تبیان، دستیار زندگی
داینوسوری كه امروز با هم نقاشی می كنیم دیپلودوسوس نام دارد. برای کشیدن این جانوران، نمونه ی زنده ای از آنها وجود ندارد تا با نگاه کردن به آنها بتوان جزئیاتشان را شناخت و تصویری از آنان را کشید. پس برای این کار بهتر است از تصاویری که در کتاب های متفاوت عل
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک دایناسور دم دراز

یک دایناسور دم دراز

دایناسوری كه امروز با هم نقاشی می كنیم دیپلودوسوس نام دارد. برای کشیدن این جانوران، نمونه ی زنده ای از آنها وجود ندارد تا با نگاه کردن به آنها بتوان جزئیاتشان را شناخت و تصویری از آنان را کشید. پس برای این کار بهتر است از تصاویری که در کتاب های متفاوت علمی  وجود دارد استفاده كنید.

- اولین كاری كه باید انجام دهید این است كه موقعیت سر و بدن دایناسور را به كمك دو دایره (یكی كوچك به عنوان سر و دیگری بزرگ برای بدن دایناسور)، مشخص كنید تا فرم و شكل اصلی كه می خواهید بكشید برای شما قابل درك باشد. مابقی دایناسور به وسیله ی خطوطی كه می كشید شكل می گیرد.

یک دایناسور دم دراز

- با استفاده از یك خط منحنی، اسكلت دایناسور را مشخص كنید، این خط را از دایره ی كوچك كه سر دایناسور است، شروع كنید و همانند شكل تا قسمت دم او ادامه دهید و بكشید. توجه داشته باشید كه این دایناسور دارای دم بلندی است.

همچنین در این مرحله از دو خط دیگر برای مشخص كردن مكان قرار گیری پاهای دایناسور استفاده كنید. یادتان نرود كه تمام این خطوط به شكل های ساده انجام می گیرد. و تمام جزئیات و شكل نقاشی شما، بر اساس چیزی كه دوست دارید بكشید، وجود دارد. فكرتان را آزاد كنید تا تصویری كه از دایناسور در ذهن دارید بر روی كاغذ بیاورید. اما اگر بار اولی است كه یك دایناسور می كشید این الگو  را دنبال كنید. و با تمرین بسیار آن را به دایناسوری كه دوست دارید بكشید، تبدیل كنید.

یک دایناسور دم دراز

- با اسكلت بندی( یا پیش طرح) كه دارید می توانید نقاشی خود را شروع كنید. ابتدا صورت دایناسور را می كشیم. خطوط منحنی به ما كمك می كند تا این قسمت از دایناسور را بكشیم. خطوط بسیار ساده هستند، و اگر تمرین هایی كه در قسمت های پیش برای شما گفته شد را انجام داده باشید، به راحتی از پس این كار بر می آیید.

یک دایناسور دم دراز

- سپس همانند تصویری كه می بینید خط منحنی بلندی را از قسمت صورت دایناسور بكشید. این خط نشان دهنده ی گردن، پشت، بر آمدگی های ستون فقرات و دم دایناسور است. این خط را با دقت بكشید زیرا یكی از خطوط اصلی این نقاشی است كه قسمت های مختلفی را نشان می دهد. پس برای كشیدن آن زمان بگزارید.

یک دایناسور دم دراز

- شاید فكر كنید كشیدن دست و پا بسیار مشكل است اما اگر این قانون را بدانید كه در اكثر حیوانات وجود دارد، كار برایتان آسان تر می شود. اكثر چهارپایان دارای چهار دست یا پا می باشند كه بسیار به هم شبیه هستند، اما جزئیاتی كه در هر كدام وجود دارد آنها را متفاوت از یكدیگر می كند. مثلا ران پای جلو(یا دست) كوچكتر و ظریف تر از ران پای عقب است. و جزئیات دیگری كه با نگاه كردن دقیق به حیوانات می توانید آنها را كشف كنید. اما چیزی كه نقاشی شما را به طرح اصلی نزدیك می كند، رعایت این نكته است. دست و پاهای حیوانات از سه بند تشكیل شده است: ران،ساق و مچ . زانو و منحنی دایره مانندی ران و ساق را به هم متصل می كند. ساق از خطوط باریكتری تشكیل می شود. و در آخر مچ، كه در آن هم نیم دایره ای كوچك، شكل قوزك پا را به آن می دهد. اما كف پا درهر حیوانی متفاوت است. مثلا این دایناسور چیزی شبیه به ناخن و انگشت دارد. بعضی هم دارای پنجه یا سم هستند.

وحالا با توجه به شكل زیر و توضیحاتی كه داده شد پاهای دایناسور را بكشید.

یک دایناسور دم دراز

- در این مرحله قسمت زیرین یعنی گردن، شكم و دم دایناسور را با كمك یك خط منحنی دیگر به دقت بكشید. انگشتان آن را هم بر اساس مرحله قبل كه توضیح داده شد رسم كنید.

یک دایناسور دم دراز

- پاهای عقبی دایناسور كه بخشی از آنها مشخص نیستند، را بر اساس همان قوانین بكشید.

یک دایناسور دم دراز

- جزئیاتی كه دوست دارید را به دایناسور خود اضافه كنید و سپس آن را رنگ آمیزی كنید.

یک دایناسور دم دراز

امیدوارم از این نقاشی لذت برده باشید و فراموش نكنید كه برای پیشرفت كردن در نقاشی باید تكرار و تمرین فراوانی داشته باشید.

 مهدیه زمردكار

مطالب مرتبط

زنگ نقاشی

طریقه ی کشیدن کرم شب تاب

در نقاشی صاحب سبک شوید

دوست دارید نقاشی ماهر شوید؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.