تبیان، دستیار زندگی
اگر علاقه مند به صرفه جویی در مصرف انرژی هستید به شما پیشنهاد می کنیم اول از اجاق های خورشیدی شروع کنید .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با خورشید غذا درست کنیم

اگر علاقه مند به صرفه جویی در مصرف انرژی هستید به شما پیشنهاد می کنیم اول از اجاق های خورشیدی شروع کنید . با بالا رفتن سطح آگاهی مردم نسبت به وضعیت سوخت در جهان هر روز به تعداد علاقه مندان به استفاده ار انرژی خورشیدی افزوده می شود . در طی این چند سال از سوی علاقه مندان به انرژی های خورشیدی طرح های بسیار جالبی داده شده است اما همه ی این طرح ها در یک سطح و راندمان یکسان نیستند حتی بعضی از آنها تنها در ارتفاعات مختص به خودشان کار می کنند .در چند دهه ی پیش نسل افرادی که سعی داشتند استفاده از انرژی خورشیدی را در زندگی روزمره وارد کنند در حال نابودی قرار گرفت ، در این دوره از سوی تعداد اندکی از طراحان طرح های بسیار جالبی برای ساخت اجاق های خورشیدی داده شد ، اما به دلیل کمبود بودجه تعداد انگشت شماری از آن ها ساخته شد .

اجاق خورشیدی

در این روزها تعداد بسیاری از مردم سعی در استفاده از انرژی خورشیدی در زندگی روزمره ی خود دارند ، به نظر ما اولین قدم برای درک این انرژی ، استفاده از اجاق خورشیدی است ، چون این وسیله بسیار کارامد و تجربه ی بسیار خوبی برای کار های بعدی است .

شروع یک سرگرمی جالب :

ما در این مقاله به شما روش ساخت اجاق خورشیدی را آموزش خواهیم داد ، این اجاق خورشیدی بر خلاف ظاهر ساده اش بسیار کارامد و مقدمه ی بسیار مناسبی برای کار های بعدی شما خواهد بود .

برای این که بهتر این اجاق خورشیدی را درک کنید پس از ساخت آن می توانید آن را در آزمایش های مختلف محک بزنید .

هزینه ساخت این اجاق خورشیدی بسیار کم بوده و کارایی بسیار زیادی دارد . هزینه ساخت این اجاق خورشیدی کمتر از 10 دلار می باشد .

مواد مورد نیاز برای ساخت اجاق خورشیدی :

اولین قدم برای ساخت اجاق تهیه ی مقوا از یک مرکز خرید می باشد . بخش بعدی کار تهیه ی دو جعبه ی مقوایی است که بتوان آن ها را در یک دیگر جای داد .( به شما توصیه می کنیم از دو جعبه ی مربع شکل استفاده کنید چون در مراحل برش کار شما بسیار راحت تر خواهد شد ) . بهترین جعبه برای استفاده جعبه ی درونی جعبه ای با دهانه ی120 تا 160 اینچ مربع و عمقی در حدود 9 تا 12 اینچ می باشد . جعبه ی بزرگتر که اطراف جعبه ی کوچکتر را در بر می گیرد باید از هر سمت 2 تا 3 اینچ بزرکتر از جعبه ی درونی باشد .

ساخت

دستگاه از دو بخش اصلی ساخته شده است ، بخش اول آن بخش بازتاب کننده و بخش دوم آن بخش نگهداری مواد غذایی .

 مواد مورد نیاز :

1.      مقداری مقوا بسته به اندازه ی اجاق خورشیدی .

2.      مقداری ورقه ی فویل با پهنای 18 اینچ ، این وسیله وظیفه ی بسیار مهمی را بر عهده خواهد داشت و هر چه این فویل قابلیت بازتاب بیشتر داشته باشد بهتر است .

3.      یک قطعه شیشه ی نسبتا محکم و با ابعادی کمی بزرگ تر از دهانه ی جعبه ی درونی ، به شما توصیه می کنم از شیشه هایی که دارای خط خوردگی و مات شدگی هستند استفاده نکنید .

4.      مقداری رنگ مشکی

5.      ( برای جعبه های مربع شکل : ) کش پهن با پهنای حدود 8/3 اینچ

6.      ظرف حلبی که اندازه ی جعبه ی درونی باشد و در صورت امکان دیواره ها را تهت فشار قرار ندهد .

7.      مقداری پارچه کتان ، حتی می توانید از لباس های کتان کهنه استفاده کنید .

8.      مقداری نخ

جعبه ی کوچکتر درونی را در جعبه ی بزرگ تر قرار دهید و ارتفاع آن ها را اندازه کنید و مقداری مقوا را چند لایه کنید و در کف جعبه ی بزرگتر بچسبانید تا کف آن محکم شود و ارتفاع دهانه ها اندازه شود به طوری که دهانه ی جعبه ی درونی 1 اینچ از دهانه ی جعبه ی بزرگتر پایین تر قرار گیرد . اگر باز هم مقوا داشتید فضای خالی بین دیواره های دو جعبه را با آن ها پر کنید تا اجاق شما استحکام خوبی پیدا کند .

اجاق خورشیدی

دوتا از زبانه های جعبه ی بزرگتر را که روبه رو ی هم قرار دارند به طرف داخل و دوتای دیگر را به طرف بیرون تا کنید .

