تبیان، دستیار زندگی
در روان‌شناسی وقتی كه در مورد عوامل مؤثر بر سلامتی در شرایط فشارآور صحبت می‌شود، ‌به این موضوع پرداخته می‌شود. از جمله عوامل مهم در این زمینه، خصوصیتی شخصیتی‌ است به نام سختكوشی یا جان‌سختی . اهمیت موضوع به حدی است كه این موضوع یكی از شاخص‌های سلامت روان‌
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی راحت تر در شرایط سخت تر

حل مسئله

حتماً شما هم كسانی را دیده‌اید كه با كمترین مشكلی در زندگی (هرچند ناچیز) قافیه را می‌بازند و به‌راحتی و به‌سرعت تسلیم می‌شوند و از پا می‌افتند. چه تعداد از نوجوانان و دختران و پسران جوانی را سراغ دارید كه تاب تحمل كمترین فشار و ناملایمتی را در زندگی ندارند و به‌اصطلاح آستانه تحملشان پایین و در حد صفر است. در مقابل، ‌احتمالاً كسانی را هم سراغ دارید كه در مقابل كوهی از مشكلات و در سخت‌ترین شرایط نه تنها خم به ابرو نمی‌آورند و با سرسختی به جنگ مشكلات می‌روند و از پس موقعیت‌های دشوار برمی‌آیند، بلكه از این وضعیت‌ها استقبال هم می‌كنند چرا كه دشواری‌ها را صحنه‌ها و فرصت‌هایی برای رشد و بلوغ خود می‌دانند.

در روان‌شناسی وقتی كه در مورد عوامل مؤثر بر سلامتی در شرایط فشارآور صحبت می‌شود، ‌به این موضوع پرداخته می‌شود. از جمله عوامل مهم در این زمینه، خصوصیتی شخصیتی‌ است به نام سختكوشی یا جان‌سختی . اهمیت موضوع به حدی است كه این موضوع یكی از شاخص‌های سلامت روان‌شناختی معرفی شده است.

بررسی جامع و علمی سختكوشی در روان‌شناسی توسط یک روان شناس انجام شده است. او علاقه‌مند به بررسی این مسئله بود كه چرا عده‌ای با وجود اینكه در معرض فشارهای روانی شدید قرار می‌گیرند، سالم و تندرست می‌مانند و دیگران نه. نتایج تحقیقات او نشان داد كه عامل مهم در این زمینه یک خصوصیت شخصیتی است كه سه جزء‌ دارد  این محقق خصوصیت مذكور را سختكوشی نامیده و آن را چنین تعریف كرد: «سختكوشی عبارت است از استفاده از توانایی‌های خود برای ارزیابی و سبك و سنگین كردن شرایط و فشارها، و تعبیر و تفسیر این شرایط و دادن پاسخی سالم به آنها

سختكوشی عنصری درونی است كه بعضی از افراد آن را دارند و این به آنها كمك می‌كند تا در برخورد با فشارهای زندگی و در مقابله با سختی‌ها و شداید با پا پس نكشیدن در مقابل مشكل دچار ترس و ناامیدی نشوند.

پس سختكوشی عنصری درونی است كه بعضی از افراد آن را دارند و این به آنها كمك می‌كند تا در برخورد با فشارهای زندگی و در مقابله با سختی‌ها و شداید با پا پس نكشیدن در مقابل مشكل دچار ترس و ناامیدی نشوند. این عامل انگیزشی موجب می‌شود تا در موقعیت‌های فشارآور افراد راحت‌تر بتوانند مشكلات را حل كنند و به آنها در سازگاری با مشكلات كمك شایانی می‌كند.

براساس نتایج یك بررسی، افرادی كه دارای این ویژگی شخصیتی هستند در مقایسه با كسانی كه فاقد آن می‌باشند (در شرایطی مشابه) دیرتر بیمار می‌شوند. همچنین در تحقیقی دیگر، امدادگرانی كه این صفت شخصیتی را دارا بودند در برخورد با صحنه‌های دلخراش كه در عملیات امداد و نجات با آن درگیرند، كمتر به‌ناراحتی و پریشانی و آسیب‌های روانی متعاقب آن دچار می‌شوند.

