تبیان، دستیار زندگی
بُعد سیاسی و اجتماعی حج
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بُعد سیاسی و اجتماعی حج

حج

حرکت صدها هزار نفر ، از هر مملکتی ، با رعایت قوانینی خاص ، و به هم پیوستن آنان در یک سرزمین و یکرنگ شدن یک جمعیت چند میلیونی ؛ از انواع ملت ها و کشورها در میقات و حرکت همگان ، با شعار واحد لبّیک اللهم لبّیک . . . به سوی شهر مکّه و قرار گرفتن کلّ آنها در مطاف همچون سیل خروشان ، بافریاد تکبیر و رفتن به سعی صفا و مروه با صف واحد و محرم شدن چند میلیون در روز هشتم و کوچیدن به عرفات و مشعر و منا ، که هر بیننده ای را خیره می کند و هر قدرت طاغوتی را از این اجتماع آن هم با هدفی واحد و عملی واحد و نیّتی خالص شگفت زده می نماید و دل او و یارانش را ؛ همچون ماهیِ دریا غرق در دریای رعب و وحشت می نماید ، اگر یک مسأله سیاسی و اجتماعی نیست پس چیست؟ !

" قیاماً للناس"1 ، " مثابة للناس" 2، " هدی للعالمین" 3 چه معنا و مفهومی دارد ؟

اگر حج به نظر بعضی از پیشوایان دینی اهل تسنن یک عمل فردی و عبادتی محدود به یک نفر است ، در برابر دو بار للناس و یک بار للعالمین ، از سه آیه قرآن چه پاسخی دارند ؟

منافع سیاسی ، اجتماعی و اخلاقی حج ، که نسبت به تمام مناسک فراگیر است ، نه تنها باید به مسلمانان مناطق مسلمان نشین برسد بلکه به فرموده قرآن مجید ؛ باید در هر زمان تمام انسانهای آن زمان از آن بهره مند شوند . آنان که نمی گذارند صدای شعار توحید ، نبوت ، ولایت و صدای قیام علیه طاغوتها و صدای رهبری واحد نسبت به جامعه اسلامی و جهانی و دعوت به یکی شدن و یکرنگ گشتن ؛ آن هم رنگ ایمان به خدا و دعوت تخلق به اخلاق خدا از کنار کعبه ـ که مرکز هدایت عالمین است ـ به جهانیان برسد و ناس را از قیام علیه نفس اماره و شیاطین بزرگ و کوچک ، با خفه کردن صدای حاجیان در محدوده این معناکه حج عبادت فردی است ، باز می دارند ، با این که می دانند کار جلوگیری آنان از پخش فروغ هدایت به تمام جهان ، خلاف صریح کتاب خداست ، فردای قیامت در پیشگاه حق چه جوابی دارند ؟ مگر این که بگوییم خدا و قیامت را قبول ندارند ! و به این خاطر ، با خیالی راحت در مقابل حج ، که مجموع مناسکش رنگ سیاست مثبت و اجتماعی بودن دارد ، می ایستند .

راستی کدام یک از دستورات دین جدای از سیاست ؛ یعنی نظام صحیح دادن به زندگی همگان از برکت یک حکومت عادل و جدای از امور اجتماعی و اقتصادی و اخلاقی است ؟ مگر نماز ایستادن همگان در صف واحد ، در مرکزی معیّن چون مسجد نیست ؟

مگر این قیام و ایستادن ، ایستادن در برابر ضد خدا ، و نفی شهوات ، و طرد بت ها و جنگ با شیاطین درونی و برونی نیست ؟

مگر جای نماز را محراب ؛ یعنی محل حرب و جنگ و جهاد نمی گویند ؟

مگر جمع شدن همگان در صف واحد و در محلی معین ، باعث آشنایی آنها با یکدیگر و با خبر شدن از دردها و خلأها و اقدام برای رفع آن دردها و خلأها نیست ؟

منافع سیاسی ، اجتماعی و اخلاقی حج ، که نسبت به تمام مناسک فراگیر است ، نه تنها باید به مسلمانان مناطق مسلمان نشین برسد بلکه به فرموده قرآن مجید ؛ باید در هر زمان تمام انسانهای آن زمان از آن بهره مند شوند . آنان که نمی گذارند صدای شعار توحید ، نبوت ، ولایت و صدای قیام علیه طاغوتها و صدای رهبری واحد نسبت به جامعه اسلامی و جهانی و دعوت به یکی شدن و یکرنگ گشتن ؛ آن هم رنگ ایمان به خدا و دعوت تخلق به اخلاق خدا از کنار کعبه ـ که مرکز هدایت عالمین است ـ به جهانیان برسد

مگر نماز گزار نباید در محل و لباس و مکانی که نماز می خواند ، و با آبی که غسل می کند و وضو می گیرد و با خاکی که تیمّم می نماید ، همه و همه مباح باشد ؛ یعنی از مال حلال و مال و زکات و خمس داده شده ، تهیه شده باشد ؟

مگر جملات نماز باعث اتّصال به توحید ، نفی شرک انحصار عبادت در حق ، توجه به قیامت ، قرار گرفتن در صراط مستقیم و در یک کلمه علّت تزکیه اخلاق نیست ؟

عبادات و طاعات دیگر و خلاصه تمام برنامه های اسلامی ، هر یک به صورتی با بعد سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و اخلاقی ارتباط دارند .

