تبیان، دستیار زندگی
اولین و مهمترین قدمِ خودسازى هم این است كه انسان به خود و به اخلاق و رفتار خود با نظر انتقادى نگاه كند؛ عیوب خود را با روشنى و دقّت ببیند و سعى در برطرف كردن آنها داشته باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بخواه و انتخاب کن

خود سازی

انسان، ترکیبی است از جسم و روح، همان گونه که جسم آدمی بیمار می شود و نیاز به درمان دارد، روح او نیز بیمار می شود. بیماری روحی بسی خطرناک تر از بیماری جسم است. انسانی که به سعادت خود علاقه مند است همواره باید به فکر اصلاح و خودسازی باشد، مراقب باشد مبادا ناخواسته بیماری روحی بر او غلبه نماید. رستگار کسی است که نفس خویش را تزکیه و تربیت کند، و بدبخت کسی است که روح بیمار خود را رها سازد.

نخستین چیزی که برای جوان لازم است، انتخاب راه است، کدام راه را می خواهد برود؟ به کدام سو می خواهد حرکت کند؟ صلاح یا فساد، سعادت یا شقاوت، خیر یا شر؟ پس از انتخاب راه سعادت، باید بداند که بیمار است و بیماری های خود را شناسایی کند. چرا که جهل به بیماری، انسان را از معالجه غافل می سازد. آگاهی از بیماری سبب می شود بیمار به فکر مداوا باشد.

علی علیه السلام می فرماید:اگر ما امید به بهشت یا ترس از آتش هم نداشته باشیم و نه ثوابی (بر فرض) بود و نه عقابی، باز هم سزاوار بود که اخلاق و صفات خوب را انتخاب کنیم، زیرا اخلاق نیک و کارهای پسندیده از جمله چیزهایی است که ما را به خوشبختی سوق می دهد. *

آن چه اسلام به عنوان ابزار خودسازی پذیرفته است، تقوا و پرهیز از آلوده شدن نفس به گناه و روی آوردن به انجام دستورهای الهی است. بنابراین، عمل به دستورهای دین، راه خودسازی و تربیت نفس است.  آزادی های بی حد و مرز جز سیه روزی و تیره بختی، چیز دیگری نصیب آدمی نمی کند. غرق شدن در لجن شهوت ها، سقوط حتمی به دنبال دارد. بعد ملکوتی و انسانی بشر نیاز به تغذیه و رسیدگی دارد.

انتخاب راه

اولین و مهمترین قدمِ خودسازى هم این است كه انسان به خود و به اخلاق و رفتار خود با نظر انتقادى نگاه كند؛ عیوب خود را با روشنى و دقّت ببیند و سعى در برطرف كردن آنها داشته باشد. این از عهده‌ى خود ما برمى‌آید و این تكلیفى بر دوش ماست. "بیانات مقام معظم رهبری در خطبه‌هاى نماز عید سعید فطر "

آنچه گفته شد می تواند خود سازی را در جنبه فردی به تشریح بگذارد اما می توان گفت خودسازی به حیطه اجتماعی افراد هم مربوط می شود . لذا هر گونه پیشرفت در روابط اجتماعی نیز می تواند به اصلاح خود و رشد دهندگی شخصیت کمک کند . در ادامه راهکارهایی را در این راستا به شما ارائه می دهیم.

1ــ وقتی در حال تقویت روابط اجتماعی هستید سعی کنید صادق و بی ریا عمل کنید.

تمایل به ریا و دورویی سبب افت عملکرد شما می شود. صداقت و پاکی سبب افزایش توانایی و اعتبار فرد می شود. چون کسی که نقش بازی می کند هرگز نمی تواند رفتاری شخصی را داشته باشد که از ته دل به دیگران محبت می کند. اگر به این اصل اعتقاد ندارید بهتر است به خواندن این مقاله ادامه ندهید چون موفق نخواهید بود.

2ــ یکی از مهمترین تمرین های خود سازی تمرین «شنونده خوبی بودن» است.

برای بدست آوردن محبت و اعتماد افراد باید شنونده خوبی باشید و با آنها صحبت کنید. فقط به صدای طرف مقابل گوش ندهید، بلکه با قلب خود  این صحبت ها  را پذیرا باشید. با افرادی که صحبت می کنید ارتباط چشمی برقرار کنید. طوری به حرفهای افراد گوش کنید، که گویی هر کلمه از حرف های آنها را می شنوید.

اگر شما خود را فرد قابل احترام و باارزشی بدانید. افراد به سمت شما خواهند آمد، به جای آنکه برای اهداف خود بر روی شانه های شما پا بگذارند.

3ــ قسمت بزرگی از خودسازی دوست داشتن خود است.

در فرایند تقویت روابط اجتماعی ممکن است آنقدر خود را غرق در توجه به دیگران بکنید، که از خود غافل شوید. و به هر کسی اجازه دهید شما را به کارهای مختلف وادار کند. همیشه بخاطر داشته باشید قبل از هر کسی برای خود ارزش قائل شوید و به خود احترام بگذارید. اگر شما خود را فرد قابل احترام و باارزشی بدانید. افراد به سمت شما خواهند آمد، به جای آنکه برای اهداف خود بر روی شانه های شما پا بگذارند.

3ــ وقتی در حال کار برای خودسازی هستید به خود اطمینان داشته باشید و خویشتندار باشید .

بخاطر داشته باشید به جای غرور و خودبینی در مقابل دیگران به خود اعتماد کنید. و با این اعتماد خود را بشناسید تا از استعداد های خود بهره لازم را ببرید . زمانیکه عصبانی می شوید داد و بیداد نکنید. آرام و متین باشید. برای کنترل وضعیت موجود و تبدیل خشم خود به چیزی مولد و مثبت باید به اندازه کافی پخته باشید. دیگران در قبال یک فرد عصبانی و خشمگین پایداری نداشته و به مرور از اطرافش طرد می شوند .

پی نوشت:

* مستدرک، ج 11

کتاب جوان موفق ، نوشته عباس رحیمی

وبلاگ خانواده موفق

فرآوری و تنظیم : کهتری

مقالات مرتبط

آرامشی یافت شدنی

ثابت می کنم من می توانم

بیا درست تصمیم بگیریم

موفقیت یک شبه محال است

رد پایی از یک پایان تلخ

حق انتخاب را از دست ندهید

از ته دل بخندید

ما را خواب برده است

تشنگان خوشبختی بخوانند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.