تبیان، دستیار زندگی
اعتراف رئیس رادیو آزادی به جنگ نرم علیه ایران:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعتراف رئیس رادیو آزادی به جنگ نرم علیه ایران:

مأموریت رادیو فردا ارتباط با طرد شدگان ایرانی است

 بخش ارتباطات- "گدمین " رئیس رادیو آزادی ضمن تأكید بر اینكه طردشدگان ایرانی همپیمانان طبیعی آمریكا هستند، گفت كه مأموریت رادیو فردا تماس با ایرانیانی است كه از سوی رژیم حذف شده یا تحت پیگرد قرار گرفته‌اند.

به گزارش  خبرگزاری فارس، نشریه "فارین سرویس ژورنال " در مقاله‌ای به بررسی رسانه‌های تحت حمایت آمریكا كه علیه ایران برنامه تهیه و پخش می‌كنند، پرداخته است.

گدمین

در بخشی از این مقاله به نقل از آقای "جفری گدمین " (Gedmin) رئیس رادیو آزادی آمده است: قرار نیست رادیو فردا بازوی سخن‌پراكنی جنبش سبز باشد اما ماموریت رادیو فردا تماس با ایرانیانی است كه از سوی رژیم حذف شده یا تحت پیگرد قرار گرفته‌اند.

گدمین در بخش دیگری از سخنان خود تأكید كرده است: "در نهایت ما دنبال نوعی بی‌طرفی دلسوزانه هستیم، خود گزارش‌ها باید موثق و دقیق باشند اما این كار محدودیت دارد. "

رئیس رادیو آزادی آمریكا در این مقاله گفته است: بخش‌هایی از جامعه‌ ایران كه احساس می‌كنند صدایشان به جایی نمی‌رسد هم‌پیمانان طبیعی ما هستند و اساس مخاطبان ما را تشكیل می‌دهند. "

فارین سرویس ژورنال در ادامه می‌نویسد: PNN و رادیو فردا هر دو اخیراً به برنامه‌های كنایه‌آمیز و طنز روی آورده‌اند، در ماه می رادیو فردا برنامه‌ زنده‌ یك ساعته‌ "پس‌فردا " را آغاز كرد و یك ماه قبل، PNN زمان برنامه‌ محبوب "پارازیت " را كه قدمتی یك ساله دارد، از 15 دقیقه به نیم ساعت افزایش داد.

هدف از این افزایش بودجه نفوذ بیشتر در بین مخاطبان مسلمان است، پخش برنامه برای ایران بخشی از این موج بود كه همزمان با افزایش اهمیت راهبردی این كشور پس از دو لشكركشی نظامی آمریكا به عراق و افغانستان و فاش شدن مسائل جدید درباره‌ برنامه‌ غنی‌سازی اورانیوم آن، با علاقه‌ ویژه دولت بوش مواجه شد

نویسنده مقاله در بخشی دیگر از افزایش منابع مالی سخن‌پراكنان دولتی آمریكا پس از حملات 11 سپتامبر خبر داده و می‌نویسد: هدف از این افزایش بودجه نفوذ بیشتر در بین مخاطبان مسلمان است، پخش برنامه برای ایران بخشی از این موج بود كه همزمان با افزایش اهمیت راهبردی این كشور پس از دو لشكركشی نظامی آمریكا به عراق و افغانستان و فاش شدن مسائل جدید درباره‌ برنامه‌ غنی‌سازی اورانیوم آن، با علاقه‌ ویژه دولت بوش مواجه شد.

این نشریه تأكید كرده است: كنگره بودجه‌ جدیدی را تصویب كرد تا VOA برنامه‌های تلویزیونی فارسی زبان خود را در سال 2003 آغاز كند، شبكه‌ خبر فارسی (PNN) نیز پس از آن و در سال 2007 آغاز به كار كرد، در خلال همین دوره رادیو فردا نیز یك كمك مالی برای تقویت تلاش‌های خود به ویژه در اینترنت دریافت كرد.

در ادامه مقاله آمده است: PNN و رادیو فردا هر دو اخیراً به برنامه‌های كنایه‌آمیز و طنز روی آورده‌اند. در ماه می رادیو فردا برنامه‌ زنده‌ یك ساعته‌ "پس‌فردا " را آغاز كرد و یك ماه قبل، PNN زمان برنامه‌ محبوب "پارازیت " را كه قدمتی یك ساله دارد، از 15 دقیقه به نیم ساعت افزایش داشته است، برخی ناظران مجریان این برنامه را با "جان استوارت " (Jon Stewart) ، گوینده‌ مقلد آمریكایی، مقایسه كرده‌اند.

این مقاله می افزاید: خوراك عادی طنزهای این برنامه را گزارش‌هایی همچون تعیین مدل موی ایرانی از سوی اصول‌گرایان، كه در تابستان مطرح شده بود، تشكیل می‌دهد،گزارش‌هایی همچون تعیین مدل موی ایرانی از سوی اصولگرایان، كه در تابستان مطرح شده بود تشكیل می‌دهد، مقامات PNN و رادیو فردا می‌گویند بر اساس بازخورد رسانه‌های جمعی ثابت شده است كه هر دوی این برنامه‌ها محبوب هستند.

در ادامه مقاله به نقل از وطن‌خواه از موسسه‌ خاورمیانه آمده است: برنامه‌هایی مانند "پارازیت " راهی موثق در اختیار جوانان ایرانی قرار می‌دهند تا آنچه را كه در كشورشان روی می‌دهد تفسیر كنند.

وی می‌گوید: "كل موضوع این است كه باعث شویم افرادی كه در آن سو هستند مسائل را صحیح مطرح كنند، این كار از رویكرد رایج VOA متفاوت‌ است. این كار از این نظر بدیع است كه سعی می‌كند مسائل تحریك كننده را مطرح كند. "

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور