تبیان، دستیار زندگی
آیا منتقد من صهیونیست است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا منتقد من صهیونیست است؟

محمدعلی رامین

بخش سیاسی:

1-انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب اخلاقی بوده و هست.انقلاب اسلامی ایران، خود را در جریان انقلاب تکاملی انبیاء عظام، در طی قرون و اعصار، معرفی کرده و تجلی آرمانهای الهی است، که توسط پیامبران و امامان "سلام الله علیهم اجمعین" دنبال می شد. بنا بر نگاه رهبران و متفکران بنیانگذار نهضت،انقلاب اسلامی هدف اصلی خود را به فعلیت رسانیدن آرمان بعثت انبیا می دانست .پس آرمان بعثت انبیا به ویژه در سیره و قول خاتم الانبیاء (صلی الله علیه و اله و سلم) متجلی است که می فرمود: انی بعثت لاتمم‌ مکارم الاخلاق، علیکم بمکارم الاخلاق.همانا من به منظور فعلیت تمام و کمال مکارم اخلاقی برانگیخته شدم . بر شما باد مکارم اخلاقی.

2-اسلام دینی جامع است و بنا بر نگاه رسول گرامی اسلام  (صلی الله علیه و اله و سلم) و ائمه هدی (علیهم السلام) جامع دستورها و راهکارها، برای سعادت انسانی است.به این معنا که  اسلام هم در حوزه های فردی و اخلاقی و هم در حوزه های حکومتی، نگاهی تفکیک مدار نداشته و رابطه مستقیمی میان اخلاق و سیاست قائل است. از نگاه اسلام هدف اساسی از برقراری حکومت، تحقق عدالت در جامعه است که در  تشکیل حکومت و تعیین غایات آن و نیز در ویژگی های حاکم آن نقش تعیین کننده دارد. حکومت عادلانه نیز زمینه ساز حکومتی اخلاقی است.

3-اخلاق بر سیاست از منظر های  گوناگونی اثر می نهد. عمده ترین تأثیر آن را می توان، ارائه نوعی معیار، میزان یا روش در انجام افعال و اعمال اجتماعی ،سیاسی، و فردی، در انتخاب ها و در انجام فرایندهای مختلف اداری و غیر آن دانست. از این رو بحث از تأثیر اخلاق بر سیاست، قرابت زیادی با مقوله عدالت می یابد؛ زیرا عدالت نیز نوعی ملاک و معیار در افعال فردی و جمعی در سطوح خرد و کلان به حساب می آید.

از نگاه اخلاق اسلامی در سطح فردی، تهذیب و تزکیه مقدم بر تمام امور دانسته شده است  و انسان مهذب قادر به تأمین تمامی ابعاد سعادت برای کشور است

از نگاه اخلاق اسلامی در سطح فردی، تهذیب و تزکیه مقدم بر تمام امور دانسته شده است و انسان مهذب قادر به تأمین تمامی ابعاد سعادت، برای کشور است. بر مبنای اندیشه سیاسی امام راحل (ره) علاوه بر ولی فقیه که از صفاتی مانند علم ،عدالت و اخلاق برخوردار است ،سایرکارگزاران نظام اسلامی، نیز باید با تزکیه نفس  و پرورش مکارم اخلاقی در خود، سکان مسوولیتهای اجرایی در کشور را بر عهده گیرند.آنگونه تهذیب نفس و پالودن جانهای کارگزاران نظام اسلامی آنقدر اهمیت می یابد که حضرت روح الله  شکست را این گونه به تصویر می کشند:آن روز آسیب به ما می رسد که از باطن بگندیم، ... آن وقت است که کودتا می شود و از بین می روید. آن وقت است که ممالک بزرگ به شما طمع می کنند و با دست خودتان شما را از بین می برند.

4-نقد کردن به معنای حمله و سیاه نمایی نیست.به معنای ارائه مسیر و نمودن راه نیکوتر است برای داشتن جامعه ای اخلاقی تر است.این روزها آن چنان مرز منتقد و دشمن،مخالف و معاند و دلسوز و سیاه نما مغشوش و مبهم شده است که هر انتقادی عناد و بیان ضعفی سیاه نمایی تعبیر می شود.اما یکی از ویژگی های جامعه اخلاقی اسلام امر به معروف و نهی از منکر میان اجزای متشکل آن است و بیان برخی نقاط ضعف، هدیه ای است به برادر مومن برای رفع آن.

نقد کردن به معنای حمله و سیاه نمایی نیست.به معنای ارائه مسیر و نمودن راه نیکوتر است برای داشتن جامعه ای اخلاقی تر است

