تبیان، دستیار زندگی
روزانه چه غذاهایی باید مصرف کنیم تا سالم بمانیم؟ خوردن غذا به ما انرژی می دهد و باعث می شود که ما رشد کنیم و بزرگ شویم. همچنین باعث می شود ما سلامت زندگی کنیم. روزانه ما به خوردن انواع غذاها احتاج داریم که شامل میوه ها،سبزیجات، گوشت، پروتئین، غلات، لبنیا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کدام سالم تر است؟

کدام سالم تر است؟

روزانه چه غذاهایی باید مصرف کنیم تا سالم بمانیم؟

خوردن غذا به ما انرژی می دهد و باعث می شود که ما رشد کنیم و بزرگ شویم. همچنین باعث می شود ما سلامت زندگی کنیم. روزانه ما به خوردن انواع غذاها احتیاج داریم که شامل میوه ها،سبزیجات، گوشت، پروتئین، غلات، لبنیات، مواد قندی، چربی ها و دانه ها می شود.

روزانه به چه غذاهایی بیشتر احتیاج داریم؟

میوه ها و سبزیجات مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی به بدن ما می رساند و کمک می کند تا رشد بهتری داشته باشیم. روزانه باید به مقدار 5 وعده یا 5 بار میوه و سبزیجات بخوریم. هر وعده از آن می تواند یک عدد میوه یا یک لیوان آب میوه باشد و برای سبزیجات نیز می تواند مقداری از آنها به عنوان یک غذا مصرف شود. اما یادتان نرود که خوردن سبزیجات برای بدن یک امر ضروری است. پس سبزیجات را به عنوان یکی از وعده های غذایی خود در نظر بگیرید تا بدنی سالم تر داشته باشید. در غذاها معمولا سبزیجات را باید به روش آبپز مصرف کرد تا خواص و ویتامین های موجود در آن حفظ شود، بنابراین به خوبی طعم غذاهای سرخ شده و چرب نیست، اما مفیدتر از آن است، پس اگر از طعم آن خوشتان نمی آید سعی کنید آن را با لذت بخورید زیرا برای بدن شما ضروری و مفید است و اگر می خواهید از سبزیجات بی بهره نمانید آن را یکی از مواد اصلی غذایی خود قرار دهید.

حبوبات و غلات و دانه ها موادی همچون نان، برنج، سیب زمینی، ماکارونی و ... می باشند. این مواد و غذاهایی که از این دسته از مواد تشکیل شده است انرژی لازم را به بدن ما می رساند. نصف غذا و موادی که روزانه استفاده می کنیم باید از این گروه باشد.

مواد قندی  و چربی ها موادی همچون روغن، بیسکوئیت، شیرینی، شکلات، بستنی و ... می باشند. این مواد انرژی زیادی به بدن شما می رساند و همچنین خوردن آنها برای سیستم اعصاب بسیار اهمیت دارد، اما باید توجه داشته باشید که خوردن زیاد آنها شما را چاق می کند و برای دندان هایتان نیز خطرناک است و به آنها صدمه می زند، به خصوص مواد قندی،که بعد از هر بار مصرف آن مسواک زدن نیز توصیه می شود. روزانه نباید بیش از دو عدد از مواد قندی یا چربی ها بخورید.

کدام سالم تر است؟

گوشت و پروتئین که شامل مرغ، ماهی، تخم مرغ، گوشت حیوانات و ... می باشند. این غذاها قسمت اعظمی از مواد معدنی را به بدن ما می رساند. و بدن را در ساخت و ساز و بازسازی خود کمک می کند. یعنی اگر بدن شما آسیب دیده باشد، این مواد سلول های آسیب دیده را بازسازی می کند. با اینکه این مواد برای بدن بسیار مهم هستند، اما خوردن روزانه ی مقدار کمی از آنها ما را سالم نگه می دارد. این مواد می تواند حدود 10 در صد از مواد غذایی ما را تشکیل دهد.

لبنیات که شامل شیر،پنیر، ماست و ... می باشد. این مواد کلسیم لازم را به بدن می رساند. کلسیم کمک می کند تا دندان ها و استخوان ها محکم بماند.

با خوردن صحیح این مواد می توانید بدنی سالم و قدرتمند داشته باشید. و همچنین در خوردن سبزیجات سخت نگیرید.

ladder

ترجمه و تنظیم: مهدیه زمردکار

مطالب مرتبط

 زبان و مزه ی غذاها

 طبقه بندی گیاهان

 دنیای میوه ها

 کدام رنگ را بیشتر میل می کنید؟!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.