تبیان، دستیار زندگی
آیا شده تا به حال با کسی در ماشین باشید و این سوال پیش بیاید که، دوست داری چه بخوریم؟ نمی‌دانم، تو چی دوست داری؟ منم نمی‌دانم، هر چی باشه خوبه. ساندویچ خوبه؟ نه الان حال برگر خوردن ندارم. هیچوقت نشده تا به حال تصمیم درستی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زود تصمیم بگیر

پسر

آیا شده تا به حال با کسی در ماشین باشید و این سوال پیش بیاید که:

"دوست داری چه بخوریم؟"

"نمی‌دانم، تو چی دوست داری؟"

"منم نمی‌دانم، هر چی باشه خوبه."

"ساندویچ خوبه؟"

"نه الان حال برگر خوردن ندارم."

"هیچوقت نشده تا به حال تصمیم درستی بگیرم که کسی از آن خبردار شده باشد." – چارلی جونز

تصمیم‌گیری سریع در همه جنبه‌های زندگی اهمیت بسیار زیادی دارد. هر تصمیمی که می‌گیرید یک نتیجه به دنبال خواهد داشت. برای بعضی‌ها این فرایند تصمیم‌گیری بسیار سریع و بدون مشکل است. برای بعضی دیگر حتی اینکه صبح که می‌خواهند سر کار بروند چه بپوشند هم یک پروژه بسیار طولانی و خسته کننده می‌شود.

چرا تصمیم‌گرفتن سخت است؟

اگر پشت هر تصمیم‌گیری یک قدرت اعجاب‌آور باشد و تصمیماتی که می‌گیرید زندگی شما را شکل دهد، پس چرا تصمیم‌گرفتن این‌قدر سخت است؟ یک متخصص این توضیح را ارائه می کند: "بعضی چیزهای دنیای مدرن -مثل گوشی موبایل و ایمیل- برای رشد رهبران سالم نیست. قبل از اینکه گوشی موبایل اختراع شود، اگر رئیس حضور نداشت، مسولیت با مقام بعد از او بود. این تصمیم یا درست بود یا غلط اما باید مسئولیت را قبول می‌کردید. با همین کارها بود که آموزش می‌دیدید و رشد می‌کردید. الان دیگر خیلی راحت زنگ می‌زنند و از رئیس می‌پرسند که چه بکنند. رئیس‌های کارکشته و قدیمی‌تر معمولاً به کارمندانشان می‌گویند فقط وقتی به آنها زنگ بزنند که دیگر کار از کار گذشته است نه قبل‌ از آن."

باید بگویم من هم با عقیده این متخصص موافقم. مسئولیت تصمیم‌گیری باید روی تصمیم‌گیرنده باشد. اگر تصمیم‌گیرنده محکمی نباشید، بهترین کاری که برای بهتر شدن و تقویت خود می‌توانید بکنید این است که شروع به گرفتن تصمیمات مربوط به خود کنید. البته گفتن این خیلی ساده‌تر از عمل کردن به آن است. عوامل زیادی از تصمیم‌گیری افراد جلوگیری می‌کند که در زیر به آنها اشاره می کنیم.

حفظ آرامش و خونسردی یکی از بهترین چیزهایی است که می توانید در تصمیم‌گیری‌های مهم داشته باشید

ترس از شکست

یکی از دلایلی که چرا فرایند تصمیم‌گیری برای بعضی افراد این‌قدر دشوار شده است به خاطر عواقب و نتایج سخت آن تصمیم می‌باشد. فرد نمی‌خواهد با نتیجه آن تصمیم روبه رو شود.

ترس از  مسئولیت

بعضی ها نمی‌خواهند اگر تصمیمشان اشتباه باشد مسئولیت آنچه اتفاق می‌افتد را گردن بگیرند.

فقدان تجربه

وقتی در کودکی نتوانسته باشید برای خود تصمیمات بزرگ یا حتی کوچک بگیرید، توانایی تصمیم‌گیری در بزرگسالی را هم نخواهید داشت.

انتخاب های زیاد

داشتن انتخاب‌های خوب زیاد فرایند تصمیم‌گیری را دشوار می کند.

محاسبات در مقابل احساسات

بیشتر مردم فکر می‌کنند که همه تصمیمات باید برحسب آنچه احساس می‌کنند گرفته شود. زمان‌هایی هست که تصمیم گیری براساس احساسات درست‌ترین روش بود. تصمیم‌گیری براین اساس فوایدی دارد. یکی از مزیت‌های آن سرعت عمل است. از روی احساس تصمیم‌گرفتن نیاز به هیچ حساب کتابی ندارد.