حج که زمانش از نظر ادای مناسک گسترده تر از عبادات دیگر و اجتماعش از همه اجتماعات باشکوهتر و مکانش نقطه اتصال قلب همه ملّت ها ، از هر رنگ و نژاد ، با یکدیگر است ، بدون تردید بعد سیاسی واجتماعی و اقتصادی و اخلاقیش فوق العاده تر و منافعش برای تمام جهانیان از عبادات دیگر بیشتر است .

اگر آنان که مدعی خادمی حرمین شریفینند و توجیه گران اعمال آنان که روحانی نمایان درباری و حقوق بگیران دولتی هستند ، برای یک بار حج و اعمال آن را از اسارت افکار و عقاید و قدرت خود آزاد کنند و بگذارند مسلمانان با این جمعیت فراوان به جای حج فردی حج ابراهیمی و محمدی انجام دهند و از بلندگوهای مدینه و مکه و منا و عرفات و مشعر صدای پاک توحید و نبوّت و ولایت را بگوش عالمیان برسانند و جهانیان را نسبت به جنایات طاغوتها و طاغوتیان بیدار کنند ، معلوم می شود حج چه منافع سنگینی برای مردم روی زمین دارد ؟

حج

مثابةً للناس ، قیاماً للناس ، هدیً للناس شما که کلیه امور مدینه و مکه را در دست دارید ، موجودیت خود را و توجیه گران اعمالتان را در گرو تکیه دادن به قدرتهای استکباری ، که ریشه در یهودیت و مسیحیت و الحاد دارد ، می دانید ، می ترسید اگر حج به صورت حج ابراهیمی و محمدی انجام بگیرد از بین بروید ، در صورتی که اگر ولایت یهود و نصاری و مشرکین را رها کنید و در سایه ولایت خدا قرار بگیرید و به آغوش بیش از یک میلیارد مسلمان برگردید و بگذارید سفره حج در بعد سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و اخلاقیش پهن شود ، زحمتتان کمتر و تداوم حیات سیاسی و دولتی شما بیشتر خواهد شد .

شما اگر حج را از اسارت قدرت خود و توجیه توجیه گران ؛ یعنی آخوندهای درباری ، آزاد کنید ، خود و کشورتان ، مسلمانان و کشورشان از اسارت مستکبران جهان آزاد می شوند و دیگر فرهنگ پاک اسلام و معادن طلا ونفت و ذخایر دیگر مسلمانان به غارت یهود و نصاری و شرک و کفر نخواهد رفت .

سیاست مثبت ؛ یعنی تشکیل حکومت اسلامی برای پیشبرد اهداف قرآن و سنت و امامان معصوم و حفظ آثار عملی و اخلاقی و اعتقادی اسلام و جهت دادن به مردم برای تشکیل مدینه فاضله و حیات طیّبه . چنین سیاستی عین دین و دین عین آن سیاست است .

شما هیچ دلیل قانع کننده و برهان محکمی بر تفکیک دین از سیاست ندارید . آنچه می گویید فقط و فقط ادعاست و ریشه در فرهنگ بنی امیّه و از چند صد سال قبل ریشه در سیاست استعماری غرب و در این زمان ریشه در سیاست شیطان بزرگ دارد .

اگر دین را از سیاست تفکیک نکنید و در لباس آخوندی در ممالک عربی ، به خصوص حجاز ، این معنا را به مردم مستضعف القا نکنید ، پس جهانخواران مستکبر چگونه نفت را به غارت ببرند ، پس اسرائیل غاصب چگونه پایش را برای نابودی اسلام و مسلمانان در خاور میانه محکم کند . پس چگونه به جوانان و نسل امروز مسلمانان هجوم فرهنگی شود ، پس چگونه نوکران بی جیره و مواجب غرب بر همه چیز مسلمانان مسلّط باشند ؟

آری شمایید که با کج فهمی یا نفهمی و یا فهمیدن ولی دین به دنیا فروختن و خدا را با غرب معامله کردن و آخرت را به لذّتهای چند روزه دنیا تبدیل نمودن ، در دل کشورهای اسلامی و در خانه مسلمانان و کنار معادن کشورهای اسلامی به خصوص در سرزمین وحی و کنار حرم رسول حق و حرم امن خدا ، باعث پهن شدن سفره استعمارگران شده اید و باعث اینهمه ذلت و خواری برای مسلمانان گشته اید .

شما اگر از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به ندای فرزند رسول خدا ، حضرت امام خمینی ـ رضوان الله تعالی علیه ـ جواب مثبت می دادید ، امروز وضع مسلمانان و کشورهای آنان و معادن و ذخایرشان ، به خصوص لبنان ، فلسطین ، اریتره ، بوسنی ، چچن ، سومالی و . . . به این وضع نمی افتاد و چه بسا که مسیر تاریخ عوض شده بود و فروغ هدایت حق از کنار کعبه تمام جهان را روشن می ساخت و مسلمانان و ذخایرشان از اسارت دشمنان خدا آزاد شده بودند . 4

جهرمی زاده_دین و اندیشه


1 ـ حج : 36

2 ـ حج : 37

3 ـ مائده : 97

4- در بارگاه نور، حسین انصاریان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.