تبیان، دستیار زندگی
افشاگری علی فتح الله زاده درباره دستور علی سعیدلو رییس سازمان تربیت بدنی درباره تشکیل کمیته ویژه برای انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال پس از پایان جام ملتهای آسیا چیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قطبی رفتنی است

افشین قطبی

بخش ورزشی- جرقه که زده شد قابل پیش بینی بود آخر و عاقبت افشاگری علی فتح الله زاده درباره دستور علی سعیدلو رییس سازمان تربیت بدنی درباره تشکیل کمیته ویژه برای انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال پس از پایان جام ملتهای آسیا چیست. 

وقتی فتح الله زاده در گفت و گویی با یکی از روزنامه های ورزشی فاش کرد که هیات رییسه فدراسیون فوتبال با دستور سعیدلو به دنبال انتخاب سرمربی تیم ملی بعد از جام ملتهای آسیاست، اخبار ضد و نقیضی درباره ناراحتی قطبی از سعیدلو منتشر شد اما هیچ کس این اخبار را تایید نکرد، البته به جز مهدی حاج باقر مدیربرنامه های قطبی. او گفت که قطبی ناراحت است. ناراحتی اش هم از این است که چه دلیلی دارد دو ماه مانده تا شروع جام ملتهای آسیا چنین بحثی از سوی عضو هیات رییسه فدراسیون فوتبال در رسانه ها منتشر شود. البته پاسخ مهدی تاج نایب رییس فدراسیون فوتبال به این ابراز گلایه مدیربرنامه های قطبی هم جالب بود. او در جریان حضورش در نمایشگاه مطبوعات گفت که قطبی حرفه ای است و این طور دوراندیشیهایی در فوتبال حرفه ای طبیعی است. با این حال ساعاتی از  اظهارنظر تاج نگذشته بود که سایت سازمان تربیت بدنی نامه قطبی به مسوولان و هواداران به تیم ملی را روی خروجی قرارداد که در این نامه او به طور شفاف اعلام کرده بود که تا جام ملتها تمام فکر و ذکرش تیم ملی است اما پس از جام ملتها در قطر دیگر به کار در تیم ملی فکر نمیکند.

خبر تشکیل کمیته ویژه برای انتخاب سرمربی تیم ملی، قطعا باعث تضعیف کادر فنی می شود و راه را برای بهانه جویی سرمربی تیم ملی در صورت کسب نتایج ضعیف احتمالی باز میکند

تضعیف کادر فنی یا راه فرار برای قطبی

ایران برزیل دوستانه

هر چند علی سعیدلو در خلال مصاحبه ای گفت که قطبی از همه بیشتر با او رفیق است(نقل به مضمون) و اگر قطبی در جام ملتها به نتیجه دلخواه که همان کسب عنوان قهرمانی در این رقابتها پس از 35 سال است، دست یابد این مربی گزینه اصلی سرمربیگری تیم ملی برای رسیدن به جام جهانی 2014 است اما علنی کردن دستور تشکیل کمیته ویژه برای انتخاب سرمربی تیم ملی پس از مسابقات دوحه دو ایراد بزرگ دارد. یکی اینکه قطعا باعث تضعیف کادر فنی می شود و دیگری راه را برای بهانه جویی سرمربی تیم ملی در صورت کسب نتایج ضعیف احتمالی باز میکند. برای اینکه درک ایراد نخست ملموس باشد، شما را به اتفاقاتی که بر سر برانکو ایوانکوویچ پیش از حضور در جام جهانی 2006 افتاد، ارجاع می دهیم. از مدتها قبل از حضور تیم ملی در مسابقات آلمان، سازمان تربیت بدنی و مسوولان وقت فدراسیون فوتبال اعلام کردند که پس از آخرین بازی تیم ملی در جام جهانی 2006 برانکو از تیم ملی کنار خواهد رفت تا جای خود را به سرمربی دیگری بدهد و همین "دوراندیشی" مسوولان سازمان و فدراسیون فوتبال صحنه تلخی را برای ایرانیها در جام جهانی به وجود آورد. قطعا کمتر ایرانی است که از یاد ببرد چگونه علی کریمی ستاره آن روزهای فوتبال ایران در اعتراض به دستور برانکو به ساک پزشک تیم ملی لگد زد. مطمئنا اگر کریمی میدانست که پس از جام جهانی هم برانکو سرمربی تیم ملی باقی می ماند، آن صحنه زشت را به وجود نمی آورد. ایراد دیگری که اشاره شد بر می گردد به ایجاد شرایطی برای بهانه جویی قطبی در صورت کسب نتایج ضعیف تیم ملی در جام ملتها. اگر تیم ملی نتواند در مصاف حریفانش در جام ملتهای آسیا به نتایج دلخواه دست یابد، دور از انتظار نخواهد بود که قطبی یکی از دلایل نتیجه نگرفتن تیمش را بر هم زدن تمرکزش در فاصله دو ماه مانده تا جام ملتهای آسیا اعلام کند. به هر حال مربیانی همچون قطبی که به خوبی با قواعد فوتبال حرفه ای آشنا هستند، می دانند که چه دلایلی را برای ناکامی تیمهایشان ذکر کنند. به هر حال مسوولان سازمان تربیت بدنی و فدراسیون فوتبال به خوبی این بهانه را برای قطبی به وجود آورده اند.