چند وقت پیش در یک جلسه آموزشی سمینار بودم که در آن پیتزا سرو می‌شد. وقتی همه به صف شدند و تکه های پیتزایمان را برداشتیم من متوجه دو دسته متفاوت از افراد شدم. بعضی ها به سمت جعبه های پیتزایی می‌رفتند که روی پیتزا مطابق میل و ذائقه‌شان بود. یک نگاه سریع می‌انداختند و بعد تکه‌ای که نزدیکتر به آنها بود را بر می داشتند. بعضی های دیگر به دقت به تکه ‌های پیتزا نگاه می کردند و در ذهنشان حساب کتاب می‌کردند که کدام تکه کوچک‌تر است و آن تکه کوچک‌تر را برمی‌داشتند.

با اینکه برای آن‌هایی که در صف پشت آن‌ها قرار داشتند اینکار کمی خسته کننده بود اما مشخص بود که تصمیم گیری آنها فقط از طریق شهود نیست. احتمالاً محتوی چربی، سدیم یا کربوهیدرات‌های هر پیتزا بر تصمیم آنها اثر داشته و باعث شده که به سمت پیتزاهای بزرگتر نروند. در برخی موارد، آن تصمیماتی که براساس حساب کتاب باشد تصمیمات بهتری هستند.

از طرف دیگر اگر همه تصمیم گیری‌ها براساس حساب کتاب باشد درست به اندازه تصمیمات صرفاً احساسی بد خواهد بود. اگر بخواهید شغلی را که 4 سال آینده تان را می‌خواهید با آن بگذرانید را انتخاب کنید، ممکن است همه عوامل به نظرتان بسیار مهم برسند. شما باید تصمیم بگیرید که یک متخصص مالی شوید یا به کلاس آشپزی بروید. ممکن است برآورد کنید که می‌توانید براساس مهارت‌های کنونیتان، طول مدت آموزش، و درآمد شروع یک متخصص مالی تا یک متخصص آشپزی، یک متخصص مالی شوید.

ممکن است نتیجه‌گیری کنید که بهترین تصمیم براساس محاسباتتان این است که تخصص مالی را پیش بگیرید. بعد ممکن است با خودتان بگویید، "صبر کن، من اصلاً دوست ندارم یک متخصص مالی شوم." با اینکه محاسباتتان شما را به یک سمت می کشاند اما علایقتان به سمت نقطه مخالف آن هدایتتان می کند".

بهترین راه برای شروع گرفتن تصمیمی که می خواهید با آن زندگی کنید این است که چند سوال مهم از خودتان بپرسید.

- آیا همه اطلاعات لازم برای گرفتن یک تصمیم درست را دارم؟

- چه انتخاب‌هایی پیش روی من است؟

- اگر تصمیم نادرست بگیرم چه می‌شود؟

- اگر تصمیمی که می‌گیرم نادرست باشد چه احساسی خواهم داشت؟

- آیا تابه حال لازم بوده در گذشته تصمیم مشابهی بگیرم؟ اگر این طور است، نتیجه آن چه بوده؟

- ادراک و شهود من در این باره چه می‌گوید؟

گرفتن تصمیم

کسانی‌که قادرند سریع تصمیمات درست بگیرند در همه مراحل زندگیشان با ارزش تلقی می‌شوند. در بیزنس کسانی‌ که می‌توانند تصمیمات درست بگیرند رهبران بهتر و تواناتری به شمار می‌روند. در فوتبال بازیکنان خط حمله مهم‌ترین موقعیت را دارند چون تصمیم‌گیری نهایی با آنها است. حتی در خانه خودتان هم می‌بینید که کسی که اکثر تصمیمات را می گیرد کسی است که امور خانه را برعهده می گیرد. داشتن مهارت تصمیم گیری صحیح ارزش بسیار بالایی در زندگی دارد.

"... وقتی باید تصمیم سریعی بگیرید و می‌دانید که این احتمال وجود دارد که این تصمیم اشتباه باشد، بدترین کاری که می‌توانید بکنید این است که بنشینید آنجا و بترسید و امیدوار باشید."  (استیون ییتس)

باید یاد بگیرید که تصمیمات بد را پشت سر بگذارید وقتی تصمیمتان نتیجه ای که می‌خواهید را در بر داشت جشن بگیرید و از تصمیمات بدتان هم درس بگیرید

ارزش‌های خود را بشناسید

وقتی چیزهایی که برایتان ارزشمند هستند را بشناسید، تصمیماتتان ساده تر خواهند شد. اگر به خانواده تان بیشتر از پول ارزش می‌گذارید آن‌وقت تصمیم اینکه کاری انتخاب نکنید که زمان استراحتتان کنار خانواده را نگیرد بسیار ساده تر به ذهنتان خواهد رسید. رمز کار اینجا این است که درمورد چیزهایی که برایتان ارزشمند است با خودتان صادق باشید. روی دیزنی، برادر والت دیزنی که در سالهای اخیر امور مالی دیزنی را اداره می کرد، می گوید، "وقتی بدانید ارزشهایتان چیست، تصمیم گرفتن دیگر سخت نخواهد بود."

اطلاعات

تا می‌توانید سریع در مورد مسأله مورد نظر اطلاعات جمع کنید. ممکن است بخواهید از کسی اطلاعات بگیرید اما وقتی تصمیمی آینده شما را تعیین می‌کند فقط روی توصیه‌های آنها تکیه نکنید. درعوض برای گرفتن تصمیمتان از اطلاعات آنها استفاده کنید.

آرام باشید

حفظ آرامش و خونسردی یکی از بهترین چیزهایی است که می توانید در تصمیم‌گیری‌های مهم داشته باشید. تصمیم گرفتن در آرامش مطمئناً خیلی بهتر خواهد بود چون قادر خواهید بود همه اطلاعات لازم را به خوبی بررسی کرده و احساسات گمراه کننده و نامربوط را از خودتان دور کنید.

"بعضی وقت‌ها مهم نیست از کدام طرف حصار پایین می پرید. مهم همان پایین پریدن است! بدون تصمیم‌گیری قادر به پیشرفت نخواهید بود." (جیم ران)

شجاعت می‌خواهد

تصمیم گیری سریع شجاعت می‌خواهد. اینکه بتوانید سریع فکر کنید و با نشانه‌های احتمالی یک تصمیم‌گیری نادرست کنار بیایید نیازمند شجاعت است. با گرفتن سریع تصمیمات کوچک از روی غریزه شروع کنید و بعد نتیجه را بررسی کنید. با یاد گرفتن اینکه برای هر موقعیت کوچکی که در آن هستید تصمیم بگیرید و بعد بررسی نتیجه آن قدم اول را بردارید.

نتیجه دلخواهتان را بشناسید

مهمترین دلیل برای گرفتن یک تصمیم در قدم اول این است که  نیاز به یک نتیجه خاص است. مشکلی که معمولاً طی فرایند تصمیم گیری اتفاق می افتد این است که نتیجه دلخواه به طور کامل واضح نیست. باید بدانید که می‌خواهید تصمیمتان به چه نتیجه ای منتهی شود.

یاد بگیرید با تصمیماتتان زندگی کنید

باید یاد بگیرید که تصمیمات بد را پشت سر بگذارید. وقتی تصمیمتان نتیجه‌ای که می‌خواهید را در بر داشت جشن بگیرید و از تصمیمات بدتان هم درس بگیرید. خیلی وقتتان را صرف تصمیمات بدتان نکنید و سعی کنید آنها را از فکرتان بیرون بیندازید و بعد به عقب برگردید و ببینید چطور می‌توانید تصمیم را مدیریت کنید که بهترین نتیجه را به دنبال داشته باشد.

استیو ییتس در مجله شانس گفته است، "تاجران موفق وقت زیادی را صرف اندوه خوردن برای تصمیمات گذشته نمی کنند. اگر تصمیمی اشتباه از آب درآمد از آن سریع می گذرند. پس وقتی قرار است تصمیمی را سریع بگیرید و میدانید این امکان وجود دارد که اشتباه از آب دربیاید، بدترین کاری که می توانید بکنید این است که بنشینید همانجا و بترسید و امیدوار باشید. باید محکم باشید، جلو بروید و انجامش دهید."

گرفتن تصمیمات مهم در زمان کم نیاز به قدرت و کنترل بیشتر در زندگیتان دارد. همچنین به این معناست که این فرصت را خواهید داشت که اطمینان دیگران را جلب کنید. اینکه بتوانید تصمیمات مهم بگیرید زندگی و کارتان را بهتر خواهد کرد. تصمیم گیری مهارتی است که برای موثر بودن در زندگی باید یاد بگیرید و وقتی دینامیک های تصمیم گیری را یاد بگیرید و چیزهایی که یاد گرفته اید را در زندگیتان پیاده کنید درست در مسیر موفقیت افتاده‌اید.

منبع : mardoman.net


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از jadval