تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از کشورهای استعماری برای پیش‌برد اهداف سیاسی خود از این هنر استفاده می‌کنند و با وارونه جلوه دادن حقایق، سیاست خارجی خود را بهبود می‌بخشند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاریخ سینما

تاریخ سینما

سینما یکی از مهم‌ترین ابزار در جهت‌دهی به افکار مردم جهان است. امروزه بسیاری از کشورهای استعماری برای پیش‌برد اهداف سیاسی خود از این هنر استفاده می‌کنند و با وارونه جلوه دادن حقایق، سیاست خارجی خود را بهبود می‌بخشند.

اما این هنر، که البته در قرن حاضر مفهومی به مراتب بیشتر از یک هنر صرف پیدا کرده، از کی و کجا شروع به شکل‌گیری کرد و برای رسیدن به جای‌گاه کنونی چه مسیری را طی نموده است؟

در سال ۱۸۷۸ میلادی، شخصی انگلیسی به نام "ادوارد مویبریج" موفق به عکس‌برداری پشت سر هم از اسبی به نام "سالی گاردنر" شد. این عکس‌های متوالی توسط ۲۴ دوربین پشت سر هم ثبت شد. دوربین‌ها به موازات حرکت اسب در یک مسیر مستقیم قرارداده شد و شاتر هر دوربین بوسیله سیمی که با سم اسب در ارتباط بود کنترل شده و هر تصویر در یک هزارم ثانیه برداشت میشد.

فیلم بعدی، منظره‌ی باغ "روندهای" بود که یک‌سال بعد، یعنی در ۱۴ اکتبر ۱۸۸۸ میلادی بوسیله "لوئیس پرینس" در لیدز، شهری در غرب انگلیستان ساخته شد. لذا انگلیسی‌ها به‌عنوان اولین کسانی که توانسته‌اند تصاویر متحرکی را ثبت کنند شناخته می‌شوند.

امروزه بسیاری از کشورهای استعماری برای پیش‌برد اهداف سیاسی خود از این هنر استفاده می‌کنند و با وارونه جلوه دادن حقایق، سیاست خارجی خود را بهبود می‌بخشند

بعدها البته، افراد دیگری نیز به تکمیل این اختراع تازه کمک کردند. افرادی مانند: "ویلیام گرین"، "ادیسون"، "ویلیام کندی لاری دیکسون"، "رابرت و. پائول"، "بیرت اکرس"، "آگوست و لوئی لومیر" و افرادی از این دست. البته در این دوران خبری از حرکت دوربین، صدا، نورپردازی و تدوین نبود و تنها هنر این افراد، ثبت وقایع روزمره در گوشه و کنار دنیا بود. آن‌ها فیلم‌هایی می‌ساختند که زمان بسیار کوتاهی داشت اما این، شروعی بود برای آغاز مسیری که دنیا را به تسخیر خود درآورد.

با گذشت زمان ابزار و آلات تهیه‌ی فیلم نیز تغییر می‌کرد و شکل کامل‌تری به خود می‌گرفت. کم‌کم تهیه کنندگان چنین فیلم‌هایی به فکر نمایش فیلم برای عموم مردم افتادند. کاری که تا پیش از آن انجام نشده بود و فیلم‌های مذکور فقط برای گروهی خاص نمایش داده می‌شد.

آن‌ها به خوبی دریافته بودند که می‌توان از این اختراع به سود سرشاری دست‌ پیدا کرد و پس از آن استدیوهای ساخت فیلم، در گوشه و کنار جهان تاسیس شد. استدیوهایی که بعضی از آن‌ها هنوز نیز مشغول به کار هستند. با این تفاوت که در قرن کنونی، تنها هدف، دست‌یابی به سود بیشتر نسیت. بلکه اهدافی چون تسخیر ذهن مخاطبین وضربه زدن به اعتقادات و باورهای آن‌ها مد نظر است.

کتاب "تاریخ سینما"، نوشته‌ی "آرتور نایت" یك نمای كلی از وضعیت اجتماعی سیاسی و تأثیرات آن در فعالیت فیلم‌سازی در نقاط مختلف جهان به‌دست داده و علاوه بر آن روایتی است از سیر تحولات هنر هفتم در گذر زمان.

در کنار این موضوعات، تصویری دقیق از فیلم‌سازان شاخص و معتبر دنیا را نیز در اختیار خواننده قرار می‌دهد.

کتاب "تاریخ سینما" که به وسیله‌ی "نجف دریا‌بندری" ترجمه شده، با شمارگان 1500 نسخه و قیمت 50.000 ریال وارد بازار نشر شده است.


گروه کتاب تبیان - امیر مقیمی