تبیان، دستیار زندگی
این روزها همه جا صحبت از مکه و مدینه و حج و زیارت است. از طرفی شرط انجام خیلی از کارها، داشتن جسم و روحی سالم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توصیه‌ های بهداشتی برای حجاج

حج

این روزها همه جا صحبت از مکه و مدینه و حج و زیارت است. از طرفی شرط انجام خیلی از کارها، داشتن جسم و روحی سالم است. برای حفظ این سلامتی، مخصوصا در این ایام و این اماکن مقدس، راه کارهای زیر را به خاطر بسپارید:

نکات بهداشتی

1- ناخن‌ های خود را کوتاه و تمیز نگه دارید.

2ـ تا حد امکان روزی یک ‌بار حمام کنید.

3- هنگام حمام کردن دقت کنید لیز نخورید.

4- لباس ‌های خود را مکرر تعویض کنید، بشویید و دور از انظار عمومی پهن کنید.

5- مسواک زدن را فراموش نکنید.

6- پیش از استفاده از آب، دمای آن را تنظیم کنید.

7- پس از حمام کردن حتما وسایل شخصی خود را جمع کنید و هرگز از وسایل جامانده ‌ی دیگران استفاده نکنید.

8- استفاده از توالت فرنگی را تمرین کنید تا دچار صدمه نشوید.

9- در استفاده از سرویس بهداشتی هتل و محل اسکان، نظافت و بهداشت را رعایت کنید.

10- لباس ‌های خود را در دستشویی‌ ها نشویید.

حجاج در هواپیما

تغذیه ی حجاج

دکتر مجتبی توکل، متخصص بیماری‌ های داخلی درباره ی تغذیه ی حجاج می گوید: به دلیل این‌ که بسیاری از حجاج ایرانی مُسن هستند، امکان ابتلا به بیماری‌ هایی مانند اسهال مسافرتی در این افراد وجود دارد بنابراین لازم است در سفر حج به نکات بهداشتی و تغذیه‌ ای توجه کنند.

وی به حجاج توصیه کرد تا از مصرف غذاهای پُرچرب و پُرکالری به ویژه پیش از پرواز پرهیز کنند، زیرا مصرف غذاهای پُرکالری می ‌تواند مشکلات گوارشی برای حجاج ایجاد کنند.

توکل با بیان این‌ که در مصرف مواد غذایی به ‌ویژه مواد غذایی خام مانند میوه و سبزی لازم است ابتدا از سالم بودن این مواد اطمینان حاصل شود، تصریح کرد: به حجاج توصیه می ‌شود از مصرف غذاهای نامطمئن و روباز پرهیز کنند و تا حد امکان از غذاهای پیش ‌بینی شده در کاروان‌ های ایرانی استفاده کنند.

حجاج باید به مصرف آب آشامیدنی توجه ویژه داشته باشند، زیرا بسیاری از بیماری ‌ها از طریق آب به بدن منتقل می‌ شوند. توصیه می ‌شود تا حد امکان از آب ‌معدنی مطمئن استفاده شود.

نوشیدن آب

مهم ترین اقدامات بهداشتی زائران

شستن دست‌ ها، نوشیدن آب مکرر و مواظبت در زمینه ی تماس با افراد مبتلا به بیماری ‌های تنفسی باید از مهم ترین اقدامات بهداشتی زائران خانه خدا باشد.

مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت می گوید: افرادی که برای رفتن به حج آماده می ‌شوند، معمولاً در نوبت ‌های طولانی قرار گرفته ‌اند و مُسن هستند؛ به طوری که 30 درصد زائران، بالای 60 سال هستند، لذا باید مراقبت‌ های جدی در زمینه سلامت داشته باشند و حتماً قبل از رفتن چکاپ‌ های سلامتی را انجام دهند.

زائران خانه ی خدا باید مراقب باشند که در صورت داشتن بیماری ‌های زمینه ‌ای، آن ها را کنترل کنند و با توجه به ازدحام جمعیت در موسم حج سعی کنند با دیگران کمتر تماس داشته باشند.

علاوه بر آن در صورت داشتن بیمارهای ریوی مراقب اطراف باشند و دست شستن‌ های مکرر و نوشیدن آب زیاد را از خاطر نبرند. همچنین فرصت استراحت به خود بدهند.

واکسن

تزریق واکسن مننژیت

مسئولان وزارت بهداشت عربستان شرط انجام فریضه ی حج برای زائران خانه ی خدا را تزریق واکسن مننژیت اعلام کردند.

دکتر احمد شطی، مدیر اداره اطلاع‌ رسانی بهداشتی کویت اظهار داشت: زائران خانه خدا 10 روز قبل از تاریخ سفر به عربستان جهت انجام فریضه حج باید واکسن مننژیت را زده باشند؛ چرا که مسئولان وزارت بهداشت عربستان مانع از انجام فریضه ی حج از سوی زائرانی می ‌شوند که این واکسن را تزریق نکرده ‌اند.

این در حالی است که مسئولان وزارت بهداشت عربستان برای زائران خانه خدا شرط گذاشته‌ اند که باید کارت بهداشتی تزریق واکسن مننژیت را از کشور خود دریافت کرده و با خود به عربستان بیاورند تا به آن ها اجازه داده شود که فریضه حج را به جا آورند.

احمد شطی در ادامه از زائران خانه خدا خواست تا با خود ریش‌ تراش شخصی بیاورند و بیش از یک نفر از آن استفاده نکنند تا از شیوع بیماری های مختلف در استفاده ی مکرر جلوگیری شود.

وی در ادامه به ضرورت نظافت در خوراکی ها و نوشیدنی ها تأکید کرد و گفت که زائران باید موارد بهداشتی را در خوردن و نوشیدن رعایت کنند. به طوری که از سوی گروه های بهداشتی عربستان برخی از غذاهای آماده، چگونگی طبخ، اتاق های حجاج، راه های نگهداری سبزیجات، رستوران ها و آشپزخانه‌ ها بازرسی می‌ شود.

شطی افزود: زائران تا جایی که ممکن است از رفتن به اماکن پُرجمعیت و شلوغ جلوگیری کنند تا سلامتی آن ها حفظ شود.

صفارالزعفران

رنگ خوراکی "صفارالزعفران" نخرید

دکتر مصداقی ‌نیا، معاون بهداشتی وزیر بهداشت در این باره می گوید: بر اساس بررسی به عمل آمده توسط کارشناسان معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، صفارالزعفران دارای رنگ شیمیایی بوده و باعث به خطر افتادن سلامت مصرف‌ کنندگان می‌ شود.

بر اساس این گزارش، معاونت بهداشتی وزارت بهداشت از مدیران کاروان‌ های حج خواسته است از خرید و ورود این ماده شیمیایی به کشور خودداری کنند.

فرآوری: مریم مرادیان نیری - کارشناس تغذیه تبیان

منابع:

ایسنا

فارس

شهر

مهر

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط:

توصیه‌ هایی در آستانه عید قربان

توصیه های پزشکی برای حجاج بیمار

حفظ سلامت در حج

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.