حل مسئله

در تحقیقی دیگر، گروهی از محققان مشاهده كردند كه سختكوشی موجب می‌شود تا زنان محیط را كمتر خصومت‌بار بدانند و در شرایط سخت راحت‌تر زندگی كنند. در حقیقت زنان سختكوش فشارها و تنش‌های اجتماعی و محیطی را كمتر از حد سخت و دشوار در نظر می‌گرفتند.

همان‌گونه كه گفته شد سختكوشی دارای سه عنصر یا سه جزء است: تعهد ‌، مبارزه‌جویی ‌ و كنترل . تعهد عبارت است از تصور و ادراك فرد از داشتن معنا و مقصدی در جنبه‌های مختلف زندگی خود، دیگران و كار. این جزء غایت و هدف زندگی را نشان می‌دهد. مبارزه‌جویی،‌ شور و شوق و اشتیاق فرد است برای زندگی كه موجب می‌شود تا او تغییرات و شرایط را مهیج و جالب بداند و آنها را نه تهدید بلكه فرصت‌هایی برای رشد فردی و اجتماعی بداند و كنترل توانایی و استقلال فرد در تأثیرگذاری بر شرایط و در اختیار گرفتن آنهاست.

برای موفقیت بیشتر سخت کوشی می تواند یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار باشد . در کنار این موضوع می توان به قوانینی  از برایان تریسی در مورد کسب موفقیت نیز اشاره نمود.

پنجره نگاه خود را از این كه هست بالاتر ببرید و هر لحظه سعی كنید وسیعتر به دنیا و مشكلات آن بنگرید . بدون تردید هرچه بالاتر بروید مشكلاتتان كوچكتر دیده می شود و حل آن راحتتر و آنقدر ذهن و فكر و چشم خود را به نقطه ای كوچك متمركز نكنید كه آن را بزرگ و حل نشدنی ببینید .

قانون خلاقیت

ذهن شما می تواند به هر چیزی که برایش قابل درک باشد و آن را باور داشته باشد دست یابد. هر نوع پیشرفتی در زندگی تان با یک ایده آغاز می شود و چون توانایی شما در خلق ایده های جدید نامحدود است آینده شما نیز محدودیتی نخواهد داشت .

قانون انعطاف پذیری

در تعیین اهداف خود قاطعیت داشته باشید ، اما در مورد روش دست یابی به آنها انعطاف پذیر باشید . در عصر تحولات سریع ، رقابت شدید و کهنه شدن مدام همه چیز ، انعطاف پذیری و سازگاری از شرایط اساسی موفقیت است.

قانون پیش فرض ها

پیش فرض های نادرست ریشه شکست ها هستند . شهامت محک زدن پیش فرض های خود را داشته باشید . پذیرش اینکه احتمال دارد پیش فرضتان اشتباه باشد راه را برای یافتن پیش فرض های جدید و دگرگونی های لازم باز می کند ، چیز هایی که در غیر اینصورت به دست نخواهید آورد.

قانون وقت شناسی

وقت شناسی همه چیز است . اگر آمادگی لازم را در خود ایجاد کنید ، زمان مناسب برای شما فرا خواهد رسید .

« در دریای پر تلاطم زندگی ، همیشه می توان موجی را یافت که اگر با آن حرکت کنید شما را به ساحل خوشبختی برساند. »

منابع:

سپیده دانایی

سایت استانداری اصفهان

فرآوری و تنظیم برای تبیان: کهتری

برای تهیه کتاب "رمز موفقیت " نوشته دیل کارنگی از فروشگاه تبیان کلیک کنید.

مقالات مرتبط

موفقیت یک شبه محال است

معمار آینده ی شما

حق انتخاب را از دست ندهید

قوی ترین انسان جهان

رموزی سحرآمیز

شانس، بی معنی یا با معنی؟

آرامش روحی ندارم!

بدون تعادل غرق می شوید

بپا جا نمونی

محنت حال و لذت آینده

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.