5-یکی از آفات مهم اخلاقی که برای هر کسی در جایگاه های خطیر سیاسی روی میدهد خشم و غضبی است که البته طبیعی فشار و استرس فعالیتهای اجرایی است.اما مسوول اجرایی می بایست این گونه احساسات را حداقل در برابر افکار عمومی به این شکل متجلی نسازد.برای مثال ، آقای محمد علی رامین معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد خطاب به یک مجری صدای جمهوری اسلامی در یک برنامه زنده، گفت: « شما غلط می‌کنید از قول من این اراجیف را می‌گویید.»!!!البته به نظر می رسید سوال مجری نیز برای آقای رامین ناخوشایند بوده و باعث ناراحتی آنی او شده است.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در یک برنامه زنده رادیویی در رادیو گفتگو با حضور محمد تقی رهبر, نماینده مردم اصفهان در مجلس، خطاب به مجری برنامه که از وی درباره اظهاراتش درباره روحانیت و مساجد سوال کرد، به تندی گفت: قبل از پاسخ به سلام شما باید بگویم شما چرا این اراجیف را مطرح می کنید. شما غلط می کنی که اینها را مطرح می کنی!!!یا در مثالی مشابه وزیر محترم آموزش و پرورش که البته دارای  رابطه خوبی با رسانه ها نیز هست به ناگاه درباره منبع مالی هزینه افطاری معلمان، از کوره در رفت و در  اظهارات خود، كه در همایش فرهنگ یاران ترافیك عنوان كرد : سازمان‌ها این همه نهار می‌دهند، ما حرفی نداریم، یك بار به فرهنگیان افطاری دادیم كه گفتند از كجا آوردید؟ از قبر جنابعالی!!! آیا بكار بردن عباراتی، مانند از قبر جنابعالی توسط یك دانش آموز در مدرسه پذیرفتنی است كه وزیر آموزش و پرورش به عنوان نهاد اصلی تربیتی كشور این عبارات را آن هم در یك همایش فرهنگی و اجتماعی به كار می برد؟!

6-اصلی ترین هدف اصلی این نوشتار اعلام خطر و هشداری درباره یک مساله اخلاقی است که در کشور به شدت در حال رایج شدن است.این مساله اخلاقی بستن تهمت های ناروا به منتقدان و خروج تعریف منتقدان از منتقد به دشمن و صهیونیست و امثالهم است.این گرفتاری اخلاقی ریشه در نگاه سیاستمداران دارد. تفاوت دیدگاهی، بین سیاستمدار خود محور و سیاستمدار جامع مدار است و آن تفاوت در "دیدگاه نسبت به دشمن و دوست" است. سیاستمداران خود محور، همه را "دشمن" تصور می کنند، مگر آنکه خلافش ثابت شود. در این دیدگاه، دایره "دوستی" بسیار کوچک و دامنه آن کم است. دوستان به تدریج وارد میشوند و دوست هرچه کهنه تر بهتر.

در این معضل اخلاقی سیاسی به منظور از میدان به در کردن رقبا و منتقدان، هر کسی که با ما نیست به بدترین نحو دشمن فرض می شود و در این کار این قدر افراط می شود که حتی دامن متحدان سیاسی را که اختلاف جزیی با مسوول مربوط را دارند نیز می گیرد. برای مثال یکی از مسوولین محترم که بر مبنای خبری از او نسل کشی ارامنه توسط عثمانیها تایید و باعث اختلال روابط ایران و ترکیه شد، با ادبیاتی شگفت انگیز چند رسانه منتقد دولت را صهیونیستی خوانده و اظهار داشته که این رسانه ها مطالب دروغ را، هی «نشخوار» می کنند و می خواهند «پیش قاضی ملق بازی» کنند!

امسال خبرگزاری های صهیونیستی را برای حضور در نمایشگاه مطبوعات تحریم كرده ایم. این خبرگزاری ها، رسانه هایی هستند كه سلطه طلب، پرمدعا و شایعه ساز هستند و با توجه به اینكه شما و ما آنها را به خوبی می شناسیم، لزومی برای اسم بردن از آنها وجود ندارد

اما ماجرا به اینجا ختم نشد.آقای محمدعلی رامین روز دوشنبه در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسش خبرنگار جهان درباره علت قرار گرفتن سایت های خبری در طبقه دوم شبستان مصلای بزرگ تهران اظهار داشت: امسال خبرگزاری های صهیونیستی را برای حضور در نمایشگاه مطبوعات تحریم كرده ایم. این خبرگزاری ها، رسانه هایی هستند كه سلطه طلب، پرمدعا و شایعه ساز هستند و با توجه به اینكه شما و ما آنها را به خوبی می شناسیم، لزومی برای اسم بردن از آنها وجود ندارد.

اما نکته شگفت انگیز این بود که این شش سایت خبری عبارت بودند از تابناک(پربازدیدترین سایت سیاسی کشور و نزدیک به آقای محسن رضایی)،رجانیوز(از حامیان جدی دولت!)،الف(اصولگرای منتقد و نزدیک به آقای احمد توکلی)جهان نیوز(اصولگراو نزدیک به آقای زاکانی)،فردانیوز(نزدیک به آقای قالیباف و اصولگرای منتقد)و عصر ایران(میانه و منتقد).

البته پس از مدتی با جنجال رسانه ای، آقای رامین با اصلاحیه ای بیان کردند که مقصودشان از رسانه های صهیونیستی این 6 سایت نبوده است.

7-شاید مهم ترین غرض این نوشتار، پرده برداری یکی از آسیبهای جدی اخلاق سیاسی در ایران بود .این حوادث اولین مثالها برای این معضل نیست ، ولی نشانگر عمق آسیب در جامعه امروز ماست. به نظر می رسد برای حکومتی که هدفش اعتلای ارزش های اخلاقی میان مردم است، مهم ترین وسیله، کاهش حوادثی از این دست است که "الناس علی دین ملوکهم.....

گروه جامعه و ارتباطات

دکتر سید حسین زرهانی