تبیان، دستیار زندگی
اکثر قریب به اتفاق افراد در پاسخ به سوال «چه چیزی زندگی را ارزشمند می سازد؟» روابط صمیمی و عاشقانه را مطرح کرده اند. بسیاری از افراد، برخورداری از یک ازدواج موفق و زندگی خانوادگی خوب و دوستان صمیمی را از کار، سرپناه، امنیت مالی و مذهب مهمتر و با ارزشتر می
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عشـقم واقعیه اگه:

زن و مرد سنتی

اکثر قریب به اتفاق افراد در پاسخ به سوال «چه چیزی زندگی را ارزشمند می سازد؟» روابط صمیمی و عاشقانه را مطرح کرده اند. بسیاری از افراد، برخورداری از یک ازدواج موفق و زندگی خانوادگی خوب و دوستان صمیمی را از کار، سرپناه، امنیت مالی و مذهب مهمتر و با ارزشتر می دانند.

روابط صمیمی به رابطه ای گفته می شود که از ویژگی های روابط رسمی و دائمی در طول یک دوره زمانی گسترده، توام با خودفاش سازی دو طرفه، محبت، علاقه مندی، عشـق، اعتماد، عدالت در آن رابطه و بی همتایی رابطه مورد نظر برخوردارباشد.

اما درباره عشـق، سخن های بسیاری گفته اند و تعابیر مختلفی  کرده اند و اصولا هر کسی به میزان برداشتی که از آن داشته، درباره اش داوری کرده است.  عشق را احساس عاطفی، شناخت و انگیزشی که بر اساس ارتباط، مشارکت و حمایت متقابل  ابراز می شود، تعریف کرده اند.

در یک زوج سه قسمت وجود دارد:"تو، من، ما". این سه قسمت، هر یک دارای زندگی فردی است و هر یک دیگری را به نوعی کامل تر می سازند.  احتمالا "من"، "تو" را کامل می سازد و "تو"  امکان وجود "ما" را افزایش می دهد و"ما" به وجود "من و تو" امکان بیشتری می دهد.

انسانها تصور می کنند که اگر واقعا عاشق باشند، حتما از آن آگاه خواهند بود. اما این امکان هم است که راجع به این مسئله سردرگم باشیم. روان شناسان در بررسی های متعدد، توانسته اند چندین ویژگی عشـق واقعی را مطرح سازند که در ادامه این مقاله،  این ویژگی ها را توصیف خواهیم کرد.

عشـق واقعی چگونه عشقی است؟

شمع و گل

عشـق واقعی دارای ده مشخصه اصلی و اساسی است که در ذیل به آن اشاره می کنیم:

• در عشـق واقعی ارتقاء و رشد شخصی وجود دارد اما عشـق غیرواقعی با  تفكر و احساس وسواس گونه در رابطه همراه است.

• در عشـق واقعی تمایل وامکان كافی برای رشـد و پـیشرفـت فـرد مـقـابـل وجود دارد اما درعشـق غیرواقعی امنیت و آسودگی بصورت یكنواخت و شـدت نـیـاز، گـواه بـر عشق واقعی است.

• در عشـق واقعی منافع مجزا، معاشرت با دوستان و بـرقـراری دیـگر روابـط مـعنی دار مجاز می باشد اما  درعشـق غیرواقعی تعاملات اجتماعی  فرد مـحـدود است و  نسبت بـه ارتباطات اجتماعی خود بـی تـوجـه می باشد.

• در عشـق واقعی افراد یكدیگر را به پیشرفت تشویق می كـنـند اما  در عشـق غیرواقعی رفتار طرف مقابل تحت سیطره قرار می گیرد و از تغییر و پیشرفت دیگری هراس  وجود دارد.

در یک زوج سه قسمت وجود دارد:"تو، من، ما"،  احتمالا "من"، "تو" را کامل می سازد و "تو"  امکان وجود "ما" را افزایش می دهد و"ما" به وجود "من و تو" امکان بیشتری می دهد

• در عشـق واقعی اعتماد كافی بین طرفین موجود است اما  درعشـق غیرواقعی حسادت، تـملك جویی و ترس از رقابت نمود بیشتری دارد.

• در عشـق واقعی، متقابلا فردیت فرد مورد پذیرش و احترام طرف مقابل اسـت اما در عشـق غیرواقعی بیشترین تلاش فرد در تغییر دیگری اسـت تا وی را مطابق تصورات خیالی خود بسازد.

• در عشـق واقعی، رابطه با تمام جوانب واقعیت سرو كار دارد اما در عشـق غیرواقعی رابطه بر پایه توهمات و اجتناب از موضوعات ناخوشایند است.

دست پر قلب

• در عشـق واقعی هر دو طــرف از خودشان مراقبت می كـنـند و حالت هیجانی فرد وابسته به خلق خوی طرف مقابل نمی باشد اما در عشـق غیرواقعی، شخص برای برطرف كردن تمام مشكلات و نجات خود، از فرد مـــقابل انتظار بالایی دارد.

•  در عشـق واقعی، توجه و نگرانی سازنده و مشخصی همراه با دادن آزادی نسبت بـه شـریـك زنـدگـی موجود است اما  درعشـق غیرواقعی، شخص خود را درگیر احساسات و مشكلات فرد مقابل می کند.

• در عشـق واقعی، دو طرف توانایی لذت بردن از تنهایی را دارا می باشند اما  درعشـق غیرواقعی، در تحمل تنهایی عاجز و ناتوان می باشند.

گروه خانواده و زندگی سایت تبیان - نسرین صفری

مقالات مرتبط

عشق در نگاه اول

عشق مادون فکر ممنوع

عشق لازم است یا کافی؟

علی (ع) بهترین شوهر است

انتخابی عاشقانه اما قرآنی

اصول عاقلانه ، انتخابی عاشقانه

جنس مخالف ، جاذبه ای برای همیشه

دخترونه، پسرونه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.