تبیان، دستیار زندگی
گاهی برخی از بیماری‌ ها می ‌توانند به سادگی تشخیص داده و درمان شوند و گاهی همین بیماری‌ ها می ‌توانند نادیده گرفته شده و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

4 چکاپ خانگی

روش ‌هایی آسان و ارزان برای تشخیص زودرس بیماری‌ ها

چکاپ

گاهی برخی از بیماری‌ ها می ‌توانند به سادگی تشخیص داده و درمان شوند و گاهی همین بیماری‌ ها می ‌توانند نادیده گرفته شده و به مرگ افراد یا قرار گرفتن آن ها در شرایط بحرانی منجر شوند.

بنابراین بهتر است که برای افزایش طول عمرتان، بیماری‌ های قابل تشخیص و درمان را بیشتر بشناسید و راه کنار آمدن با آن ها را هم یاد بگیرید.

برای شروع، این مطلب می ‌تواند به شما کمک کند که با تشخیص 4 مورد از شایع ‌ترین بیماری‌ ها با روش ‌های ساده خانگی بیشتر آشنا شوید.

بررسی وضعیت تنفسی برای تشخیص آسم

مطالعات نشان می‌دهند که 8/1 میلیون نفر مبتلا به آسم درمان نشده در دنیا وجود دارند و سالانه 4 هزار نفر در جهان جان ‌شان را به خاطر ابتلا به این بیماری از دست می ‌دهند.

آسم،‌ ورزش کردن و انجام دادن فعالیت‌ های بدنی روزانه را برای شما سخت و طاقت ‌فرسا می‌ کند و زندگی روزمره‌ تان را به مخاطره می ‌اندازد، البته اگر به‌ موقع تشخیص داده و درمان نشود.

دکتر پائول الزایت، استاد دانشگاه آریزونا معتقد است که بیشتر افراد بالای 65 سال در معرض ابتلا به آسم قرار دارند ولی متاسفانه آن ها خس‌ خس سینه و تنگی ‌نفس‌ شان را به حساب افزایش سن ‌شان می‌ گذارند و برای درمان مشکل خود به پزشک مراجعه نمی ‌کنند. او می ‌گوید که همه افراد باید کوچک ‌ترین تغییری را در تنفس ‌شان جدی بگیرند و برای مشکل نشدن ادامه زندگی‌ شان حتما با پزشک خود در این مورد مشورت کنند.

* بررسی‌ های خانگی: برای پی بردن به این که بیماری‌ آسم در کمین ‌تان است یا نه، این دو سوال مهم را که از 27 هزار نفر در طی یک مطالعه پرسیده شده و 90 درصد از آن ها با دادن جواب صحیح به این سوال ‌ها فهمیده ‌اند که به آسم مبتلا هستند از خودتان بپرسید:

1. آیا بعضی وقت‌ ها دچار خس ‌خس سینه می ‌شوید؟

2. آیا تجربه به نفس‌ نفس افتادن یا کم آوردن نفس در طول انجام فعالیت ‌های روزمره یا حرکات ورزشی سبک را داشته‌ اید؟

* قدم بعدی: اگر پاسخ ‌تان به یکی از سوالات یا هر دو سوال مثبت است از پزشک خود بخواهید وضعیت شما را از نظر مبتلا بودن یا نبودن به آسم بررسی کند و اگر تشخیص وجود آسم را در شما داد، خیلی راحت با داروهای موجود، شروع به درمان ‌تان نماید یا از شما بخواهد که از اسپری‌‌ های مخصوص در شرایط مختلف استفاده کنید.

گرفتن نبض

بررسی ضربان نبض برای تشخیص بیماری‌ های قلبی

ضربان نامنظم قلب، عامل بیش از 20 درصد از حمله‌ های قلبی است. به‌ طوری که متخصصان آمریکایی می ‌گویند سالانه 140 هزار نفراز افراد این کشور که ضربان قلب ‌شان نامنظم بوده، دچار حمله قلبی می‌ شوند.

* بررسی ‌های خانگی: به مدت یک دقیقه، انگشت خود را روی نبض مچ ‌دست یا گردن ‌تان قرار دهید. ضربان نبض شما باید کاملا منظم باشد بنابراین اگر حس کردید که نبض ‌تان خیلی تند یا خیلی کند می ‌زند باید با یک پزشک مشورت کنید.

* قدم بعدی: پزشک شما ممکن است پس از شنیدن صدای قلب ‌تان و با شرح ‌حالی که از شما می‌ گیرد، برای شما انجام الکتروکاردیوگرام را تجویز کند که این کار باعث می ‌شود اطلاعات بیشتری در مورد وضعیت قلب‌ تان در اختیار پزشک قرار بگیرد. بعد از انجام این کار احتمالا پزشک ‌تان داروهایی را برای منظم کردن ریتم ضربان قلب، به شما می ‌دهد.

