تبیان، دستیار زندگی
شهید بزرگوار، حاج هاشم ساجدی که عمری را در خدمت به اسلام و مسلمین گذراند، در 4 تیرماه 1326 در خانواده ای مذهبی و روستایی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاهی کوتاه به زندگی شهید هاشم ساجدی

شهید ساجدی

شهید بزرگوار،حاج هاشم ساجدی که عمری را در خدمت به اسلام ومسلمین گذراند،در 4تیر ماه 1326 در خانواده ای مذهبی وروستایی  در کلاته دامغان چشم به جهان گشود. در شش ماهگی از نعمت وجود پدر  محروم شدوبه کمک گذشت وفداکاری مادر مراحل رشد و فراگیری علم را طی کرد. ازهمان ابتداآنقدر سلیم وآرام بودکه اعتماد به نفس  واطمینان در اومشهود بود. اطرافیان وافراد فامیل می گویند. هاشم از همان کودکی با دیگران فرق داشت  وبه انجام کارهای صحیح علاقه نشان میداد.

از هفت سالگی نماز خواندن را آغاز کرد دوران ابتدایی را در همان روستا گذراند وبعد از آن همراه برادر به به کرج رفت ومدت دوسا ل به ادامه تحصیل پرداخت. مدتی به کار مشغول بود،تا اینکه به استخدام سازمان پنبه  گرگان درآمد.ودر کنار آن شبها به ادامه تحصیل پرداخت وموفق به اخذ مدرک دیپلم در رشته طبیعی شد.

از سال 1355 به بعد فعالیتهای ایشان شکل گسترده تری پیدا کرد خانه او کانون فعالیت انقلابیون شده بود، تا جایی که ساواک خانه ایشان را تحت نظر گرفت وقصد دستگیری اش را داشت.

پس از اینکه امام دستور تشکیل کمیته را دادند.، ایشان به همراه سایر افراد حزب الله جزء موسسین کمیته انقلاب اسلامی در گنبد بود، با فرمان امام مبنی بر تشکیل جهاد سازندگی در27 خرداد 1358 شهید ساجدی جزء اولین کسانی بود که در تاسیس وتثبیت جهاد گنبد نقش بسزایی داشت. و به عنوان مسئول جهاد به سازماندهی وارائه خدمات پرداخت در سال 1359 ازجهاد گنبد استعفا داد وبه فعالیت در اداره کشاورزی مشهد پرداخت.

وهمزمان به تحصیل علوم اسلامی  در دانشگاه علوم اسلامی مشهد مشغول شد. وسال 1360 مجددا به ادامه فعالیت در جهاد مشهد پرداختند..

با شروع جنگ به جبهه رفت .در اکثر عملیات هایی که منجر به ازادسازی بخشهایی از میهن اسلامی شد، شرکت داشت،در سال 1361 پس از تشکیل قرار گاههای چهارگانه جهاد درجنگ، مسئولیت قرارگاه نجف به شهید ساجدی واگذار شد که امورمهندسی عملیاتهایی که در غرب کشور صورت میگرفت ،به عهده این قرارگاه بود.از ویژگیهای بارز ایشان ایمان واعتقادش به ولایت فقیه بود، ومعتقد بود هر چه ایشان بگویدوظیفه است که انجام دهیم. سرانجام در ابن ماه 1363 در حین سرکشی از محور های عملیاتی در غرب کشور وانجام دادن مسئولیتهای پشتیبانی-مهندسی جنگ توسط چند تن از مزدوران که کمین کرده بودند از ناحیه شکم وسینه مورد اصابت شقرار گرفت وبه شهادت رسید.

راهش پر رهروباد.

منبع: بنیاد شهید خراسان

تنظیم برای تبیان: سمانه دولت آبادی