تبیان، دستیار زندگی
شمع و چراغارو روشن کنید اما قبلش چند تا خرید کوچیک داریم بعدش عروسی داریم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اندر مصائب مقدمات عروسی!

خرید عروسی

چند سال پیش، زمانی كه آنقدر جوان بودم كه هنوز نمی دانستم كمی آن طرفتر از دانشگاهمان چه مغازه هایی وجود دارد و طولانی ترین مسیری را كه به تنهایی طی می كردم مسافت خانه و دانشگاه بود، یك روز توسط یكی از همكلاسی هایمان برای دیدن آلبوم عكس مراسم ازدواجش به منزل آنها رفتم.

فضای خانه به گونه ای بود كه تقریباً برای من تعجب آور بود. من كه به قشری متوسط تعلق داشتم نمی توانستم تصور كنم كه در این شهر خانه هایی به بزرگی این خانه و طراحی داخلی به سبكی خاص وجود داشته باشد. به خصوص رنگ صورتی كمرنگی كه به تمام فضای خانه حاكم بود برایم تعجب آور بود.

بگذریم...

در آلبوم عكسهای رسیده از آن سالها، چیزی به نام دوربین دیجیتال وجود نداشت. آلبومی بسیار بزرگ با عكسهایی به قطع "A4" و من تقریباً عكسها را در كمال ناباوری تماشا می كردم.

واقعاً سفره ای به آن شكل تا آن روز ندیده بودم. آن زمان اصلاً نمی دانستم آیینه شمعدان نقره هم وجود دارد تا چه برسد به اینكه ظروف سفره عقد هم نقره باشد. نمی دانستم انگشتری با نگین برلیان چقدر قیمت دارد و روی یك حلقه چند نگین الماس می شود كاشت؟

هنوز كه هنوز است حجم جواهراتش را كه اتفاقاً همه را از گردن و دستهایش آویزان كرده بودند فراموش نمی كنم. نوع لباس عروس و داماد، تزیین اتاق عقد و حتی ماشین عروسی، همه و همه برای من كه در یك فضای كاملاً متوسط زندگی كرده بودم جالب، دیدنی و تقریباً دور از ذهن بود. آن سالها قیمت فیلمبرداری و عكاسی از مراسم عقد تقریباً به اندازه دو برابر حقوق یك سال من بود.آن زمان وقتی دوستم تعجب مرا دید گفت: عروسی دختر عمویم خیلی با كلاس تر از من برگزار شد....

***

تجملات پایان ناپذیر

اولین جایی كه به ذهنم می رسد تا بتوانم یك بار دیگر  خنچه عقد و آیینه شمعدان ببینم خیابان ولیعصر، تقاطع جمهوری است. نمی خواهم به خیابانهای میرداماد ، پاسداران و فرشته بروم. می توانم قیمتها را در مقایسه با قیمتهای این خیابان، حدس بزنم.

جالب است.بعضی چیزها را قیمت می گیرم. مجبورم به عنوان مشتری وارد فروشگاهها شوم. جمع نمی زنم چون با یك حساب سر انگشتی نمی توانم هزینه ها را محاسبه كنم اما شاید شما بتوانید حدس بزنید.

خرید عروسی

اولین مغازه ای كه می روم سفره عقد است. آلبومی از عكسها را پیش روی من می گذارد. میز آیینه ای هالوژن و آبشار با ظروف نقره ای رنگ 170 هزار تومان البته فقط چیدن سفره و نه بیشتر. خانم مغازه دار می گوید: از حداقل 45 هزار تومان به بالا قیمت اجاره سفره عقد است.

او ادامه می دهد كه البته تزیین اتاق عقد، قیمت متفاوتی دارد و بستگی به میزان گلی كه بخواهید در اتاق كار كنید قیمتها متفاوت است. البته قیمت گل جدا محاسبه می شود و دستمزد هم جداگانه است.

خانم فروشنده با اصرار می خواهد از من تاریخ برگزاری مراسم را بپرسد ، برای اینكه می خواهد بداند برای چه روزی باید سرویس موردنظر مرا آماده كند! كارت تلفن مغازه اش را می گیرم و از آنجا خارج می شوم و تأكید می كنم كه حتماً تلفن می زنم.چندین و چند فروشگاه لباس عروس و تاج و... آنجا وجود دارد. تقریباً به همه آنها سرك می كشم.

تأكید می كنم این قیمتها مربوط به محدوده مركز شهر تهران است. شماره هایی از دوستانم در اختیارم قرار می گیرد. چند شماره تلفن مربوط به اجاره سفره عقد و لباس عروس در شمال شهر است. خانمی كه تلفن را جواب می دهد، بسیار مؤدب است. او چندان مایل نیست تلفنی اطلاعات بدهد و بیشتر می خواهد كه او را ببینم، او هم اجاره سفره عقد را از 150 هزار تومان به بالا اعلام می كند و چنین می گوید بستگی دارد شما چه لباسی را اجاره كنید. از 200 هزار تومان شروع می شود تا حداكثر حدود 700 هزار تومان. وقتی قیمت لباس را می پرسم باز هم تأكید می كند حتماً باید ببینید. قیمت لباس از 300 هزار تومان تابالای یك میلیون تومان است.

خرید عروسی

سراغ آیینه و شمعدان هم می روم. از ساده ترین ها شروع می كنم از حدود 250 هزار تومان شروع می شود كه البته باز هم بستگی دارد كه چه جور شمعدان و میز و متعلقات دیگری را بخواهی.

البته آیینه شمعدان نقره ای كه این روزها مد روز است از 700 هزار تومان شروع می شود تا...

اما تمام خریدها كه فقط به وسایل سفره عقد و لباس عروسی و دسته گل ختم نمی شود، خرید وسایل عقد شامل لوازم آرایش، كفش، لباس و... هم برای عروس و هم برای داماد آن هم با مارك جدید خارجی و قیمتهای آنچنانی نیز یكی دیگر از هزینه های سنگین مراسم ازدواج است.

در این مقاله به دو قلم از مقدمات عروسی در این دوره و زمانه اشاره کردیم و در مقالات دیگر به مابقی خواهیم پرداخت . اما واقعا چرا جوان ها ازدواج نمی کنند؟چرا سن ازدواج بالا رفته؟ با این همه آسانی...

روز نامه قدس - نویسنده : مریم زنگنه

گروه خانواده و زندگی تبیان - تنظیم : ندا داودی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.