تبیان، دستیار زندگی
جمع آوری شبنم یکی از ساده ترین و مطمئن ترین روش های بدست آوردن آب در شرایط بحرانی است که می تواند زنده ماندن شما را در طبیعت تضمین کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تهیه آب از شبنم

شبنم

جمع آوری شبنم یکی از ساده ترین و مطمئن ترین روش های بدست آوردن آب در شرایط بحرانی سفر است. برای این کار تنها وسیله مورد نیاز یک تکه پارچه خواهد بود که می توانید از زیر پوش یا یکی از لباسهای خود استفاده کنید.

معمولا لباسها و پارچه های نخی برای این کار مناسب تر هستند. البته در صورت عدم دسترسی به پارچه می توانید از یک دسته علف خشک و غیر سمی استفاده کنید.

حالا شروع به جمع آوری رطوبت محیط اطرافتان کنید. بله به همین سادگی! پارچه را می توانید روی برگ ها، علف ها، سنگ ها، شن و ... کشیده و پس از خیس شدن آن در دهانتان بچکانید! این همان روشی است که طبیعت گردان حرفه ای برای زنده ماندن و جبران کم آبی بدنشان انجام می دهند. تنها یادتان باشد که هیچ گاه اجازه ندهید سادگی روش باعث بی اهمیتی آن شود.

شاید مجبور شوید برای تهیه آب شبنم ها صبح زود دست به کار شوید

و سخت تلاش کنید. چون شبنم ها زمان زیادی در محیط باقی نمی مانند

البته ما توصیه می کنم در تمام مدت مواظب گیاهان سمی و گیاهانی که اطراف شهر و جاده و اتوبانها قرار دارند باشید و پارچه خود را روی آنها نکشید!

اگر در حال پیاده روی هستید می توانید تکه پارچه را به یکی از ساق های پایتان ببندید و در میان علفزارها و گیاهان راه بروید. بعد از مدتی پارچه خیس شده و می توانید آب آن را با فشار دادن پارچه در دهان خود بریزید.

یک نکته بسیار مهم در این روش این است که شاید مجبور شوید برای تهیه آب شبنم ها صبح زود دست به کار شوید و سخت تلاش کنید. چون شبنم ها زمان زیادی در محیط باقی نمی مانند.

زمانی که منابع آب بسیار محدود است در نظر داشته باشید که:

1) غذا نخورید و یا کمتر بخورید. زیرا با خوردن غذا سوخت و ساز بدن بالا رفته و باعث می شود آب بدن کشیده شود.

2) در ساعات خنک سفر کنید . بدین ترتیب آب کمتری از راه تعریق از دست می دهید.


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی

برگرفته از سایت بقا در طبیعت