تبیان، دستیار زندگی
پوست و بیماری های آن ( قسمت نهم ) در قسمت قبل در مورد لایه برداری پوست یا پیلینگ بحث نمودیم . اینک در ادامه می خوانیم... آیا همه خال ها سرطانی هستند ؟ خال ها تجـمع بیش از حـد سـلول های رنگـدانه ساز هسـتند و به طور طبیعی در ر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا هر نوع تغییری در خال ها و ناخن ها نشانه ی بیماری است؟

پوست و بیماری های آن ( قسمت نهم )


در قسمت قبل در مورد لایه برداری پوست یا پیلینگ  بحث نمودیم . اینک در ادامه می خوانیم...


آیا همه خال ها سرطانی هستند ؟

خال ها تجـمع بیش از حـد سـلول های رنگـدانه ساز هسـتند و به طور طبیعی در روی پوست افراد دیده می شوند . ولی تعداد اندکی از این خال ها می توانند بدخیم شوند. تشــخـیص این خال های مسـتعد به بدخـیمی خـیلی راحـت است. هـر خالی که تغییر پیدا کـند می تواند مستعد بدخیمی باشد.

این تغییرات به صورت بزرگ شدن سریع خال - افزایش رنگ خال ( تیره تر شدن ) – هـر نـوع تغییر در رنگ خال به صورت نامتقارن - رشد قسمتی از خال و نامتقارن شدن از نظر شکل - تغییر در حاشیه خال از نظر رنگ یا شکل - زخمی شدن خال و ایجاد خونریزی - و تمام خال هایی که در معرض آسیب هستند ( خال در سر و آسیب مکرر توسط شانه کردن و یا خال در صورت مردانی که با تیغ اصلاح می کنند و غیره.... )

این گونه خال ها نیاز به برداشتن دارند و حتماً باید آزمایش شوند .

علل تغییرات ناخن و چگونگی جلوگیری از آن

ناخن از یک صفحه کـراتینی ( کراتین یک نوع پروتئین ) تشکیل شده و در انتهای انگشتان جهــت محـافـظـت و زیبایی آنها وجـود دارد و دارای یک لایه زاینده در قسـمت بالاست که مرتباً در حال رشد است. (رشد ناخن های دست سریع تر از انگشتان پا می باشد.)

هرگونه نقصی که باعث اختلال در رشد ناخن شود می تواند باعث تغییراتی در آن گردد.

جدا از تغییراتی که زمینه آن در خود ناخن است ، بسیاری از بیماری های داخلی و پوستی باعث تغییراتی در ناخن ها می شوند .


علل تغییرات ناخن

1 ) هرگونه تغییر در خون رسانی به ناخن ، باعث تغییر در شکل آن می شود. مانند بیماری های قلبی و تنفسی ، بیماری های عروقی ( در افراد مسن تغییرات ناخن به این دلیل زیاد دیده می شود ) و بیماری های خونی ( کم خونی ها به هر دلیل )

2 ) ضربه ناخن در اثر یک سانحه یا در مورد افرادی که مرتباً با ناخن های خود بازی می کنند. هر چند این ضربه ها اندک است چون به طور مکرر صورت می گیرد باعث تغییر می شود.

3 ) کمبود غذایی چه سوء تغـذیه و چه رژیم غـذایی و یا بیماری هایی که باعث سوء تغـذیه می شوند ( کمبود پروتئین خون مثلاً در بیماری کبدی و یا کلیوی و ... کمبود ویتامین ها و املاح خونی از جمله فقر آهن یا روی )

4 ) عفونت های قارچی و میکروبی ( به خصوص اگر یک ناخن درگیر باشد )

5 ) از آنجایی که ناخن جزء ضمائم پوست به شمار می رود هرگونه تغییر و بیماری پوستی می تواند ناخن را نیز درگیر کند .

شکنندگی ناخن

وقتی قوام ناخن محکم نباشد باعث سریع شکسته شدن آن می شود. از شایع ترین علل آن کم خونی فقر آهن است که این کمبود در بین خانم ها بیشتر دیده می شود . از علل دیگر علاوه بر موارد فوق می توان به بیماری غده تیروئید ( کم کاری و پر کاری ) اشاره کرد.

از عـلل مـهم دیگر شکــنندگی ناخن که در خانم ها بخـصوص و گاهـی در آقایان (بسـته به شغل)، وجود دارد شستشوی مکرر دستهاست . با شستن مکرر دست به ویژه با صابون و به خصوص با صـابون های مایـع ، چربـی ناخن و حاشـیه آن از بین می رود و باعث شکـسته شدن سریع ناخن می شود. در درمـاتـولـوژی یک بیــماری وجـود دارد به نـام HOUSEWIFE DERMATITIS ( یعنـی درماتیت خانم های خانه دار) ‌؛ در این بیـماری به علت هـمان شسـتشوی مکـرر ، پوست دست دچـار ترک و پوسته ریزی و قرمزی می شود . در این مـوارد برای پیشـگیـری و درمـان نـیاز است شســتشوی دست ها را به حداقل رساند و در مـواقـع نـیاز صـابون های حـاوی گلیــسرین استــفاده گردد. در ضـمن لازم است این افراد برای کمـتر کردن شسـتشوی دست از دستـکش ( دستکش نخی در زیر و دستکش لاستیکی روی آن ) برای کار در خـانه و بخــصوص در آشـپزخانه استـفاده کنند. بعـد از هر شسـتشو باید از کِـرِم های مرطـوب کننده و چرب کننده استفاده شود .


ناخن فرورونده (INGROWN NAIL)

در سنین 20 تا 40 سالگی شایعتر است و بیشتر در انگشت بزرگ پا رخ می دهد و باعث متورم و دردناک شدن آن می شود. این مشکل به دلیل فرو رفتن ناخن در بافت نرم اطراف آن پدید می آید و به دلیل کفش های تنگ و نامناسب ، عدم چیدن صحیح ناخن ها ، افزایش تعریق پا بخصوص در تابستان ، چاقی ، ابتلا به بیماری دیابت و فشار مداوم به پا ایجاد می شود.

کفش  تنگ و نامناسب علاوه بر این مشکل می تواند باعث تخریب ناخن و تکه شدن صفحه ناخن شود. بخصوص افراد دیابتی لازم است بیش از دیگران به بهداشت و مراقبت از آسیب به پای خود توجه کنند.


دیستروفی عادتی ناخن

در اثر خاراندن یا کندن ناخن شست توسط انگشت سبابه ایجاد می شود. در این ضایعه یک ناحیه طولی سیاه رنگ در وسط ناخن به شکل نردبان ایجاد می شود. در این اختلال فرد نسبت به آن آگاهی ندارد، و با قطع عادت ، رشد مجدد ناخن طبیعی خواهد بود.

ادامه دارد...

در قسمت بعد به مسئله ریزش مو  و مبارزه با آن می پردازیم.

منبع: اینترنت

گردآوری : بخش اجتماعی تبیان

کارشناس مشاوره پزشکی : دکتر میثم شیرزاد


مطالب مرتبط

از دست خال های تیره پوست خود رها شوید

نکاتی در مورد مراقبت از پوست

درباره ی پوست چه می دانید؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.