دیابت

بررسی وضعیت عمومی بدن برای تشخیص دیابت

دیابت کنترل نشده می ‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی را تا دو برابر افزایش دهد و عمر افراد را 10 تا 15 سال کمتر کند. بنابراین در این قسمت با این موضوع که شما مبتلا به دیابت یا در معرض ابتلا هستید یا نه، بیشتر آشنا می ‌شویم.

شاید برای ‌تان جالب باشد که بدانید تنها 4 درصد از مردم می ‌‌دانند که در معرض ابتلا به دیابت هستند و 7/5 میلیون نفر در دنیا با دیابت تشخیص داده نشده در حال زندگی هستند.

پس یک مداد بردارید و به سوالاتی که در قسمت بعد از شما می‌ پرسیم، به دقت پاسخ دهید تا متوجه شوید که قند خون‌ تان بالا است و امکان دارد جزو دیابتی‌ ها باشید یا نه.

* بررسی ‌های خانگی: لطفا امتیازات تان را یادداشت کرده و در انتها آن ها را با هم جمع کنید:

1- چند سال ‌تان است؟

زیر 40 سال: 0 امتیاز؛

40 تا 49 سال: 1 امتیاز؛

50 تا 59 سال: 2 امتیاز؛

60 سال و بیشتر: 3 امتیاز.

2- مونث هستید(0 امتیاز) یا مذکر(1‌امتیاز)؟

3- آیا اعضای خانواده‌ تان(پدر، مادر، خواهر یا برادر) مبتلا به دیابت هستند؟

خیر:0 امتیاز؛

بله:1 امتیاز

4- آیا فشار خون ‌تان بالا است یا دارویی برای پایین آوردن فشارخون ‌تان مصرف می ‌کنید؟

خیر:0 امتیاز؛

بله:1 امتیاز

5- آیا دچار اضافه‌ وزن یا چاقی هستید؟

وزن طبیعی:0؛

اضافه ‌وزن:1؛

چاقی:2 ؛

چاقی بیش از حد:3

6- آیا فعالیت فیزیکی دارید؟

خیر:(0)؛

بله:(1-)

* قدم بعدی: اگر مجموع امتیازات‌ تان 4 یا بیشتر شد، یعنی شما در آستانه ی ابتلا به دیابت قرار دارید و اگر امتیازات ‌تان بالای 5 بود که احتمال ابتلا به دیابت در شما بسیار بالا است و به همین خاطر باید سریعا به پزشک خود مراجعه کنید و از او بخواهید که یک آزمایش قند خون برای ‌تان بنویسد.

افسردگی

بررسی ‌هایی برای تشخیص افسردگی

مطالعات نشان می ‌دهند که افسردگی نه تنها روان آدم‌ ها را به هم می ‌ریزد بلکه روی اختلال در کارکرد قلب و حافظه آن ها هم موثر است.

دکتر الکس میشل، روان‌ پزشک، بر اساس 41 تحقیقی که روی بیش از 50 هزار نفر از مردم سراسر دنیا انجام داده، به این نتیجه رسیده است که پزشکان در 50 درصد از موارد افسردگی افراد را تشخیص نمی ‌دهند و به همین خاطر احتمال ابتلا به دیابت، ناراحتی‌ های قلبی، دردهای مزمن و حتی خودکشی را در این بیماران بالا می ‌برند.

* بررسی‌های خانگی: شما می ‌توانید با پاسخ دادن به این 2 سوال، متوجه شوید که از افسردگی رنج می‌ برید یا نه.

1- آیا طی یک ماه اخیر احساس افسردگی، پوچی و ناامیدی مدام به سراغ‌ تان آمده است؟

2- آیا طی‌ ماه‌ های اخیر، احساس یک‌ نواختی به شما دست داده است؟ یعنی این که وضع روانی ‌تان به ‌گونه ‌ای بوده که از انجام دادن هیچ کاری لذت نبرید؟

دکتر ماریان استوارت، روان ‌شناس و استاد دانشگاه نیوجرسی می‌ گوید که اگر پاسخ شما به یکی از این سوال ‌ها یا هر دو سوال مثبت بود، باید حتما با یک روان ‌پزشک یا روان‌ شناس مشورت کنید و تحت درمان قرار بگیرید.

خبر خوب به آن هایی که احساس می ‌کنند دچار افسردگی شده ‌اند، این که بیماری آن ها در صورت تشخیص سریع می‌ تواند با جلسات مشاوره ساده، ورزش کردن یا یک دوره کوتاه‌ مصرف دارو، از بین برود.

منبع: ریدرزدایجست

ترجمه:ندا احمدلو

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط:

10 فرمول ساده برای چکاپ شخصی

با پزشک خود صادق باشید

آنچه باید به پزشک خود بگویید

برای توصیف درد به پزشکتان بگویید...

تفاوت‌‌ زنان و مردان در مراجعه به پزشک

اگر نمی‌خواهید بیمار شوید، احساس تان را بیان کنید

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.