تبیان، دستیار زندگی
افراد بسیاری بودند که توانستند به رویای کودکیشان جامه عمل بپوشانند و دکتر، خلبان و یا پلیس شوند. اما در این بین تعداد محدودی توانستند به رویای خودشان که نه، به رویای بشریت رنگ واقعیت ببخشند: بودن در فضا.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انسان هایی که فضایی شدند(عکس)

استیون هاوکینگ در حالت بی وزنی

تمام ما در کودکی دوست داشتیم یکی از شغل های زیر را انتخاب کنیم:

دکتر، خلبان، پلیس و فضانورد.

افراد بسیاری بودند که توانستند به رویای کودکیشان جامه عمل بپوشانند و دکتر، خلبان و یا پلیس شوند. اما در این بین تعداد محدودی توانستند به رویای خودشان که نه، به رویای بشریت رنگ واقعیت ببخشند: رفتن به فضا. حتی استیون هاوکینگ هم با تمام معلولیت هایی که داشت حاضر نشد این تجربه منحصر به فرد را از دست بدهد. (در تصویر کنار هاوکینگ را در شرایط بی وزنی درون یک هواپیمای مخصوص می بینید.)

تصاویری که در زیر خواهید دید متعلق است به آن معدود انسان هایی که توانستند این لذت را تجربه کنند: لذت پیاده روی در آسمان!

ed white

Ed White  اولین راهپیمایی فضایی آمریکا را طی ماموریت جمینی 4 در سال 1965 انجام داد.

انسان هایی که فضایی شدند

David Scott فضانورد آپولو 9 در کنار دریچه باز کپسول آپولو ایستاده است.  ماموریت آپولو 9 مربوط به آزمایش ساختار فضاپیماهایی بود که وظیفه بردن فضانوردان به ماه را بر عهده داشتند.(1969)

انسان هایی که فضایی شدند

در راه برگشت به زمین، فضانورد ماموریت آپولو 17، Ronald Evans  به یک راهپیمایی فضایی رفت .  آپولو 17 آخرین ماموریت آپولوها به ماه بود.(1972)

انسان هایی که فضایی شدند

Owen Garriott در حال کار خارج از Skylab  است. Skylab اولین ایستگاه فضایی آمریکایی ها به حساب می آمد. راهپیمایی هایی که در Skylab انجام شد اولین راهپیمایی هایی بود که به منظور تعمیر فضاپیماها انجام گردید. (1973)

انسان هایی که فضایی شدند

Jack Lousma در حال نصب سپر خورشیدی در ایستگاه فضایی Skylab است. این سپر وظیفه محافظت قمستی از فضاپیما را در برابر گرمای خورشید به عهده داشت. با دقت به صورت او نگاه کنید تا بازتاب تصویر زمین را مشاهده کنید.     (1973)

انسان هایی که فضایی شدند

Bruce McCandless به صورت شناور بر فراز جو زمین دیده می شود. او در منطقه ای دورتر از فضاپیما قرار گرفته است و هیچ فضانوردی تا آن موقع چنین فاصله ای را تجربه نکره بود. او این کار را به وسیله دستگاه ویژه ای که بر پشت داشت و با نام MMU  شناخته می شد انجام داد. (1984)

انسان هایی که فضایی شدند

Kathryn Sullivan اولین زنی بود که یک راهپیمایی فضایی را انجام داد. (1984)

انسان هایی که فضایی شدند

Richard Hieb, Thomas Akers , Pierre Thuot (از چپ به راست) در حال تعمیر ماهواره فضاپیمایشان هستند. این اولین باری بود که سه فضانورد همزمان با هم یک راه پیمایی فضایی را انجام می دادند.(1992)

انسان هایی که فضایی شدند

Kathy Thornton در حال آزاد کردن یک پنل خورشیدی قدیمی در فضاست که با یک پنل جدید تعویض شد.(1993)

انسان هایی که فضایی شدند

Carl Meade (سمت چپ) کوله پشتی ای به نام SAFER پوشیده است. SAFER وسیله ایست که به فضانوردان کمک می کند تا در وقوع هر مشکلی به راحتی به شاتل یا ایستگاه فضایی باز گردند. فضانورد دیگری به نام  Mark Lee به بازوی ربوتیک متصل شده است. این دو فضانورد حدود 150 مایل در بالای جو زمین قرار دارند.(1994)

انسان هایی که فضایی شدند

Bernard Harris Jr (سمت راست) و Michael Foale (سمت چپ) آماده می شوند تا یک راهپیمایی را در بیرون از فضاپیمای دیسکاوری انجام دهند.( 1995)

انسان هایی که فضایی شدند

James Newman در بیرون از فضاپیمایش برای دوربین دست تکان می دهد. راهپیمایی او در فضا 7 ساعت و 21 دقیقه به طول انجامید. (1998)

انسان هایی که فضایی شدند

Scott Parazynski در حال لبخند زدن از بیرون پنجره ایستگاه فضایی بین المللی است.(2001)

انسان هایی که فضایی شدند

به نظر می رسد Chris Hadfield در زیر شبحی از ایستگاه فضایی بین المللی در حال انجام حرکات موزون است! اما او به وسیله تجهیزات ایمنی به بازوی رباتیکی وصل شده است تا بتواند ماموریتش را انجام دهد. (2003)

این تصاویر در واقع تاریخ مصور راه پیمایی های فضایی را از گذشته تا به امروز نشان می دهد. در مطالب بعدی می توانید عکس های راه پیمایی های فضایی سال های اخیر را نیز مشاهده کنید. لازم به یادآوریست که سال گذشته گفته شد ایران تا 10 سال دیگر، یک فرد ایرانی را راهی فضا خواهد کرد. امیدواریم 9 سال دیگر نمایی از یک فرد ایرانی را هم در کنار عکس های بالا ببینیم.

منبع:

www.nasa.gov/.../spacewalk-gallery.html

تهیه و تنظیم برای تبیان:

م.ح.اربابی فر