تبیان، دستیار زندگی
(گروه ترادسكانتیا)The TRADESCANTIA Group این گروه از خانواده ی كملیناسه و دارای گونه های متعدد است و بیشتر آنها را برای تزئین طاقچه ی گلخانه ها و پشت پنجره ها و بالكن های سرپوشیده نگهداری می كنند و احتیاج به خاك مرغوب و تقوی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراقبت از گیاهان آپارتمانی - برگ بیدی

(گروه ترادسكانتیا)The TRADESCANTIA Group

این گروه از خانواده ی كملیناسه و دارای گونه های متعدد است و بیشتر آنها را برای تزئین طاقچه ی گلخانه ها و پشت پنجره ها و بالكن های سرپوشیده نگهداری می كنند و احتیاج به خاك مرغوب و تقویت شده دارد.

تمام گیاهان این گروه دارای ساقه های رونده و برگ های بیضی شكل هستند كه اغلب با رنگهای متنوعی در طول برگ تزیین شده اند و برای پرورش در سبدهای آویزان بسیار مناسبند.

رشد آنها بسیار سریع  است و در فصل بهار و تابستان در فضای آزاد به خوبی پرورش می یابند. برای آنكه گیاه  پرپشت و زیبائی شود، لازمست سرشاخه های آنرا مرتباً قطع نمود و هر ماهه كود مایع تقویتی به آن داد. بسیاری از آنها گل های سفید یا سوسنی و شیری رنگی می دهند كه جنبه تزئینی ندارد. گلهای آنها بیشتر در اواخر فصل تابستان ظهور می كند، ولی در مناطق معتدل گرم، در اواخر بهار گل می دهند.

انواع مختلف ترادسكانتیا در شش تیره ی مختلف به شرح زیر بیان می گردد:

1-تیره ترادسكانتیا كه به نام یهودی سرگردان (wandering Jew) مشهور است، دارای واریته های مختلفی به قرار زیر است:

بلوسفلد دیانا واریه گاتا blossfeldiana variegate كه دارای ساقه های پرزدار و برگ های كرم رنگ و حاشیه ی سبز و زیر برگ ارغوانی است .

گونه های دیگر آن

: فلومی تنزیس واریه كاتا fluminesis variegataكه بر روی ساقه های باریك و بلند آن برگ های بیضی شكل كشیده  با خطوط سبز روشن و كرم و لبه سرخ رنگ می روید. نوع دیگر فلومی تنزیس تری كالر fluminesis tricolor و البوویتاتاalbovittataمی باشد.

2-تیره زبریناzebrineدارای ریشه های نابجاست و به سرعت در جهت نور رشد می كند. ساقه های گوشتی و ضخیم آن دارای برگ های سبز مایل به نقره ای با نوارهای سبز روشن با قرمز و سطح زیرین برگ ارغوانی روشن است. انواع مهم آن پندولاpendula و پرپوسی ایpurpusii می باشد.

3-تیره ی كالیسیا callisia دارای شاخه ای ترد و شكننده با رنگ ارغوانی روشن است. برگ ها دارای رگه های طولی به رنگ كرم  و پشت برگ ها ارغوانی است.

4-تیره سیانوتیس cyanotisدارای برگ های گوشتی پوشیده از پرزهای نرم و ساقه ارغوانی آن خود را به طرف پائین گلدان می كشاند.

5-تیره  ست كریزیا  setcreasea كه دارای گونه های متعدد بوده و برگ های دائمی دارد. ساقه  و برگ ها به رنگ ارغوانی تیره  است. گلهای زردرنگ بسیار كوچكی تولید می كند كه جنبه ی زینتی ندارد. از انواع آن پورپورآ یا  قلب ارغوانی است  كه رنگ ارغوانی خود را پس از مدتی كه در سایه بماند از دست می دهد.

6-تیره سیدرازیسsiderasis دارای برگ های پهن و برجسته با رگبرگ های كرم و زرد است كه به موازات طول برگ كشیده شده و پرزهای قهوه ای رنگی دارد كه سطح برگ را پوشانده و سطح زیرین برگ قرمز رنگ است. از انواع آن فوسكاتاfuscata است كه احتیاج به نور فراوان دارد.

نگهداری

درجه حرارت به سرمای زمستان بسیار حساسند و در كمتر از 8 درجه از بین می روند.

نور

بسیاری از انواع گیاهان این خانواده احتیاج به نور فراوان و نور مستقیم خورشید دارند. در هر صورت باید آنها را در محل پرنور ساختمان قرار داد.آبیاری در بهار و تابستان احتیاج به آبیاری روزانه دارند و در فصل زمستان هفته ای یك مرتبه آبیاری كافیست.

تكثیر

در موقع تغییر گلدان در هنگام بهار قلمه های آنرا در ماسه شسته می كارند  و سال بعد به گلدان منتقل می كنند. فقط تكثیر سیدرازیس از طریق تقسیم ریشه است.

مشكلات پرورشی

- طویل شدن و كم برگ شدن شاخه ها؛ علت آن كافی نبودن نور محیط، كم آبی و كمبود مواد غذائی گیاه است. بایستی شاخه های باریك شده را قطع نمود و نسبت به رفع نواقص گیاه از جمله تغذیه با كود محلول تقویتی اقدام كرد.

- زائل شدن رنگ برگ ها؛ علت آن كافی نبودن نور است.

- شاخه ها سست و خم  می شود و برگ ها زرد، و نقاط قهوه ای رنگی در سطح برگ ظاهر می گردد. علت آن كمبود آب است  ولی در هر صورت بین دو آبیاری بایستی خاك سطح گلدان كاملاً خشك گردد.

- نوك برگ ها قهوه ای شده و چروك می خورد. علت آن خشكی هوا و وجود كنه قرمز در زیر دمبرگ هاست. بایستی برگ های آسب دیده را قطع نمود و سطح برگ ها را با غبارپاش شستشو داد. چنانچه آلودگی شدید باشد، هر 15 روز یك مرتبه از اول بهار تا آخر فصل تابستان با محلول دو در هزار مالاتیون سمپاشی می نمایند.

منبع: پرورش گل در باغ، خانه، و آپارتمان؛ تالیف مهندس حسن حسنی زاده

عكس ها از اینترنت

لینك : گل ها و گیاهان زینتی در خانه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.