تبیان، دستیار زندگی
همدان یکی از معدود شهرهای ایران است که نقشه ای مدرن دارد. نقشه شهر در زمان «فرید الدوله گلگون» شهردار وقت همدان در سال های 1300 تا 1304 توسط یک مهندس آلمانی کشیده شد که براساس یک میدان مرکزی و شش خیابان اصلی طراحی شده. این میدان یک خواهر خوانده در شهر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفر به پایتخت مادها

راهنمای گشت و گذار پاییزی در همدان –قسمت دوم

قسمت اول این مطلب را اینجا بخوانید.

همدان با نقشه ای شعاعی

همدان یکی از معدود شهرهای ایران است که نقشه ای مدرن دارد. نقشه شهر در زمان «فرید الدوله گلگون» شهردار وقت همدان در سال های 1300 تا 1304 توسط یک مهندس آلمانی کشیده شد که براساس یک میدان مرکزی و شش خیابان اصلی طراحی شده. این میدان یک خواهر خوانده در شهر کارلسروهه آلمان دارد.

همدان

برای گشت و گذار در این نقشه شعاعی، مقصد بعدی می تواند موزه مشهور همدان باشد. موزه ای که مردم آن را با نام موزه مردم شناسی و سفره خانه سنتی حمام قلعه می شناسند و برای رسیدن به آن باید از سمت تپه هگمتانه در انتهای خیابان اکباتان به سمت مرکز شهر یا میدان امام خمینی پیش بروید.

در ابتدای خیابان باباطاهر تابلوی راهنمای حمام قلعه مسیر دسترسی به آنجا را نشان می دهد. حمام قلعه مجموعه تاریخی متعلق به دوره قارجار است که با تغییر کاربری تبدیل به موزه مردم شناسی و سفره خانه سنتی شده.

همدان

موزه ورودیه ندارد و تصمیم برای صرف ناهار برای بازدید کافی است. نیم ساعتی که در مجموعه چرخ بزنید، غذا هم حاضر است. هم غذای سنتی و هم غذاهای معمولی در سفره خانه موجود است. اما توصیه ما این است که حتما طعم دیزی همدانی این رستوران را بچشید در این سفر خانه روزهای تعطیل موسیقی ملی زنده هم اجرا می شود.

بقعه استرو مردخای: بعد از استراحت بهتر است از ساعت چهار بعد از ظهر بازدیدتان را از شهر پی بگیرید. می توانید از بقعه استرومردخای در ابتدای خیابان شریعتی شروع کنید. بقعه «استرومردخای» واقع در ابتدای خیابان شریعتی از بناهای قدیمی به جای مانده از قرن هفتم هجری متعلق به دو تن از پیشوایان کلیمیان ایران است. تقریبا نیم ساعت را می توانید صرف بازدید از این بقعه ها کنید. بعد بهتر است به طرف بازار قدیمی همدان بروید.

همدان

بازار قدیمی: از بقعه تا بازار چند دقیقه بیشتر راه نیست. قدمت بازار قدیمی همدان به دوران قاجار باز می گردد. اول به بازار مظفریه و بازار طلا می رسید.

از ابتدای خیابان باباطاهر وارد راسته بازارهای قدیمی همدان شوید. ابتدا سبزه میدان نوعی میدان میوه و تره بار اینجاست پس از سبزه میدان، قصابخانه و راسته شیشه فروش ها، راسته بازار مسقف همدان آغاز می شود.

راسته نخود بریزها را از دست ندهید، پر از عطر خوب ادویه جات است. عطرها با رنگ ادویه در می آمیزد چند کاروانسرا  و سرا از جمله سرای حسین خانی، حسن خانی و صفرخان هنوز در بازار حیات دارند و تا تخریب نشده به آنها سری بزنید.

بعد از سراها بازار کفشدوزهاست بازار کفشدوزخانه راسته ای است پر از کفش فروشی و چند مغازه انگشت شمار کفش دوزی، می توانید از اینجا گیوه و گالش هم بخرید.

همدان

کمی آن طرف تر «صحافخانه» است. راسته ای که هنوز هم بوی کاغذ و قلم می دهد. هر چند دیگر صحافی ها کمتر شده و آنها که به دستگاه های پیشرفته تر مجهز شده اند به خیابان های اصلی شهر رفته اند. صحافخانه از طرفی به کاروانسرای شریفیه و از طرفی به سرای گلشن راه دارد. سرای گلشن، بازار فرش فروش های همدان است و گلیم و جاجیم را در خود جای داده است.

سرای گلشن در امتداد خود به راسته دالان دراز می رسد یا گلزار قنادخانه، راسته زغالی ها و دباغ خانه، خیابان اکباتان و مسجد جامع نمایان می شود آن طرف خیابان سرای میرزا کاظم و قیصریه نو (حلاج خانه سابق) هشتی سمسارخانه کاروانسرای میرزاکاظم از قدمتی طولانی برخوردار است. از اینجا تا مسجد جامع چند قدم راه نیست و غروب با تعطیل شدن بازار می توانید نماز را آنجا بخوانید.

همدان

خیابان بوعلی: از میدان امام (ع) به خیابان بوعلی تا میدان دانشگاه یا جهاد می توانید پیاده روی و خرید کنید. خیابان بوعلی پاساژ و بازارچه های معروفی مثل: الماس، خواجه رشید و بوعلی دارد. در این پیاده روی به خیابان میرزاده عشقی می رسید که می گویند این شاعر دوره مشروطه روزگاری در این خیابان بوده. این خیابان این سال ها رنگ و بوی سنتی خودش را از دست داده.

شیرسنگی: هنوز هوا تاریک نشده، باید به تماشای شیرهای سنگی و معروف همدان رفت. از میدان فردوسی به سمت خیابان طالقانی و بعد انحرافی به سمت چپ ما را به سمت میدان شیرسنگی یا در اصطلاح همدانی ها سنگ شیر، می رساند. بالای یک سکو تندیس یک شیرسنگی قرار دارد که قدیم ترها آنجا را محل دروازه شیران یا باب آلا سد می گفتند. در کاووش های زنده یاد دکتر آذرنوش بقایای یک گورستان پارتی در این تپه کشف شد.

همدان

بام همدان: با تاریک شدن هوا باید به فکر شام و جایی برای گردش شبانه بود. بهترین جا منطقه ای است معروف به بام همدان، از شیرسنگی تا اینجا باید تاکسی درست گرفت، 10 دقیقه بیشتر طول نخواهد کشید. منطقه کوهستانی و خوش آب و هوای همدان در جنوب شهر قرار دارد. بلوار ارم مسیر دستیابی به باغ های همدان و کوهپایه های الوند و تپه عباس آباد است.

اینجا بوستانی است که مردم همدان شب های تعطیل را آنجا می گذرانند و بیشتر شب ها شام را در فضای باز عباس آباد می خورند. از اینجا تمام همدان را زیر پا دارید. شام را هم همین جا بخورید رستوران های میدان عباس آباد غذا و قیمت مناسبی دارند. حتی می توانید از بیرون غذا بخرید و در فضای سبز بنشینید و غذای آماده بخورید.

گشت و گذار در لالجین

در مسیر برگشت حتما به شهر سفال، لالجین سر بزنید. صنعت سفالگری لالجین تاریخی بسیار طولانی دارد. به لالجین که رسیدید، حتما به تماشای کارگاه های هنرمندان سفالگر لالجین مخصوصا استاد ناصر خلیلی بروید.

همدان

علاوه بر خرید می توانید احیای سفالینه های باستانی هگمتانه را همین جا ببینید بهتر است، در ابتدای شهر لالجین حتما سری به مغازه و نمایشگاه «خاکاب» بزنید.  ساخته های خاکاب انحصارا در این مغازه عرضه می شود. شرکت سفال سیلک هم به سرپرستی استاد سیف الله ابراهیمی همین جا شعبه دارد.

برای خواندن ادامه مطلب اینجا کلیک کنید


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی

منبع: سرزمین من