تبیان، دستیار زندگی
پاییز که از راه می رسد نیسم خنک الوند کوه بر دامنه های تپه عباس آباد می وزد. دیگر وقت بستن بار و بندیل و عزمت به سمت دیار هگمتامه است که روزگاری پاییخت تاریخ و تمدن ایران بود. سفر به همدان هم فال است و هم تماشا، با یک سفر کوتاه هم تکه ای از تاریخ کهن ایرا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفر به پایتخت مادها

راهنمای گشت و گذار پاییزی در همدان (قسمت اول)

همدان


پاییز که از راه می رسد نسیم خنک الوند کوه بر دامنه های تپه عباس آباد می وزد. دیگر وقت بستن بار و بندیل و عزمت به سمت دیار هگمتامه است که روزگاری پایتخت تاریخ و تمدن ایران بود. سفر به همدان هم فال است و هم تماشا، با یک سفر کوتاه هم تکه ای از تاریخ کهن ایران پیش روی تان است و هم در طبیعت خوش آب و هوای ایران گردش می کنید؟ پس به همدان خوش آمدید.


چطور برسیم؟

اگر از تهران قصد دارید به همدان برسید، دو راه پیش روی شماست: مسیر هوایی و مسیر جاده سواری از پایتخت تا همدان حدود 250 کیلومتر راه است.

اگر قصد دارید با خودروی شخصی به همدان برسید می توانید دو راه را انتخاب کنید، مسیر اول از اتوبان قزوین تاکستان گردنه آوج، رزن، جورقان گذشته و به همدان می رسد، در آن مسیر نزدیک به پنج ساعت در راه هستید.

مسیر دوم از آزادراه های آزادگان و ساوه و شهرهای غرق آباد نوبران فامنین و جورفان می گذرد و کوتاه تر است. بدون توقف چهار ساعت بعد همدان هستید. می توانید در مسیر رفت از یک بریدگی به آزاد راه ساوه، همدان بروید و مستقیم  به غرق آباد برسید.

اتوبوس: از پایانه های مسافربری غرب، جنوب و آرژانتین هر روز اتوبوس به سمت همدان حرکت می کند. از پایانه آرژانتین پنج ساعته می توانید به همدان برسید. قیمت بلیت اتوبوس معمولی از این پایانه شش هزار تومان و اتوبوس ویژه هشت هزار تومان است.

هواپیما: اگر برای رسیدن به همدان عجله دارید و وضعیت مالی هم مناسب است، می توانید با هواپیما به همدان بروید. سه شرکت هواپیمایی هگمتانه پرواز، ایر بوعلی و علی صدر هر روز به جز جمعه ها صبح و بعدازظهر به سمت همدان پرواز می کنند و بر می گردند. قیمت بلیت یک سره تا همدان 25 هزار تومان است.

همدان

کجا برویم؟

توصیه ما این است که دو تا سه روز را برای سفر به همدان وقت بگذارید و یک روز کامل را به شهر گردی اختصاص دهید.

همدان شهری است برای پیاده روی و به دلیل اینکه نقشه دقیقی دارد، شما با صرف حداکثر 45 دقیقه می توانید از هر گوشه شهر به گوشه دیگر بروید؛ اگر فواصل نقاطی که برای باز دید به شما پیشنهاد شده روی نقشه زیاد است، نگران نشوید. برای سفر به همدان حداقل باید نام شش خیابان اصلی شهر را به خاطر بسپارید: خیابان های باباطاهر، اکباتان، شهدا، تختی، بوعلی و شریعتی. حالا پیاده روی را از میدان بوعلی شروع کنید.

همدان

آرامگاه ابن سینا:اگر می خواهید برای تماشای شهر وقت کم نیاورید بهتر است ساعت نه صبح در میدان بوعلی باشید. چون بازدید از این مجموعه یک ساعتی از شما وقت خواهد گرفت. آرامگاه بوعلی سینا در میدانی به همین نام قرار دارد. این بنا که هوشنگ سیحون در سال 1330 آن را ساخته است، امروز به عنوان نماد شهر همدان شناخته می شود. مجسمه سنگی بوعلی که کتاب به دست ایستاده در ضلع دیگر میدان نزدیک آرامگاه قرار دارد اثری است ساخته استاد ابوالحسن صدیقی.

قیمت ورودیه آرامگاه و موزه 500 تومان و ساعات بازدید از موزه هر روز از ساعت 8 صبح تا 8 شب است. در این موزه مجموعه آثاری از وسایل تخصصی طب سنتی، بعضی از آثار خطی ابن سینا، اشیای اهدایی مرتبط با علم پزشکی و سنگ قبر قدیمی ابن سینا و یک سنگ قبر قدیمی دیگر برای بازدید قرار دارد. در نزدیکی همین آرامگاه مزار شاعر دوره مشروطه، عارف قزوینی قرار دارد، حتما به آنجا هم سری بزنید، به تازگی تندیس مرمری هم در ورودی محوطه آرامگاه او نصب شده.

آرامگاه باباطاهر: برای رسیدن به آرامگاه بابا طاهر باید از ابتدای خیابان خواجه رشید به مقصد میدان امام زاده عبدالله سوار تاکسی شوید مسیر از چهار باغ خواجه رشید می گذرد؛ پس از امامزاده عبدالله که در وسط میدانی به همین نام، میدان عین القضات با تندیسی از او را می بینید ساخت مجموعه یادمانی عین القضات چند سالی است نیمه کاره رها شده است. گنبد علویان و تپه هگمتانه در همین مسیر است. ورودی آرامگاه بابا طاهر هم 500 تومان است. بنای یادمانی روی آرامگاه توسط محسن فروغی در سال 1344 ساخته شده در کنار آرامگاه باباطاهر، مزار «مفتون کبریایی» شاعر معاصر هم قرار دارد. بازدید از این دو آرامگاه تنها 15 دقیقه زمان می خواهد.

همدان

تپه و موزه هگمتانه: برای رفتن به هگمتانه باید دوباره به میدان عین القضات برگردید از صبح تا غروب  آفتاب می توانید به این پایگاه سری بزنید اما بهتر است طوری برنامه تان را تنظیم کنید تا موقع ظهر اینجا نباشید.

اگر مطابق برنامه پیش رفته باشید، باید ساعت 15: 10 اینجا باشید سمت راست میدان عین القضات همدانی، گنبد علویان با بنایی چهار ضلعی و نمایی آجری متعلق به سده ششم هجری قرار دارد. گفته می شود این بنا پیش از این دارای گنبدی بوده که در طول سالیان دور تخریب شده و اکنون به این شکل باقی مانده است.

همدان

از میدان عین القضات داربست ها و سایه بان های فلزی مجموعه تپه باستانی هگمتانه پیداست به سمت خیابان اکباتان بروید. از آنجا به تپه هگمتابه می رسید گفته می شود، احتمالا شهر گمشده باستانی «هگمتانه» یا «اکباتانا» مرکز حکومت کشور ماد در این منطقه قرار داشته. از آثار باستانی ارزشمند که در این تپه کشف شده ریتون زرین با جام زرین منقش به شیر بالدار طلایی متعلق به دوره هخامنشی است.

همدان

برای اطلاعات باستانی شناسی بیشتر می توانید به آدرس: www.hegmataneh.ir  محوطه باستانی هگمتانه سری بزنید. در همین محدوده موزه هگمتانه و کلیسای گریگوری استپانوس هم قرار دارد که می توانید به بازدید آنها بروید. برای تماشای این منطقه باید حدود دو ساعت وقت بگذارید.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی

منبع: سرزمین من