در ده سال آینده اشاره کرد و بیان داشت: مدارس نوین، طلبه دانا، با تقوا،ساده زیست، صادق و با عزت نفس، دین مدار و آمر به معروف و ناهی از منکر، مسئولیت شناس، معتقد به ولایت فقیه و نظام و آرمان ها، برخوردار از روحیه کار دسته جمعی، مهارت، چابکی، زبان شناس، بصیر، حکیم و خردمند از شاخصه های روحانی مطلوب در ده سال آینده است.

مقاطع مختلف تاثیرگذار بر روحانیت

حجت‌الاسلام والمسلمین کعبی با اشاره به دوره های مختلف تاثیرگذار بر روحانیت، اظهارداشت: از ابتدای رسالت انبیاء تا امروز روحانیت چند مقطع مختلف را پشت سر گذارده، اولین مقطع بنیانگذاری اسلام در طول 23 سال، دومین مقطع دوره حفظ تداوم پایداری و مقاومت است که مربوط به ائمه اطهار‌(علیهم السلام) و علمای سلف تا دوره صفویه به مدت ده قرن می باشد، سومین مقطع دوره بیماری و آفت است که آموزه های تجددگرایانه غربی وارد کشور شد و در طول 3 قرن روحانیت را مهجور نمود، مقطع چهارم دوران بیداری اسلامی و جریان مصلحان بزرگ از زمان سید جمال الدین اسدآبادی است که 2 قرن به طول انجامید و همچنین مقطع پنجم دوران انقلاب اسلامی و نهضت امام خمینی است که تاکنون 3 دهه از آن می گذرد.

وی افزود: به عقیده من تا ظهور حضرت مهدی‌(علیه السلام) دو مقطع دیگر یعنی ساخت امت اسلامی بر پایه هویت و عزت اسلامی و رهبری الهی  و شکل گیری تمدن اسلامی و فراهم شدن بسترها برای ظهور بقیه الله‌ (علیه السلام) مانده است و باید توجه داشت که مسئله ظهور یک تصادف نیست، بلکه سنت الهی است و همواره سنت الهی بر علائم ظهور حاکم است.

عضو جامعه مدرسین حوزه با اشاره به آینده غرب ادامه داد: پیشرفت فناوری، کاهش منابع فسیلی، تخریب محیط زیست، رفاه و آسایش بیشتر، افزایش جمعیت جهانی، رشد تسلیحات کشتار جمعی، افزایش فعالیت های مغزی، تهدید سلامت بدن، رشد دنیا گرایی و تجمل گرایی، افول فرهنگ بومی، افول فکری، رواج اندیشه های کپسولی، فروپاشی اخلاق و بحران هویت انسانی شکل گیری  خانواده های اینترنتی و مجازی از ویژگی های غرب آینده است.

وی تصریح کرد: آنچه طی 15 سال آینده در انتظار غرب است، ناامنی، فقر و فساد است و به راحتی می توان فروپاشی غرب را پیش بینی کرد، تمدن غرب قطعه‌های آخر پازل فروپاشی خود را می چیند و با فروپاشی آن، تمدن اسلامی جایگزین خواهد شد.

گمشده دنیای غرب!

عضو خبرگان رهبری بیان داشت: آنچه گمشده غرب محسوب می شود و در تمدن اسلامی وجود دارد دین، علم و ایمان، اخلاق و فضیلت، عدالت و کرامت انسانی، عزت و آزادگی، رحمت و رافت و عاطفه انسانی، جامعه خانواده بنیاد، سلامت و شادابی ، امنیت و قرب و کمال الهی است و از زمانی که رییس جمهور ایران با طرح این مسائل در عرصه جهانی پیش می‌رود، افکار جهانی را به سمت خود جذب کرده و این دیپلماسی مورد قبول جهانیان قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: حوزه علمیه باید از امروز مدلی برای تمدن اسلامی متناسب با نیازهای ده یا 15 سال آینده طراحی کند تا در آن زمان دچار مشکل و نواقص نباشد.

معادلات به نفع نظام و انقلاب است

حجت‌الاسلام والمسلمین کعبی در پایان خاطرنشان کرد: ایران اسلامی امروز در مسیر سرنوشت سازی قرار دارد که با گذشتن از این پیچ تاریخی، همه معادلات به نفع نظام و انقلاب به سرعت دگرگون خواهد شد.