تبیان، دستیار زندگی
به نظر شما این دو تصویر مربوط به چه چیزی یا چه مکانی هستند؟ اشتباه نکنید، این یک مسابقه بیست سوالی نیست، فقط قصد داریم شما را با گوشه کوچکی از عالم بی انتهای کائنات آشنا سازیم پس تنبلی را کنار بگذارید و شروع کنید به حدس زدن!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این عکس، کجای عالم است؟(9)

با دقت به این دو تصویر نگاه کنید:

این عکس، کجای عالم است؟(9)

این عکس، کجای عالم است؟(9)

به نظر شما این دو تصویر مربوط به چه چیزی یا چه مکانی هستند؟

اشتباه نکنید، این یک مسابقه بیست سوالی نیست، فقط قصد داریم شما را با گوشه کوچکی از عالم بی انتهای کائنات آشنا سازیم پس تنبلی را کنار بگذارید و شروع کنید به حدس زدن!

لطفا قبل از خواندن شرح کامل تصاویر، حدس های خود را در قسمت نظرات وارد کنید تا ما و دیگران با تراوشات ذهنی شما بیشتر آشنا شویم!

فراموش نکنید که درست یا غلط بودن حدس های شما مهم نیست آنچه که ارزشمند است تنها تفکر بر روی ناظم این هستی است.

حفره ای در خورشید

تصویر اول: حفره ای در خورشید

این حفره سیاهی که بر سطح خورشید می بینید در واقع سوراخی بر تاج خورشید است. این منطقه از چگالی بسیار پایین تری نسبت به سایر نقاط سطح خورشید برخوردار است و فضای مناسبی را برای فرار مواد از دست میدان گرانش خورشید و پراکنده شدنشان در فضای بین سیاره ای فراهم می کند. مطالعه های انجام گرفته در طی سالهای 1960 و در طول موجهای ایکس و فرابنفش نشان داده است که این حفره ها منشا بادهای خورشیدی هستند. اتمها و الکترونهایی که از این حفره ها راه به بیرون می یابند، در راستای همین میدانهای مغناطیسی در فضا منتشر می شوند. بادهای خورشیدی که از سمت خورشید راهی زمین می شوند پس از برخورد با میدان مغناطیس و جو در قطبها باعث پدیده ی زیبای شفق های قطبی می شوند.

ngc 4755

تصویر دوم: NGC 4755 جعبه جواهرات آسمان

این خوشه باز استثنایی با رنگهای بی نظیر ستاره هایش با نام خوشه جعبه جواهر نیز شناخته می شود. یکی از ستارگان درخشان و مرکزی این خوشه، یک غول سرخ است که با توجه به ستارگان آبی رنگی که آن را احاطه کرده اند به خوبی قابل تشخیص شده است. این خوشه ستاره ای  شامل بیش از 100 ستاره می شود و چیزی حدود 10 میلیون سال عمر دارد. خوشه های ستاره ای جوان معمولا از تعداد کمی ستاره تشکیل شده اند که بیشتر آنها نیز درست مانند خوشه های کروی با رنگ آبی خودنمایی می کنند. این جعبه جواهرات آسمانی 6400 سال نوری از ما فاصله دارد بنابراین نوری که ما هم اکنون از این مجموعه شاهد هستیم، همزمان با شروع ساخت اهرام مصر راهی سفر خود به سمت زمین شده است. جعبه جواهراتی که در تصویر فوق می بینید در صورت فلکی چلیپا (صلیب جنوبی) واقع است و ناظران نیمکره جنوبی آسمان می توانند با ابزارهای اپتیکی رده آماتوری شاهد این جواهرات آسمانی باشند.

(برای مشاهده تصاویر در اندازه بزرگتر بر روی آن ها کلیک کنید)

حدس هایتان به واقعیت نزدیک بود یا خیر؟  اگرچه حدس زدن تصویر دوم کار مشکلی به نظر نمی رسید اما حتما در مورد تصویر نخست با مشکل مواجه شدید. اگر می خواهید با سایر مناطق این دنیا آشنا شوید در هفته های آینده همراه ما باشید.

برگرفته از: تصویر نجومی روز

تهیه و تنظیم برای تبیان: م.ح.اربابی فر