تبیان، دستیار زندگی
آیا ملت انگلستان زیر بار قوانینی می‌رفت كه بر خلال حاكمیت بود؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توجیه کاپیتولاسیون

مرجع صدور: ساواک

موضوع: لایحه مصونیت مستشاران نظامی آمریكا

توضیحات: به طوری كه آن ساواك تاكنون از طریق جراید و رادیو اطلاع یافته‌اند اخیراً از طرف مجلس شورای ملی لایحه‌ای تحت عنوان مصونیت مستشاران نظامی آمریكا به تصویب رسید. انعكاس اقدام مزبور در بین مردم موجب سوء تعبیراتی گردید و بهانه تاز‌ه‌ای هم برای تبلیغات منفی به دست افراد ناراحت وابسته به احزاب و دستجات سیاسی و عده‌ای از روحانیون مخالف دولت دارد.

با اینكه توضیحات جناب آقای نخست‌وزیر در مجلس و انتشار آن از رادیو تا حدودی موضوع را برای مردم تفهیم نمود. مع‌هذا اطلاعاتی از تهران و بعضی از شهرستانها رسیده كه دستجات مخالف درصددند این موضوع را مستمسك قرار داده و موجبات بدبینی طبقات مختلف مردم را فراهم نمایند.

خواهشمند است دستور فرمایند به منظور روشن شدن اذهان عمومی به نحوی تفهیم گردد كه موضوع وسیله افراد ناراحت بهانه شده و به كلی آن را تغییر شكل داده‌اند.

این جریان در كشورهایی مثل فرانسه ـ تركیه و پاكستان كه قوانین بین‌المللی حكم فرماست به مرحله اجرا درآمده و دلالت به عدم وطن‌پرستی آنان نمی‌نماید. چنانچه لایحه مزبور بر خلاف استقلال كشورها بود آیا سازمان ملل می‌توانست معاهده وین را تصویب نماید؟ و آیا ملت انگلستان زیر بار قوانینی می‌رفت كه بر خلال حاكمیت بود؟

در هر حال مردم باید هوشیار باشند كه ستون پنجم چه اعمالی در مملكت ما انجام می‌‌دهد

سند توجیه کاپیتولاسیون

منبع:موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

تنظیم:سعید آقازاده