تبیان، دستیار زندگی
قرار بود طرح محرک اقتصادی اوباما به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در آمریکا منجر شود و مانع از افزایش نرخ بیکاری در آمریکا بیش از هشت درصد شود. اما شاهد آن هستیم که در حال حاضر، میزان بیکاری در آمریکا به نه و نیم درصد افزایش یافته است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اوباما شیر می شود یا روباه!!؟

الرئیس الامیركی باراك اوباما

بخش سیاسی- روز دوم نوامبر ماه آتی انتخابات کنگره در کشور آمریکا برگزار می شود. با توجه به این که انتخابات کنگره هر دو سال یک بار برگزار می‌شود محاسبه افکار عمومی‌ در این انتخابات عمدتا معطوف به موضوعات داخلی و سپس بررسی جایگاه و ارزش تحولات سیاست خارجی است. نتایج این انتخابات به شکل سنتی معیاری است برای سنجیدن دولت هایی که در حاکمیت هستند.

کنگره آمریکا

کنگره ایالات متحده آمریکا از دو مجلس، یکی مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا با 435 عضو و دیگری مجلس سنای ایالات متحده آمریکا با 100 عضو تشکیل شده ‌است که به صورت مشترک به امر قانونگذاری مشغول هستند. علاوه بر این دو مجلس، کنگره چهار نوع کمیته دیگر نیز دارد که عبارت‌اند از:

• کمیته‌های اصلی کنگره ایالات متحده آمریکا

• کمیته‌های فرعی کنگره ایالات متحده آمریکا

• کمیته‌های مشترک کنگره ایالات متحده آمریکا

• کمیته کنفرانس کنگره ایالات متحده آمریکا

قرار بود طرح محرک اقتصادی اوباما به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در آمریکا منجر شود و مانع از افزایش نرخ بیکاری در آمریکا بیش از هشت درصد شود. اما شاهد آن هستیم که در حال حاضر، میزان بیکاری در آمریکا به نه و نیم درصد افزایش یافته است

وظایف کنگره ایالات متحده آمریکا به شرح زیر است:

• قانونگذاری

• تصویب بودجه دولت

• اعلان جنگ

• تصویب پیمان‌های خارجی

• تائید مقامات دولتی

• تائید قضات دیوان عالی فدرال ایالات متحده آمریکا

• استیضاح رئیس جمهور ( روند استیضاح در ایالات متحده آمریکا )

• ابطال وتوی رئیس جمهور (وتوی مصوبات کنگره ایالات متحده آمریکا )

سنجش اوباما

در میان افزایش شدید بیكاری و وضعیت به شدت نابه‌ سامان اقتصاد آمریكا، محبوبیت اوباما کاهش یافته است. اگر رئیس جمهور آمریکا که هم اکنون از حمایت اکثریت نمایندگان کنگره برخوردار است ناگهان پشتوانه خود را در مجلس از دست بدهد در دو سال باقی مانده ریاست جمهوری با موقعیت متزلزلی مواجه خواهد بود.

اوباما

قرار بود طرح محرک اقتصادی اوباما به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در آمریکا منجر شود و مانع از افزایش نرخ بیکاری در آمریکا بیش از هشت درصد شود. اما شاهد آن هستیم که در حال حاضر، میزان بیکاری در آمریکا به نه و نیم درصد افزایش یافته است. آمریکایی ها همچنین از اصلاح نظام بهداشت ابراز نگرانی می کنند. اوباما در زمینه تبیین سیاستهای مهاجرتی آمریکا و مهار نشت نفت در آب‌های خلیج مکزیک نیز عملکرد بسیار ضعیفی داشته است. عده زیادی دولت را متهم به دخالت در زندگی شخصی خود و محدود کردن آزادی‌هایشان می کنند. آنها همچنین معتقدند سیاست‌های اقتصادی دولت اوباما کشور را به سوی نظام سوسیالیستی و صدقه ای پیش می برد. بسیاری نیز از دخالت دولت فدرال در برنامه های آموزشی و تحصیلی ایالات آمریکا انتقاد می کنند. جمهوری خواهان به خوبی این مشکلات را درک می کنند و آنها را به مبارزات انتخاباتی کشانده و تبدیل به یک همه پرسی برای اوباما کرده اند. "جان بونور" رهبری مخالفان را در مبارزات انتخاباتی در برابر محافظه کاران بر عهده دارد.

بر اساس نتایج نظرسنجی جدید "ان‌بی‌سی نیوز" و "وال‌استریت ژورنال"، رأی دهندگان آمریكایی به شدت از عملكرد باراك اوباما رئیس‌جمهور آمریكا خشمگین هستند و وی را بیش از حد لیبرال می‌دانند و  نیز در خصوص بهبود وضعیت اقتصادی آمریكا بدبین شده‌اند.این امر از چشم‌انداز بسیار تیره‌ای برای اعضای حزب اوباما در انتخابات آتی این كشور حكایت دارد و برای هم حزبی های او كابوس پایان دوره حاكمیت سیاسی دموكرات‌ها در آمریكا را به ارمغان آورده است. از این رو شماری از اعضای حزب دموکرات آمریکا در تلاش هستند خودشان را از باراک اوباما دور کنند تا بتوانند در انتخابات پاییز امسال نتیجه بهتری بدست آورند.

وباما نمونه کاملی از یک وارث شکست خورده است. وارثی که دو جنگ را از بوش تحویل گرفت

دو سال پیش همگان انتخاب اوباما را به کمپین جان اف کندی تشبیه می کردند اما اکنون همگان وی را به کارتر كه تنها رئیس جمهور یك دوره ای آمریكاست تشبیه می کنند.

