تبیان، دستیار زندگی
تصور کنید سرعت شما 500000 بار سریع تر از یک هواپیمای مافوق صوت کنکورد است ، در ان صورت سرعت شما حول و حوش 299.792.458 متر بر ثانیه می باشد و این معادل سرعتی استکه نور در خلاء طی می کند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرعت نور

تصور کنید سرعت شما 500000 بار سریع تر از یک هواپیمای مافوق صوت کنکورد است ، در این صورت سرعت شما حول و حوش 299.792.458 متر بر ثانیه هست و این معادل سرعتی است که نور در خلاء طی می کند.

سرعت نور

این کمیت را در فیزیک با حرف c نشان می دهند. اگر شما بتوانید با این سرعت حرکت کنید، قادرید در عرض یک ثانیه 7 بار دور زمین بگردید.

زمان رسیدن نور از خورشید به زمین 8 دقیق و 30 ثانیه  و از خورشید به نزدیک ترین ستاره 4 سال می باشد.(یعنی اگرخورشید ناگهان تاریک شود، 8 دقیقه طول می کشد تا ما متوجه شویم.) در جهان ما نورهای زیادی وجود دارد اما سرعت تمام نورها در خلاء یکسان است.

سرعت نور بستگی به موادی دارد که نور از میان آن ها عبور می کند. واضح است وقتی نور از یک محیط مایع یا جامد عبور می کند سرعتش کمتر می شود، اما با این وجود باز هم سرعت نور بسیار زیاد و شگفت انگیز است. سرعت نور در الماس124.000.000 متر (کمتر از نصف سرعت نور در خلاء) است.

سرعت نور

سال نوری

شاید خیلی از شما دوستان عزیز مفهوم سال نوری را شنیده باشید، سال نوری مسافتی را که نور در عرض یک سال طی می کند نمایش می دهد.

این مقدار فوق العاده زیاد حول و حوش 9.460.000 میلیون کیلومتر است. اصطلاح سال نوری بیشتر در ستاره شناسی برای اندازه گیری فاصله ی بین سیارات، ستاره ها   و اجرام آسمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

نور چیست؟

سرعت نور

نور شکلی از انرژی است که حس بینایی ما قادر به دیدن آن است. نور در مسیر مستقیم حرکت می کند و از پرتو الکترو مغناطیس ساخته شده است.

چرا رنگ نورها با هم متفاوت است؟

نورها رنگ های گوناگونی دارند چون امواج نوری دارای طول موج متفاوتی هستند. نور قرمز طول موج بیشتر و نور بنفش طول موج کمتری دارد.

شکست نور چیست؟

خمیدگی نور به هنگام عبور از یک سطح شفاف به سطحی دیگر مانند عبور نور از هوا به آب شکست نور نامیده می شود.

ترجمه و تنظیم:نعیمه درویشی_تصویر: مهدیه زمردکار

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.