تبیان، دستیار زندگی
جوانان امروزی دیگر حاضر به برگزاری جشن ساده و صمیمی عروسی در خانه نیستند و خواستار برگزاری مراسم عروسی خود در تالارها و باغ‌های مجلل با صرف میلیون‌ها تومان هستند و بسیاری از آنها و خانواده‌هایشان برای برگزاری یك شب مراسم، به زیر بار بدهی‌های سنگین می روند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

...امشب عروسی داریم

جشن عروسی

در جهان پر هیاهوی امروز بسیاری از جوانان اسیر رسم‌ها و تجملات نامتعارف شده‌اند و حاضرند برای آبروداری و حفظ آن‌چه كلاس خود در این دنیای پرزرق و برق می‌نامند از صرف هیچ هزینه‌ای دریغ نكنند و حتی بدهی سال‌های سال را با یك فخر فروشی معامله كنند.

ازدواج سنت پسندیده اسلام ، نخستین سنگ‌بنای تشكیل خانواده و جامعه است؛ اسلام به عنوان یك مكتب آسمانی تأكید بسیاری بر ازدواج آسان دارد و پیامبر (ص) بارها جوانان را بر انجام آسان و به‌ وقت ازدواج سفارش كرده است.

رسم و رسومات زندگی در گذشته و برپایی مراسم عروسی به دور از تجملات و به طرزی ساده در فضایی آكنده از صمیمیت در خانه، چراغانی حیاط و چیدن صندلی‌‌ها دور حوض، تلاش تمام اعضای خانواده و مشاركت همسایه‌ها در برپایی صمیمانه‌تر جشن عروسی، آن را به خاطره‌ای به یادماندنی تبدیل می‌كرد.

اما امروزه تمام این ساده‌زیستی‌ها در سایه زندگی پر از تجملات كنونی رنگ باخته است و این تغییرات تمام آیین‌ها و سنت‌های آغاز یك زندگی مشترك را در برگرفته است تا حدی كه معیار یك مراسم ساده شب عروسی به مجلل‌ترین جشن با هزینه‌های میلیاردی تبدیل شده است.

جوانان امروزی دیگر حاضر به برگزاری جشن ساده و صمیمی عروسی در خانه نیستند و خواستار برگزاری مراسم عروسی خود در تالارها و باغ‌های مجلل با صرف میلیون‌ها تومان هستند و بسیاری از آنها و خانواده‌هایشان برای برگزاری یك شب مراسم، به زیر بار بدهی‌های سنگین رفته كه تا مدت‌ها بعد از ازدواج باید با كار بیشتر برای پرداخت این بدهی‌ها تلاش كنند.

دیگر به ‌سختی می‌توان نشانی از ازدواج آسان یافت؛ ازدواج، به یك رویا برای بسیاری از جوانان تبدیل شده است و كمتر جوانی از عهده تأمین هزینه‌های بالای آن بر‌می‌آید و شاید بتوان گفت همین امر موجب افزایش سن ازدواج شده است.

امروزه در زندگی تجملات كنونی، مسائل مادی در ازدواج جوانان مهم ‌شده و بعضا اهداف مهم زندگی مشترك به فراموشی سپرده می‌شود.

جوانان امروزی دیگر حاضر به برگزاری جشن ساده و صمیمی عروسی در خانه نیستند و خواستار برگزاری مراسم عروسی خود در تالارها و باغ‌های مجلل با صرف میلیون‌ها تومان هستند و بسیاری از آنها و خانواده‌هایشان برای برگزاری یك شب مراسم، به زیر بار بدهی‌های سنگین رفته كه تا مدت‌ها بعد از ازدواج باید با كار بیشتر برای پرداخت این بدهی‌ها تلاش كنند. یکی از این تجملات مکان برگزاری جشن و سرویس های ویژه ای است که باعث بالا رفتن کلاس جشن خواهد شد.

عقد

مراسم عروسی در تالارهای مجلل برگزار می‌شود؛ هزینه‌های مختلف مانند ورودی، خدمات ارائه شده توسط تالارها مانند فیلمبرداری، نورپردازی و پاركینگ، گاهی اوقات تا 30 میلیون تومان هزینه در بردارد كه خود این هزینه‌های گزاف عامل مهمی در ترس بسیاری از جوانان از تشكیل زندگی است.

* هزینه شام عروسی از نفری 4 هزار تا 100 هزار تومان

محمدی، مدیر تالاری در خیابان دروازه شمیران می‌گوید: تالار ما تمام مراحل عروسی مانند كارت دعوت، آرایشگاه عروس، میوه و شیرینی، فیلمبرداری، اتاق عقد و خواننده را تأمین می‌كند.

وی می‌افزاید: هزینه شام عروسی با توجه به غذای انتخابی از 4 هزار تا 100 هزار تومان متغیر بوده كه غذاهای 100هزار تومانی بین‌المللی است.

مدیر این تالار هزینه دریافتی برای 200 مهمان در شب عروسی را یك میلیون و 800 هزار تومان بیان می‌كند.

* فقط برای یك ساعت اتاق عقد باید 300 هزار تومان پرداخت كرد

مدیر یكی از تالارهای ازدواج در شرق تهران در گفت‌و گو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» در ‌خصوص خدمات ارائه شده این تالار در شب عروسی عنوان می‌كند: گل آرایی، نورپردازی و فیلمبرداری خدمات ارائه شده در شب عروسی است كه هزینه تمام این موارد 4 میلیون تومان می‌شود.

وی می‌افزاید: اتاق عقد به صورت مجزا برای یك ساعت اجاره داده می‌شود كه در قبال آن، 300 هزار تومان دریافت می‌شود.

مدیر این تالار با بیان اینكه سالن ویژه‌ای برای اجرای موسیقی دارد، می‌گوید: اجرای كنسرت در تالار ممنوع است و هزینه خواننده‌ تالار نیز 180 هزار تومان است.

صرف هزینه‌های زیاد برای برپایی مراسم عروسی ریشه روانی در افراد دارد، چرا كه می‌خواهند با این كار اعتماد به نفس خود را بالا ببرند.

* هزینه آتش‌بازی یك میلیون تومان

هزینه یك شب عروسی در یك باغ واقع در منطقه شهران 20 میلیون هزینه دارد.

مدیر این باغ می‌گوید: ورودیه این باغ یك میلیون تومان است و قیمت غذاها از 10هزار تا 100 هزار تومان متغیر است.

وی می‌افزاید: خدمات وی‍ژه این باغ شامل پاركینگ، نورپردازی و آتش بازی است كه این موارد یك میلیون تومان می‌شود.

مدیر این باغ درخصوص دلیل بالای مبلغ دریافتی بیان می‌كند: باغ برای عروسی شیك‌تر است و هزینه آن نسبت به تالار بیشتر بوده در ‌ضمن خانواده‌ها می‌توانند برای كاهش هزینه‌ها خدمات ویژه‌ای كه ارائه می‌شود را درخواست نكنند.

منابع : خبرگزاری فارس - سایت دایان

گروه خانواده و زندگی تبیان - تغییرو تنظیم : ندا داودی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.