واقعا نمی‌دانم از كدام كره هستم. وقتی كه در آمریكا زندگی و تحصیل می‌كردم تمام قلبم برای كشورم می‌تپید و یا در كره جنوبی هم بودم این اتفاق برایم افتاد اما هنوز هم می‌گویند قطبی ایرانی نیست

افشین قطبی

درد و دلهای قطبی، حق است یا گزافه گویی؟

هر چه قدر هم غیرمنصفانه افشین قطبی و عملکردش را نقد کنیم، نمیتوانیم به او حق ندهیم که از برخورد مسوولان و رسانه ها گلایه نکند. قطبی در آخرین اظهارنظرش گفته است: " من واقعا عاشقانه وارد فوتبال ملی شدم اما متأسفانه برخی‌ها اعلام می‌كنند كه من به دنبال منافع شخصی هستم و حتی می‌گویند قطبی ایرانی نیست. واقعا نمی‌دانم از كدام كره هستم. وقتی كه در آمریكا زندگی و تحصیل می‌كردم تمام قلبم برای كشورم می‌تپید و یا در كره جنوبی هم بودم این اتفاق برایم افتاد اما هنوز هم می‌گویند قطبی ایرانی نیست. با صادر كردن بیانیه‌ای حرف‌هایم را با مردم زدم چون حس می‌كنم كه برخی‌ها به دنبال منافع شخصی در فوتبال هستند اما من به دنبال فیلم هندی بازی كردن نیستم. همه تمام كارنامه من را شناسایی كردند. من به وطن خودم آمده‌ام و در حال زندگی كردن هستم اما دوستانم من را ایرانی نمی‌شناسند. متأسفانه فرهنگی داریم كه همدیگر را قبول نداریم. چطور كشورهای دیگر باید ما را قبول داشته باشند و تا كی نمی‌خواهیم این نوع نگاه را عوض كنیم. ما باید افكارها را عوض كنیم، به همدیگر احترام بگذاریم و همدیگر را دوست داشته باشیم و نه فقط به دنبال حرف زدن باشیم." به  هر حال در شرایطی که تنها دو ماه تا شروع جام ملتهای آسیا بیشتر زمان باقی نیست، به نظر می رسد که همه باید فضا را برای موفقیت تیم ملی در این رقابتها فراهم کنیم. قطعا موفقیت تیم ملی در جام ملتها، موفقیتی است که 35 سال در انتظار آن هستیم و حالا هم فرقی نمی کند قهرمانی با قطبی به دست می آید یا با مربی دیگری.

محسن معتمدکیا

گروه جامعه و ارتباطات

تنظیم:سعید آقازاده