اوباما در حقیقت همان جایی ایستاده است که کارتر 30 سال پیش ایستاده بود. در آن زمان کارتر هم متهم به جمع کردن افرادی دورتادور خود بود که نمی گذاشتند وی حقایق را ببیند. هم کارتر و هم اوباما هر دو صلح نوبل را به نام خود سند زدند. بخش اعظمی از ناکامی های هر دوی آنها از زیاده خواهی رای دهندگان آمریکایی از روسای جمهورشان ریشه می گیرد. در خصوص مباحث اقتصادی هم افراد انتظار دارند که فردی که به کاخ سفید راه می یابد دست به معجزه اقتصادی بزند .

این مساله همواره گریبانگیر روسای جمهوری مانند اوباما و کارتر می شود که چندان به دنیای سیاستمداران تعلق ندارند. اوباما نمونه کاملی از یک وارث شکست خورده است. وارثی که دو جنگ را از بوش تحویل گرفت. چه منصفانه و چه غیرمنصفانه حقیقت این است که اوباما باید در انتخابات دوم نوامبر بهای این شکست های اقتصادی را پرداخت کند. بسیاری از کارشناسان هم ادعا می کنند که بهای این قبیل هزینه ها از دست رفتن اکثریت دموکرات ها در کنگره و سنا است.

باراک اوباما الرئیس الامریکی

در این میان رهبر گروه جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان تمایل دارد در صورت شکست دموکرات ها ریاست مجلس نمایندگان را بعهده بگیرد. او با انتقاد از سیاست های مالی دولت اوباما می گوید: «ما باید کنترل اوضاع را در دست بگیریم و تبلیغاتی برای دولتی کوچکتر، کم هزینه و مسئولیت پذیرتر به راه اندازیم».

در ماه‌های گذشته گمانه زنی ها حاكی از آن بوده است كه جمهوری خواهان در مقابل دموکراتها در انتخابات آتی پیروز شوند و اكثریت نمایندگان را از آن خود كنند. اما در این روزها اردوگاه جمهوری خواهان دچار اختلاف شده است و برخی از رای دهندگان محافظه کاران افراطی جنبش "تی پارتی" را ترجیح داده اند.

البته كارشناسان سیاسی بر این باورند كه باراک اوباما می تواند از این اختلاف موجود بهره برداری و از سقوط  دموكرات‌ها جلوگیری كند. از همین رو است كه رئیس جمهور آمریکا مداوم جمهوری‌خواهان را به بازگشت به سیاست های سابق جرج بوش جنگ طلب متهم می کند.

پرهزینه ترین انتخابات

هزینه كلی انتخابات در امریكا شامل هزینه تبلیغات كاندیداهای مجلس سنا و نمایندگان، احزاب سیاسی، گروه‌های مستقل ذینفع است.

پیش از این بر اساس قوانین آمریكا در هر دوره انتخابات باید به هر كاندیدا تا سقف ‌٢٤٠٠ دلار، به هر حزب ملی تا سقف ‌٤٠٠/30 دلار و به كمیته اقدام سیاسی یا PAC كه مستقل است تا سقف ‌٥ هزار دلار كمك كرد. اما بر اساس حكم دو دادگاه عالی در ماه ژانویه و ماه مارس، به شركت‌ها، اتحادیه‌های كارگری و برخی گروه‌های دیگر اجازه داده شد به طور نامحدود بر علیه یا به نفع یك كاندیدا هزینه كنند. از این رو پیش بینی شده این انتخابات پرهزینه ترین انتخابات در تاریخ آمریکا باشد.

سیاست خارجی در انتخابات آمریکا چه انتخابات ریاست جمهوری و چه انتخابات‌های میان دوره‌ای مجلس نمایندگان و سنا از اثربخشی متفاوتی برخوردار است

جایگاه سیاست خارجی در نظام انتخاباتی آمریکا

نوع کیفیت و جایگاه آمریکا در نظام بین الملل همواره مرتبط با وابستگی و پیوستگی بین تحولات سیاست خارجی و چگونگی شکل گیری قدرت در آمریکا است. زیرا شدت ارتباط و نقش لابی‌ها و تحولات سیاست خارجی، نظام انتخاباتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این اهمیت بعد از جنگ سرد و بعد از مشکلاتی که آمریکا به خاطر سیاست‌های پرشتاب خود خصوصا در مورد خاورمیانه و آسیای غربی دنبال کرد از یک کیفیت جدید برخوردار شده است. سیاست خارجی در انتخابات آمریکا چه انتخابات ریاست جمهوری و چه انتخابات‌های میان دوره‌ای مجلس نمایندگان و سنا از اثربخشی متفاوتی برخوردار است.

البته اهمیت مسائل داخلی و خصوصا مسائل ایالتی و مشکلات از جایگاه برتر نسبت به سیاست خارجی برخوردار است و فاقد هم‌وزنی با مسائل خارجی است.

اگر بخواهیم عوامل و آثار سیاست خارجی را در انتخابات نوامبر آمریکا بررسی کنیم متوجه می‌شویم که عمدتا موضوع سازش خاورمیانه، کیفیت و ادامه تعامل آمریکا با روسیه، کنترل برنامه هسته‌ای ایران، بحران افغانستان و موازنه جدید آمریکا در عرصه چند جانبه گرایی راهبردی بخصوص با چین و اروپا اهمیت خاصی برای رای دهندگان در این كشور دارد.

پریسا چیذری

گروه جامعه و ارتباطات

تنظیم:سعید آقازاده