تبیان، دستیار زندگی
درخواست رئیس جمهور ازمردم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درخواست رئیس جمهور ازمردم:

با دریافت یارانه هاتا6ماه آینده هزینه جدیدبرای خودتان ایجادنکنید

بخش سیاسی-  رئیس جمهور معتقد است که نگفتن زمان اجرایی شدن طرح هدفمند کردن یارانه ها به نفع طرح است.

به گزارش خبرآنلاین، در ادامه سرخط و مهم ترین بخش های قسمت آخر مصاحبه محمود احمدی نژاد با شبکه یک تلویزیون را بخوانید: 

احمدی نژاد

-برخی این سوال را می‌پرسند که چرا دقیقه زمان اجرای این طرح را نمی‌گویید

-به اندازه دو سال مصرف کشور چای داریم

-نگفتن زمان به نفع طرح است

-تا پایان سال‌400هزار واحد مسکن مهر آماده می شود

-کاهش خدمات دستگاه‌ها را به بهانه اجرای هدفمندی نمی‌پذیریم

-جایی برای افزایش آن‌چنانی قیمت‌ها وجود ندارد

-ممکن است عده‌ای با هدفمند کردن یارانه‌ها به خاطر این‌که از من خوش‌شان نمی‌آید مخالفت کنند

مخالفان این طرح خیلی کم هستند. اما آن تعداد کم هم دو انگیزه دارند؛ یا انگیزه آن‌ها سیاسی است که در این صورت دولت هر کاری کند با آن مخالفت خواهند کرد. برخی افراد زمانی به من نامه نوشتند و بر اجرای چنین طرحی تاکید داشتند اما امروز مخالفت می‌کنند. انگیزه بعدی سوء استفاده است. عده‌ای می‌خواهند سروصدا کرده و شلوغ کنند تا سود خود را در چرخه اقتصاد ببرند که مقابله با این‌ها در دست مردم است

سیاست‌های دولت در حوزه مسکن پس از هدفمند کردن یارانه‌ها

*برنامه‌ها برای مسکن همچنان ادامه خواهد داشت. تا پایان امسال 400 هزار واحد مسکن مهر آماده خواهیم کرد تا شهریور سال آینده هم این رقم به یک میلیون واحد خواهد رسید و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

*در زمینه حمل و نقل شهری نیز بعضی شهردارها کمک می‌کنند و اگر دستگاهی بخواهد با هدفمند کردن یارانه‌ها در خدمات دادن مثلا در حوزه حمل و نقل رفتارش را تغییر دهد، ما نخواهیم پذیرفت؛ چراکه در همه زمینه‌ها حساب و کتاب کامل را داریم. دولت هر سال به تمام شهرداری‌های کشور کمک می‌کند و طبیعی است که با هدفمند کردن یارانه‌ها بخشی از هزینه‌های شهرداری‌ها افزایش می‌یابد که دولت یا همزمان یا با چند روز تاخیر آن را جبران خواهد کرد. اما این‌ها نباید بهانه‌ای شود که خدمات به مردم کاهش یابد و یا بگویند که عده‌ای کار نمی‌کنند.

*هدفمند کردن یارانه‌ها 25 سال است که در کشور مطرح است و در چند قانون برنامه دیده شد، اما دولت‌ها به هر دلیلی آن را اجرا نکردند.

*امروز تفاهمی بین مجلس و دولت ایجاد شده و من هم از این جا از نمایندگان مجلس تشکر می‌کنم که در این زمینه همکاری‌های خوبی با ما داشتند. این طرح یک طرح ملی است و همگان به ضرورت آن پی برده‌اند و دولت مصمم به اجرای آن است.

احمدی نژاد

*مخالفان این طرح خیلی کم هستند. اما آن تعداد کم هم دو انگیزه دارند؛ یا انگیزه آن‌ها سیاسی است که در این صورت دولت هر کاری کند با آن مخالفت خواهند کرد. برخی افراد زمانی به من نامه نوشتند و بر اجرای چنین طرحی تاکید داشتند اما امروز مخالفت می‌کنند. انگیزه بعدی سوء استفاده است. عده‌ای می‌خواهند سروصدا کرده و شلوغ کنند تا سود خود را در چرخه اقتصاد ببرند که مقابله با این‌ها در دست مردم است. مردم نباید به شایعه‌هایی مانند این‌که بگویند یک کالا، مثلا چای نایاب شد، توجه کنند. چگونه چنین می‌شود. ما هم‌اکنون به اندازه دو سال مصرف کشور چای داریم. دولت در زمینه هدفمند کردن یارانه‌ها اطلاع‌رسانی می‌کند و صداوسیما هم به خوبی آگاهی‌بخشی می‌کند. من هم مرتب در خدمت مردم هستم.

