تبیان، دستیار زندگی
سه فیلمنامه بلند نوشته آکی‌را کوروساوا فیلمساز سرشناس ژاپنی که سال‌ها بود گم شده بودند، پیدا شدند. فیلمنامه‌های پیدا شده شامل دو فیلمنامه برای دو اثر بلند داستانی - «مردم کانوکه‌مارو» و «مردی که آینده را می‌سازند» - است و سومی یک درا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کشف سه فیلمنامه‌ گمشده کوروساوا

کوروساوا

 سه فیلمنامه بلند نوشته آکی‌را کوروساوا فیلمساز سرشناس ژاپنی که سال‌ها بود گم شده بودند، پیدا شدند.

به گزارش خبرآنلاین، فیلمنامه‌های پیدا شده شامل دو فیلمنامه برای دو اثر بلند داستانی - «مردم کانوکه‌مارو» و «مردی که آینده را می‌سازند» - است و سومی یک درام رادیویی با عنوان «کارخانه شاد» است.

اولین فیلمنامه درباره خدمه یک کشتی باری قدیمی است که می‌کوشند از یک توفان در دریا جان سالم به در ببرند. این فیلمنامه را هیروشی هاشیموتو فیلمنامه‌نویس بر مبنای ایده‌ای از کوروساوا به پایان رساند.

قرار بود این فیلم با بازی توشیرو میفونه ساخته شود و سال 1951 به نمایش درآید، اما این پروژه به مرحله تولید نرسید. فیلمنامه دوم سال 1946 نوشته شد و قرار بود با همکاری چند کارگردان به تهیه‌کنندگی استودیو توهو ساخته شود.

درام رادیویی «کارخانه شاد» را کوروساوا اوت 1942 و زمانی نوشت که همچنان به عنوان دستیار کارگردان با شبکه رادیویی ان‌اچ‌کی همکاری می‌کرد.

آکی‌را کوروساوا در شش دهه فعالیت سینمایی حدود 70 فیلم ساخت و جوایز مختلف دریافت کرد. شیر طلایی جشنواره ونیز برای «راشومون» (1951) و شیر نقره‌ای همین جشنواره برای «هفت سامورایی» (1954)، خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی از جشنواره برلین برای «دژ پنهان» (1959) و نخل طلای جشنواره کن برای «کاگه موشا» (1980) از جوایز مطرح اوست.

«اعماق اجتماع»، «سریر خون»، «یوجیمبو»، «سانجورو» و «ریش قرمز» از دیگر آثار این فیلمساز ژاپنی است. او سال 1998 در 88 سالگی درگذشت.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی