تبیان، دستیار زندگی
این روزها هفدهمین دوره جشنواره و نمایشگاه بین المللی مطبوعات در مصلی تهران در حال برگزاری است و روزانه غرفه های مختلف رسانه ها شاهد حضور چهره های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و ورزشی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جای خالی سفر رهبری در نمایشگاه مطبوعات

این روزها هفدهمین دوره جشنواره و نمایشگاه بین المللی مطبوعات در مصلی تهران در حال برگزاری است و روزانه غرفه های مختلف رسانه ها شاهد حضور چهره های مختلف اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی و ورزشی است.

سفر رهبری به قم

پخش فیلم، جلسات گفت و گوی رودررو با مردم و در ابتکاری تازه مناظره چهره های سیاسی با هم از جمله ویژگی های نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته است .

بدون شک نقش واهمیت برگزاری چنین نمایشگاه هایی آن هم با این وسعت و با حضور تمامی رسانه های مکتوب و خبرگزاری ها برهیچ کس پوشیده نیست، اما شیوه برگزاری نمایشگاه مطبوعات و توجه به چگونگی بهره برداری بهترو استفاده از عناصر موجود برای تبلیغ، ترویج و اطلاع رسانی دقیق در سه زمان قبل از آغاز به کار نمایشگاه ، در زمان برگزاری و در نهایت اختتامیه از اهمیت بالاتری برخوردار است.

امسال نمایشگاه هفدهم در شرایطی آغاز به کار کرد که در یکی از استان های کشور خبر رخدادی بزرگ در صدر اخبار رسانه های مختلف قرار داشت و نه تنها نظر مردم و مسئولان داخل کشور بلکه توجه بسیاری از رسانه های خارجی را جلب کرد، این رخداد مهم چیزی نبود جز« سفر مقام معظم رهبری به استان قم »

شاید در وهله اول این سوال در ذهن افکار عمومی پیش آید که سفررهبری به قم را بارها و به صورت دقیق تمامی رسانه ها در زمان لازم پوشش داده اند و چه نیازی است که موضوع این سفر در نمایشگاه مطبوعات مطرح شود؟

برای پاسخ به این پرسش باید از یک طرف به صحبت های رامین معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد مبنی بر اهمیت این سفر و پوشش رسانه ای آن که قبل از سفر رهبری به قم ایراد شد ،اشاره کرد و از سوی دیگر به اهداف و رسالت این سفرنگاه دیگری داشت، با نگاهی به اهداف سفر ده روز مقام معظم رهبری با همه مشغله و حجم کاری ایشان در سال همت مضاعف و تدوین برنامه های فشرده در قم به نظرمی رسد ایشان به قصد معماری بزرگ در حوزه های اجتماعی و فرهنگی کشور این سفر را انجام داده اند و این سفر تنها یک دیدار مردمی نیست.

صاحب نظران ، دلسوران واصحاب رسانه و حتی در مواردی نزدیکان مقام معظم رهبری بارها درباره اهمیت این سفر تاکید داشته اند.

حال با توجه به این موضوع جای سوال دارد که چراهیچ کدام از غرفه ها و رسانه های حاضر در نمایشگاه برای واکاوی ابعاد مختلف این سفراقدام شایسته ای انجام نداده اند و تنها به پخش فیلم هایی ازنا آرامی های سال گذشته و دعوت از مسئولان و شخصیت های مختلف آن هم برای سبقت از رسانه های دیگر در دنیای رسانه ، بسنده کردند؟!

بدون شک ترمیم و شفاف سازی ذهن هایی که در این وانفسای نفاق و دورویی و فضای آلوده رسانه ای ناشی از خواص ، به بیراهه رفته است ، با اقداماتی در خور و تبعیین و بررسی موضوعاتی اینچنین به مسیر اصلی خود بازخواهد گشت .

موشکافی دقیق صحبت های رهبری در سفر به قم و سخنان ایشان در جمع مسئولان حوزه علمیه و اقشار مختلف مردمی همت مضاعف می طلبد و تحقق این موضوع تنها در سایه استفاده صحیح و اصولی از فرصت هایی نظیر نمایشگاه مطبوعات محقق خواهد شد.

فراموش نکنیم ، پویایی نمایشگاه مطبوعات آنگاه رخ می دهد که رشد و بالندگی آن تلفیقی از یک نمایشگاه برای شفاف سازی افکار عمومی و اجرای صحیح نقش رسانه ای در حوزه های مختلف باشد.

تنظیم: هومن بهلولی