در مرحله ای که فضای بین دو جعبه را با مقوا پر کردید ، ارتفاع مقوا های قرار گرفته در این فضا بیشتر از ارتفاع دهانه ی جعبه ی درونی نشود ، چون بر روی این دهانه شیشه ی قرار خواهد گرفت و پستی و بلندی داشتن این بستر باعث کج قرار گرفتن شیشه می شود .

حالا داخل جعبه ها را با رنگ مشکی کاملا مشکی کنید . به کمک چسب رقیق و مالیدن آن به دیواره های جعبه می توانید داخل جعبه ی کوچک را محکم کنید .

توجه : هنگامی که اجاق را برای اولین بار در مقابل خورشید قرار می دهید ، شروع به دود کردن می کند و حتی بعضی از بخش های چسب دار دستگاه چروک می خورد ، نگران نباشد این اتفاقات معمولی است . بعد از مشاهده این اتفاقات اجاق را از مقابل خورشید بردارید و با دوباره چسب زدن و تعمیر کردن دستگاه را بازسازی کنید و چروک های به وجود آمده را صاف کنید .

محاسبات :

بخش های مقوای دستگاه را به راحتی ببرید ، البته توجه داشته باشید در اجاق های مربعی ابعاد این قسمت ها برابر خواهد بود و در اجاق های مستطیلی این بخش ها دو به دو برابر می شوند و زاویه ی 67 درجه ی ان را می توانید به کمک نقاله محاسبه کنید . می توانید مقوا را چهار تاء کرده و با یک برش همه قطعه ها را بریده باشید .

شیشه را بر روی دهانه ی جعبه کوچک قرار دهید و کمی آن را فشا دهید تا اگر مقوا های تا شده ی بین دیواره ی جعبه ی داخلی و بیرونی یک ارتفاع نیستند ، پرس شوند و بستر مناسبی برای شیشه ایجاد کنند .

 نصب آلمینیوم ها در بخش متمرکز کننده :

لوله ی فویل را در دست گرفته و با انگشت اشاره ی خود به آرامی بر روی سطح لوله به دنبال شروع نوار فویل بگردید ، دقت کنید که در این زمان بر روی لوله ی فویل فشار نیاورید که امکان دارد در همین فشار های کوچک باعث به وجود آمدن حباب هایی در مراحل ساخت شود که از کیفیت اجاق می کاهد .

مقداری از چسب را با کمی آب مخلوط کنید تا به اندازه ی دو تا سه قاشق سوپ خوری چسب رقیق داشته باشید . حالا به کمک پارچه های کتانی یک سمت فویل را به چسب آقشته کنید و حالا با دقت این فویل چسب خورده را بر روی سطحی از مقوا که برش داده بودید بچسبانید . اگر در هین مراحل کار فویلی هر دو رویش چسبی شد از آن استفاده نکنید و دوباره تکه ی دیگری از فویل را امتحان کنید . پس از این کار لبه هایی از فویل که از اطراف بیرون زده است را تاء کرده تا سطحی کاملا صاف و کشیده و براق داشته باشید .

 اتصال بازتاب کننده :

پس از برش مقوا های اجاق آن ها را کنار هم قرار دهید و بعد پارچه های کتانی که به کمک آن ها چسب را روی فویل ها مالیده بودید را با ابعاد 4 در 18 اینچ ببرید و بعد دوباره آن ها را چسبی کنید و از پشت مقوا ها به فاصله ی میان درزها بچسبانید. پس از خشک شدن پارچه ها مشاهده خواهید کرد که آن ها به صورت فنری در می آید .

 برش تکه های کاغذ :

می توانید پارچه های چسبی شده را به حاشیه ی مقوا وصل کنید و بعد آن ها را دو به دو به یک دیگر وصل کنید .

اجاق خورشیدی

اتمام کار ، راه اندازی

حلبی سیاه رنگی که در مراحل قبل به آن اشاره کردیم به ما در سرخ کردن غذا ها با روغن کمک بسیار می کند . با بالا بردن قدرت اتصالات می توانید از ظرفی استفاده کنید که فشار را افزایش می دهد ، این باعث می شود غذا در مدت کوتاه تری آماده شود . اگر از ظروفی که دارای دستگیره هستند استفاده کنید می توانید به راحتی غذا ها را جابجا کنید . شیشه ی که قرار بود بر روی دریچه ی   جعبه ی کوچکتر قرار گیرد را تمیز نگهدارید و اگر در طول طبخ بر روی آن بخار به وجود آمد آن را تمیز کنید .

 قرار دادن اجاق در مقابل خورشید :

از چند سنگ استفاده کنید تا اجاق را ثابت نگهدارید . اگر تنها از یک سنگ برای نگهداشتن اجاق استفاده کنید حتی با وزیدن باد بسیار آرام اجاق کج می شود .

مراقبت :

در هنگام کار اجاق در اطراف آن باشید و هرگز به خورشید نگاه نکنید . اجاق را پشت به خورشید حمل کنید و وضعیت ارتفاع و سمت خورشید را چک کنید .به کمک درازای دست خود می توانید ارتفاع خورشید را بدون نگاه کردن به آن پیدا کنید . حالا به دقت اجاق را در مقابل درخشش خورشید قرار دهید .

 باد:

به دلیل شکل دستگاه اگر در هنگام وزش باد مشاهده کردید که وزن سنگ ها برای نگهداشتن اجاق کافی نیست ، با کمک فشار آوردن به کناره های آن می توانید به آن شکلی آیرودینامیک دهید .

گردآوری: محسن مرادی