تبیان، دستیار زندگی
آسیب دیگر توهماتی است كه در جامعه به امر وكالت وجود دارد كه یكی از این توهمات، توهم ثروت است زیرا در سال‌های اخیر برخی از طریق كار وكالت و نه خود وكالت ثروتی به هم زده‌اند و این باعث ایجاد توهم ثروت زا بودن امر وكالت در بین فارغ التحصیلان و روی آوری آنها
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وکالت و توهم ثروت

بخش حقوقی - سمینار آسیب شناسی نهاد وكالت در نظام دادرسی ایران به همت انجمن علمی فقه و حقوق دانشگاه تربیت معلم در این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش ایسنا، بهمن كشاورز رییس اتحادیه سراسری كانون‌های وكلای دادگستری ایران در این سمینار با تاكید بر اینكه حرفه وكالت در ایران سابقه 90 ساله دارد، گفت: سابقه استقلال كانون‌های وكلا در ایران بیش از 50 سال است در حالیكه در تركیه 150 سال و در كویت حدود 52 سال است و در مقایسه با این كشورها سابقه استقلال كانون‌های وكلا در ایران زیاد نیست.

وکالت

وی با بیان این‌كه آسیب موجود در نهاد وكالت به دو نوع درونی و بیرونی تقسیم بندی می‌شود، عنوان كرد: قائل نشدن حق دفاع برای مردم و جدی نگرفتن این مساله یك آسیب جدی است هرچند صرف نظر از اعلامیه حقوق بشر، در اصل 35 قانون اساسی این حق برای مردم شناسایی شده است و همه مردم حق دفاع و داشتن وكیل را دارند مگر در مواردی كه در قانون مانع شود اما این مساله جدی گرفته نمی‌شود.

این وكیل دادگستری با تاكید بر این‌كه هم اكنون امر وكالت در ایران تا حدودی در حال نزدیك شدن به استانداردهای جهانی است، گفت: هم اكنون در امور كیفری عدم حضور وكیل در مراحل تحقیق همچنان باقی است در حالیكه این مشكل با قانون اساسی تعارض دارد.

كشاورز توقع بی جا از وكلا را آسیب دیگری برشمرد و گفت: برخی از وكیل می‌خواهند وكالت مجرم‌های خاصی را نپذیرد یا سوال می‌شود كه چرا پذیرفته‌اید در حالیكه وكیل فقط باید دفاع كند و نباید كار به شخصیت مجرم داشته باشد چرا كه وكیل از خود متهم دفاع می‌كند نه از جرمی كه مرتكب شده است.

وی گفت: عدم شیاع فرهنگ وكالت در جامعه ما در مقایسه با جوامع دیگر مشكل دیگر نهاد وكالت است چرا كه مردم در سراسر ایران با فواید حضور وكیل آگاه نیستند و این آسیب بزرگی به نهاد وكالت وارد می‌كند.

كشاورز با اشاره به مشكل تورم وكیل در جامعه ایران گفت: روزگاری بود كه سه دانشكده حقوق در ایران با بیرون ده سالی 200 نفر فعالیت می‌كردند اما در حال حاضر 18 دانشكده با بیرون ده سالانه چهارهزار و 500 نفر فعالند كه نتیجه این افزایش فارغ التحصیلان افزایش متقاضیان ورود به دنیای وكالت و مشكلات ناشی از آن شده است.

وی تاكید كرد: آسیب دیگر توهماتی است كه در جامعه به امر وكالت وجود دارد كه یكی از این توهمات، توهم ثروت است زیرا در سال‌های اخیر برخی از طریق كار وكالت و نه خود وكالت ثروتی به هم زده‌اند و این باعث ایجاد توهم ثروت زا بودن امر وكالت در بین فارغ التحصیلان و روی آوری آنها به این حرفه شده است.

رییس اتحادیه سراسری كانون‌های وكلای دادگستری ایران تصریح كرد: توهم مخالفت توهم بعدی است كه در مورد كانون‌های وكلا وجود دارد و تصور می‌كنند كانون‌های وكلا جزء اپوزیسیون هستند در حالی كه دیدگاه هر وكیل به خود او بر می‌گردد و ربطی به كانون های وكلا ندارد هرچند اگر كسی آدم كار كشته‌ای باشد هیچ موقع كار به كار سیاست ندارد چرا كه وكیل مجری قانون و منتقد قانون است و می‌تواند از قانون مصوب انتقاد كند و سعی بر تعدیل آن داشته باشد و این در حوزه اپوزیسیون قرار گرفتن نیست.

با توجه به عدم شیاع فرهنگ وكالت در ایران این امر در جامعه ما اختیاری است كه لطمه می‌زند به امر وكالت و دادرسی.

كشاورز ادامه داد: آخرین آسیب بیرونی سوء تعبیر از استقلال كانون وكلاست در حالیكه آنچه كه مورد نظر كانون‌های وكلاست استقلال از تشكیلات قضایی است چرا كه اگر وكیل و قاضی از یك جا مجوز بگیرند انحراف پیش می‌آید.

وی بیكاری و كم كاری وكلا را آسیب دیگر وارد بر نهاد وكالت دانست و گفت: این مفسده‌ای است كه بر می‌گردد به كثرت تعداد وكلا و كانون‌های وكلا هیچ نقشی در آن ندارند و باید وزارتخانه‌هایی مثل وزارت علوم در این خصوص پاسخگو باشد.

این وكیل دادگستری تخصصی نشدن امر وكالت را آسیب دیگر نهاد وكالت برشمرد و گفت: در همه جای دنیا این مسئله باب شده است اما در ایران هنوز این اتفاق نیفتاده است.

كشاورز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه آیا قرار است كانون‌های وكلا با آیین نامه قوه قضاییه دولتی شود یا نه؟ گفت: اگر این آیین نامه اجرایی شود قطعا استقلال كانون از طرق مختلف كم می‌شود و در حال حاضر اتحادیه كانون‌های وكلا پس از بررسی اعلام كرده‌اند كه نه به این لحاظ كه نمی‌خواهند این آیین نامه اجرا شود بلكه به خاطر غیر قابل اجرا بودن آنرا اجرا نمی‌كنند و این آیین نامه در حال حاضر در حالت تعلیق قرار دارد.

وی در خصوص اختیاری یا اجباری بودن وكالت در امور مدنی گفت: با توجه به عدم شیاع فرهنگ وكالت در ایران این امر در جامعه ما اختیاری است كه لطمه می‌زند به امر وكالت و دادرسی.

كشاورز در پایان در پاسخ به عاقبت طرح وكیل خانواده گفت: این طرح یك طرح مثبت و مناسبی است منتهی در عمل اجرایی شدن آن به نظر نهایی خانواده و احساس نیاز آنها به وكیل بر می‌گردد و در حال حاضر در ایران به دلیل عدم شیاع فرهنگ وكالت مشكلاتی در این خصوص وجود دارد.

منبع : ایسنا

تنظیم: ندا پاک نهاد/ گروه جامعه و ارتباطات