*برخی این سوال را می‌پرسند که چرا دقیقه زمان اجرای این طرح را نمی‌گویید، من در پاسخ می‌گویم که این هم طبق برنامه است، تا تبعات اجرای این طرح به حداقل برسد تا آن عده‌ قلیل که به دنبال فضاسازی برای خود هستند ممکن است بهانه کنند و کالا را انبار کنند. مثلا ممکن است یک در هزار راننده‌ای باشد که بخواهد 100 لیتر بنزین ذخیره کند تا چند وقت دیگر از بنزین ارزان قیمت استفاده کند اما چنین کاری خطرات فراوانی را به همراه خواهد داشت این در حالی است که ما همه یک ملت هستیم و با هم حرکت می‌کنیم.

ممکن است عده‌ای با هدفمند کردن یارانه‌ها به خاطر این‌که از من خوش‌شان نمی‌آید مخالفت کنند

*اگر به همان شیوه قبل بنزین توزیع می‌شد، هم‌اکنون ما 115 میلیون لیتر در روز بنزین مصرف می‌کردیم در حالی که اکنون این رقم 65 میلیون لیتر است. این در حالی است که نه از سفرهای مردم کاسته شده است نه مشکلی برای مردم ایجاد شد. ممکن است عده‌ای با هدفمند کردن یارانه‌ها به خاطر این‌که از من خوش‌شان نمی‌آید مخالفت کنند. اشکال ندارد که از من خوش‌شان نیاید اما بدانند که این طرح مال کشور و ملت است و استفاده بهتر از منابع و عزت و پیشرفت برای این کشور است و همه باید کمک کنیم که به اهداف‌مان برسیم.

برخی این سوال را می‌پرسند که چرا دقیقه زمان اجرای این طرح را نمی‌گویید، من در پاسخ می‌گویم که این هم طبق برنامه است، تا تبعات اجرای این طرح به حداقل برسد تا آن عده‌ قلیل که به دنبال فضاسازی برای خود هستند ممکن است بهانه کنند و کالا را انبار کنند

چند توصیه به مردم

*می‌خواهم چند توصیه را به مردم در ارتباط با بحث هدفمند کردن یارانه‌ها داشته باشم. دولت افزایش هزینه‌های ناشی از هزینه نیروی انسانی را تامین کرده و می‌کند و بقیه بخش‌ها را نیز پشتیبانی می‌کند و مثلا برای قیمت کالاها با توجه به حمایتی که دولت می‌کند جایی برای افزایش آن‌چنانی قیمت‌ها وجود ندارد.

*در مرحله اول برای دو ماه هشتاد هزار تومان در حساب مردم قرار داده شده است، برای برخی رقم هشتاد هزار تومان رقمی نیست، البته امیدواریم به جایی برسیم که برای تمام مردم دنیا هشتاد هزار تومان چیزی نباشد، برخی نیز بزرگواری کرده‌اند و انصراف داده‌اند ولی برای عده زیادی رقم هشتاد هزار تومان رقم زیادی است؛ ماهی 40 هزار تومان برای هر فرد.

*ما خانواده‌های 22 نفره و 24 نفره در ایران داریم، البته تعدادشان آن‌چنان زیاد نیست ولی خانواده هشت نفره و 9 نفره زیاد داریم و با توجه به رقم 40 هزار تومان برای هر نفر، رقمی حاصل می‌شود که باید دانست که چگونه از این پول استفاده کرد.

احمدی نژاد

*در این مورد چند خواهش دارم؛ این‌که مردم تا شش ماه علاوه بر هزینه‌ها و مصرفی که اکنون دارند، تقاضای جدیدی تعریف نکنند، مثلا نگویند پول که آمده برویم پرده یا یخچال خانه را عوض کنیم، شما چندین سال تحمل کرده‌اید شش ماه هم رویش و در واقع اجازه دهید بازار با یک آرامش تعادل خود را حفظ کند و روند معمول حفظ شود.

*با این پول می‌توانید سرمایه‌گذاری در بورس به صورت کوتاه مدت و دراز مدت بکنید و در واقع خانواده‌ها بنشینند و صحبت کنند که چگونه این پول را هزینه کنند.

*از روزی که قیمت کالاها تغییر می‌کند از چند ساعت قبل از آن محدودیت برداشت از پول واریز شده از بین می‌رود.

*مردم برای استفاده مناسب از این پول برنامه‌ریزی کنند. این پول برای بخش وسیعی از جامعه بیش از افزایش هزینه‌هایی است که رخ می‌دهد. در خرج پولی که به حساب‌ها ریخته می‌شود، خانواده‌ها صرفه‌جویی کنند. اگر پدر و مادرها صلاح می‌دانند و شرایط خانواده اجازه می‌دهد بخشی از این پول را برای آینده بچه‌ها پس‌انداز کنند.البته ممکن است برای برخی از خانواده‌ها این امکان وجود نداشته باشد.

*در واقع مردم پنج، شش ماه اجازه دهند که این طرح به صورت مناسب جا بیفتد و خواهیم دید که اتفاقی نمی‌افتد.

*موقعی که قرار بود سهمیه‌بندی صورت بگیرد برخی فکر می‌کردند که چه اتفاقی می‌افتد، دنیا به آخر می‌رسد! آشفته بودند، ولی چه شد؟

*ما به گونه‌ای محاسبه و برنامه‌ریزی کردیم که حداقل‌های ممکن را افزایش دهیم و اتفاق عجیبی رخ نمی‌دهد و در واقع این یک گامی است که مردم مصرف‌شان را کنترل کنند. مردم پنج، شش ماه این پول را کنترل و مدیریت کنند و اگر در گوشه‌ای اخلال دیدند و مشکلی دیدند همکاری کنند، به همکاران ما این موضوع را اطلاع دهند تا مشکل حل شود.

در این مورد چند خواهش دارم؛ این‌که مردم تا شش ماه علاوه بر هزینه‌ها و مصرفی که اکنون دارند، تقاضای جدیدی تعریف نکنند، مثلا نگویند پول که آمده برویم پرده یا یخچال خانه را عوض کنیم، شما چندین سال تحمل کرده‌اید شش ماه هم رویش و در واقع اجازه دهید بازار با یک آرامش تعادل خود را حفظ کند و روند معمول حفظ شود

کسانی که ما را تحریم کرده‌اند، اشتباه می‌کنند

*ملت ما از این مرزها عبور کرده است و دیگر دست آن‌ها به دامن ملت ما نمی‌رسد. آن‌قدر دروغ درباره‌ ایران گفته‌اند که خودشان هم باور کرده‌اند. فکر می‌کنند ایران یک بیابان است و مردم همه گرسنه‌اند و در شرایط بدی زندگی می‌کنند. اینان وقتی به ایران می‌آیند تازه به هوش می‌آیند و می‌فهمند که چه خبر است.

احمدی نژاد

*اینان نمی‌خواهند واقعیت‌های ایران را ببینند. تحریم ایران مسخره‌ترین تصمیم سیاسی این سیاست‌مداران دنیاست. اینان ایران را نمی‌شناسند. ایران خیلی بزرگ‌تر از آن است که در فکر این‌ها بگنجد. ملت ما یک ملت صاحب تمدن و درون‌زاست و از آب و خاک انرژی تولید می‌کند و دومین ذخایر انرژی دنیا را هم دارد. آن‌ها به توان، ادبیات و علم ما نیاز دارند و چاره‌ای جز گفت‌وگو با ما ندارند. امروز هم که می‌گویند بیایید با هم گفت‌وگو کنیم ما به آن‌ها گفته‌ایم که حاضریم که گفت‌وگو کنیم اما در یک چارچوب مشخص.

گفت‌وگوی ایران با گروه 1+5

*ما اهل گفت‌وگو در شرایط عدالت و احترام هستیم و این موضوع را اعلام کرده‌ایم و معتقدیم که باید عدالت و احترام در گفت‌وگوها رعایت شود البته از آن‌ها نیز خواسته‌ایم که نظراتشان را در مورد برخی از مسائل بیان کنند. اگر مثلا آن‌ها قوانین را نمی‌پذیرند، با آن‌ها گفت‌وگو می‌کنیم؛ اما شکل گفت‌وگو با کسی که قوانین را می‌پذیرد، با کسی که قوانین را نمی‌پذیرد متفاوت خواهد بود.

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور