تبیان، دستیار زندگی
یادداشت‌های خواندنی حج
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یادداشت‌های خواندنی حج

فکرها-7

حج

اشاره:

آنچه می خوانید مجموعه یادداشتهایی خواندنی پیرامون کنگره عظیم سفر معنوی حج است که در ویژه نامه عمره دانشجویی مجله وزین همشهری جوان به رشته تحریر در آمده است:

مجموعه این یاد داشت ها مشتمل بر  ۷ فکر است به تعداد حرکات حج که در آنها از منابعی چون: حج برنامه تکامل تالیف استاد  ضیاء آبادی و اسرار حج نوشته آیت الله جوادی آملی استفاده شده است:

مثال

کعبه آن سنگ نشانی است که ره گم نشود. همه فلسفه حج همین است! حج  نشانه است. می گوید ببین! راه چیزی است شبیه این!

کعبه مثال است. مثالها حرف های پیچیده را ساده می کنند. هر کس اصل حرف را نمی فهمد ذوق می کند که نمونه را فهمیده هر کس هم که عشق دارد بفهمد، مثال، گیر و گور های ذهنش را باز می کند. کعبه مثال عرش است.1 حقیقت حج همانی است که در دل پاکان اتفاق می افتد و همه این مناسک تو ، فقط نمایش آن است.

خدایا! اگر دور زدن دور این خانه، دور این مثال این قدر کیف دارد چه حالی دارند آنها که دور خودت می گردند؟ اگر نمایش این حقیقت این همه خوب است خودش چه لذتی دارد؟ چه خوب که گذاشتی ما ادایش را در بیاوریم و ذوق کنیم. و گرنه خبر نمی شدیم دوست و رفیق هایت چه عالمی دارند. فکر می کردیم لذت، همان خوشی های کوچکی است که ما داریم.

«گنجهای هر چیز دست ماست و ما اندازه معلومی از گنج را برای شما پائین می فرستیم.»2 این آیه قرآن را شنیده بودی؟ همه عشق و لذتی که دور این خانه بردی فقط چند قطره از گنج بود. کی بشود دلت بزرگتر شود برایت چند قطره بیشتر تجویز کنند؟ بگذار همین که می دانی این فقط نمایش بود و  تو را از این نقش بیرون می آورند، دلت را بسوزاند. بعد دور آخر طواف به جای هر حاجت کوچک دیگری مدام بگو: « توی دنیای واقعی هم مرا در این مدار نگهدار، نگهدار، نگهدار».

فرآوری: شکوری_گروه دین و اندیشه تبیان


[1] وسایل الشیعه ج9

[2] سوره حجر 21

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.