تبیان، دستیار زندگی
همایش بین‌المللی دین و رسانه با همكاری دانشكده‌ صدا وسیما، صدای جمهوری اسلامی ‌ایران و دانشكده‌ علوم اجتماعی دانشگاه تهران، از 22 لغایت 23 آبان‌ماه در محل سالن کنفرانس دانشكده‌ علوم اجتماعی دانشگاه تهران آغاز به کار كرد. ای...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی سایت تبیان در همایش بین المللی دین و رسانه


همایش بین‌المللی دین و رسانه با همكاری دانشكده‌ صدا وسیما، صدای جمهوری اسلامی ‌ایران و دانشكده‌ علوم اجتماعی دانشگاه تهران، از 22 لغایت 23 آبان‌ماه در محل سالن کنفرانس دانشكده‌ علوم اجتماعی دانشگاه تهران آغاز به کار كرد.

این همایش با حضور اندیشمندان، اساتید و هنرمندان داخلی و خارجی ازجمله پروفسور «استوارت هوور» استاد و رییس مطالعات بین المللی فرهنگ و دین و رسانه‌ دانشگاه كلورادو‌ی آمریكا، «پروفسور رابرت وایت» استاد دانشگاه گریگوریان ایتالیا، «پروفسور پیتر هورسفلید» استاد و مدیرگروه ارتباطات دانشگاه ملبورن استرالیا، دكتر كلارك «استاد مطالعات رسانه‌ ای دانشگاه كلورادو‌ی آمریكا، «دكتر ان ویل» رییس موسسه بین المللی توسعه ان ویل كالیفرنیای آمریكا، دكتر «رضی» عضو هیات علمی ‌دانشگاه ، «دكتر خجسته» عضو هیات علمی ‌دانشگاه ، دكتر «رضایی یزدی» محقق ، دكتر «آشنا» عضو هیات علمی ‌دانشگاه ، و تنی چند از اساتید دیگر و اعضای هیات علمی‌ دانشگاه تهران و رییس سازمان صدا و سیما و برخی از مسؤولان برگزار شد.

در دومین روز این همایش آقای دکتر حسام الدین آشنا استادیار دانشكده معارف اسلامی ، فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) با ارایه مقاله " اجتماع محوری در محیط سایبر دینی، مطالعه مقایسه‌ای سایت‌های تبیان و اسلام آن لاین " به ایراد سخنرانی پرداختند . ایشان در ابتدا به چگونگی ارتباط بین محیط مجازی و محیط واقعی و تاثیراتی که محیط مجازی بر محیط حقیقی می گذارد پرداختند و سپس با بیان اینکه می توان این ارتباط را درحوزه دین نیز گسترش داد به مطالعات تطبیقی درباره فعالیت‌های ادیان رقیب در اینترنت که یكی از رویكردهای جدید در پژوهش‌های بین الادیان است اشاره کردند.

وی در ادامه پژوهش‌هایی را كه در چارچوب ارتباطات دینی مبتنی بر رایانه انجام می‌شود را مطالعه‌ای در حوزه مشترك جامعه‌شناسی، ارتباطات و جامعه‌شناسی دین برای درك روابط پیچیده میان نهادهای دین فرهنگ و ارتباطات دانست.

سپس آقای دکتر آشنا برای درک بهتر این موضوع به معرفی دو سایت مطرح در این زمینه پرداخت و بیان داشت اگر در موتور جستجوی گوگل اسلام را به زبان فارسی جستجو نمایید سایت تبیان یکی از ده سایت اول این جستجو خواهد بود و همچنین اگر اسلام را به زبان انگلیسی جستجو نمایید سایت اسلام آن لاین را در بین ده سایت اول خواهید دید.

سپس در ادامه به معرفی سایت تبیان پرداختند و در معرفی سایت آن را سایتی کاملا پویا با کیفیتی بسیار بالا دانسته و خدمات و حجم اطلاعاتی سایت را بسیار وسیع دانستند. آقای آشنا به عضو گیری سایت تبیان اشاره نمودند که برای استفاده از خدمات آن باید عضو سایت بود و این عضو گیری را زمینه ساز تعامل بهتر و بیشتر بین سایت و اعضا آن دانستند.سپس ایشان طرح هزار مسجد تبیان را که در آن مساجد کشور به شبکه اینترانت تبیان متصل می شوند و برپایی اجتماعاتی که تبیان برای اعضا اینترنتی خود به صورت واقعی برگزار می کند را عامل ارتباطی بیشتر و نزدیکتر بین جامعه مجازی و جامعه حقیقی دانستند.

دکتر آشنا طرح تاسیس سایتهای استانی تبیان را که به صورت مستقل در استانهای کشور به فعالیت خواهند پرداخت و متناسب با نیاز هر استان ، طراحی و به ارائه خدمات خواهند پرداخت را از مهمترین فعالیتهای موسسه تبیان دانستند.

ایشان درادامه سخنرانی خود به حمایتهای بالاترین مقامات نظام از موسسه و سایت تبیان که نمونه آن بازدید آقای خاتمی از موسسه تبیان بود اشاره کردند .

و در پایان نیز به معرفی سایت اسلام آن لاین و اهداف این سایت پرداختند.

شایان ذکر است که در این همایش سرکار خانم غروی معاونت محترم اطلاع رسانی و سردبیر سایت تبیان نیز حضور داشتند.

روابط عمومی موسسه تبیان