تبیان، دستیار زندگی
انقلاب اسلامی ایران به عنوان یک انقلاب مکتبی و مذهبی، علاوه بر‌ ایجاد تغییرات اساسی در ایران، تحولات چشمگیری را نیز در برخی کشورهای منطقه‌ی خاورمیانه پدید آورد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انقلاب اسلامی و شیعیان لبنان

انقلاب اسلامی و شیعیان لبنان

کتاب "انقلاب اسلامی ایران و شیعیان لبنان"، نوشته‌ی "علی خسروشیری" که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی ایران به چاپ رسیده است، به بررسی ریشه‌ی ارتباط انقلاب ایران و شیعیان لبنان پرداخته است.

به گزارش تبیان، انقلاب اسلامی ایران به عنوان یک انقلاب مکتبی و مذهبی، علاوه بر‌ ایجاد تغییرات اساسی در ایران، تحولات چشمگیری را نیز در برخی کشورهای منطقه‌ی خاورمیانه پدید آورد.

با توجه به پاره‌ای شبهات مطرح‌شده درباره‌ی موضوع صدور انقلاب اسلامی، رهنمودهای امام خمینی (ره) نشان داد که هدف از صدور انقلاب صرفاً‌ ایجاد روح اسلام‌گرایی و احیای مجدد عظمت و شکوه اسلام ‌است که این امر بیشتر از آنکه یک اقدام مادی و نظامی ‌باشد، یک حرکت ‌اندیشه‌ای و تغییر روحی و درونی است.

تأثیر فرهنگ و سیاست کشورها از فرهنگ و سیاست سایر ملت‌ها امر پذیرفته‌شده‌ای است که اگر در یک فرهنگی ابعاد‌ ایدئولوژیک سیاسی بارزی موجود باشد، میزان تأثیرگذاری آن نیز بیشتر خواهد بود. به هر میزان که بار معنوی و ارزشی ‌ ایدئولوژی مذکور بر ابعاد دیگر آن غالب باشد، میزان تأثیر آن بر دیگر فرهنگ‌ها افزایش خواهد یافت و چه بسا این ‌ایدئولوژی‌ بتواند تحولات ساختاری را در کشور و فرهنگِ مقصد در پی داشته باشد.

لبنان، به ویژه جمعیت شیعی آن، تأثیرات عمیقی از نفوذ معنوی انقلاب اسلامی ایران پذیرفته است که این تأثیر ناشی از حساسیت ویژه‌ی رهبری انقلاب اسلامی ‌درباره‌ی عدم مشروعیت و رسمیت رژیم صهیونیستی و قرارگرفتن لبنان در خط مقدم جبهه‌ی مبارزه با صهیونیسم و حمایت معنوی و سیاسی جمهوری اسلامی ‌از جنبش‌های ضدصهیونیستی بوده است.

آن‌ چه انقلاب اسلامی ایران و شیعیان لبنان را به هم پیوند می‌زند، علاوه بر یگانگی مذهب و اعتقاد دینی، ظلم‌ستیزی و مبارزه‌ی با جائرین است

شیعیان لبنان ارتباطی ناگسستنی با انقلاب ایران و تعالیم بلند امام راحل داشته و دارند. آن‌ها در تمام این سال‌ها دست از مبارزه نکشیده‌اند و پیروی از رهبر معظم انقلاب را یک افتخار دانسته و آن را با صدای بلند بیان می‌کنند.

اما آن‌ چه انقلاب اسلامی ایران و شیعیان لبنان را به هم پیوند می‌زند، علاوه بر یگانگی مذهب و اعتقاد دینی، ظلم‌ستیزی و مبارزه‌ی با جائرین است. انقلاب اسلامی ایران، از پس صدها سال ظلم و ستم حاکمان جور و سفاک متولد شد و با ظهور خود تومار ننگین حکومت‌های سرسپرده را در هم پیچیده و همچنین راه نفوذ و سوءاستفاده‌ی کشورهای زیاده‌خواه را از بین برد.

این حرکت، که تحت رهبری امام خمینی(ره) و حمایت مردم مسلمان ایران به پیروزی رسید، همانند نسخه‌ای بی‌مانند در اختیار شیعیان لبنان قرار گرفت که شرف و جان و ناموسشان زیر چکمه‌های صهیونیست‌های غاصب و نیز کژاندیشی مسوولین وقت لبنان در حال نابود شدن بود.

گفتنی است، این کتاب با شمارگان 2000 نسخه و قیمت 36.000 ریال وارد بازار نشر شده است.


گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی