تبیان، دستیار زندگی
کار بزرگی که امسال در برنامه‌هایمان داریم و در این مدت ذهن ما را به خود معطوف کرده است برگزاری این همایش است. شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی طی برگزاری این همایش دوسالانه و با دعوت از استادان داخلی و خارجی به مسائل حوزه زبان و ادبیات فارسی می‌پردازد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برگزاری مجمع بین المللی استادان زبان و ادبیات فارسی

برگزاری مجمع بین المللی استادان زبان و ادبیات فارسی

هفتمین مجمع بین‌المللی استادان زبان و ادبیات فارسی27 و 28 دی‌ماه برگزار می‌شود.

عباسعلی وفایی دبیر شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی با اعلام این خبر به «ایران» گفت: «کار بزرگی که امسال در برنامه‌هایمان داریم و در این مدت ذهن ما را به خود معطوف کرده است برگزاری این همایش است. شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی طی برگزاری این همایش دوسالانه و با دعوت از استادان داخلی و خارجی به مسائل حوزه زبان و ادبیات فارسی می‌پردازد. از دوره ششم که دو سال پیش و با حضور رئیس جمهور و چندتن از وزرا برگزار شد استقبال خوبی به عمل آمد و این موضوع وظیفه ما را در برگزاری دوره هفتم سنگین‌تر کرد.»

وی افزود: «به این منظور در شش ماه نخست سال جلساتی را در شورا داشتیم و فراخوان مقاله را به تمام دنیا و دانشگاه‌های کشور ارسال کردیم. تاکنون بیش از 200 مقاله به دبیرخانه رسیده که در حال آماده‌سازی و چاپ چکیده مقالات هستیم و مقدمات برگزاری همایش را در 27 و 28 دی‌ماه در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران (تالار علامه امینی) مهیا می‌کنیم.»

وفایی با اشاره به اینکه امسال هم رئیس جمهور و تنی چند از وزرا در این مجمع شرکت می‌کنند، گفت: «اینگونه همایش‌ها یک جنبه علمی دارند که ما حتماً آن را لحاظ می‌کنیم، اما یک بخش دیگری هم دارند و آن تقدیر و تشکر از خادمین فرهنگ و زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور است. در حوزه زبان و ادبیات فارسی چهره‌های شاخصی داریم که شاید مقاله ارسال نکرده باشند اما ما آنها را با همکاری معاونت بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت پژوهشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و نمایندگان سیاسی کشورمان، دعوت می‌کنیم. در واقع با برگزاری چنین همایشی ضمن اینکه شرکت کنندگان به تجارب ما در ادامه گسترش زبان و ادبیات فارسی وقوف پیدا می‌کنند ما هم از تجارب آنها استفاده می‌کنیم.»

دبیر شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی به پیشنهاد تشکیل بنیاد سعدی اشاره کرد و افزود: «امسال به دلیل پیشنهاد تشکیل این بنیاد برای شورا یک شرایط خاص به وجود آمد. اگر این بنیاد تشکیل شود جایگزین شورا و برخی از مراکز متولی گسترش زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور می‌شود چون این زمزمه از ماه‌ها قبل بود و فعالیت‌های شورا را تحت تأثیر قرار داد، نتوانستیم برنامه‌ها و کارهای درازمدت را دنبال کنیم، مثلاً قراردادی ببندیم که دو سال طول بکشد.»

وفایی در خصوص فعالیت‌های سال جاری این شورا تصریح کرد: «عمده کار ما در شش ماه گذشته تألیف کتاب و CDهای آموزشی بوده است. تا یک ماه آینده هم لوح فشرده آموزشی زبان و ادبیات فارسی به بازار می‌آید. افزون بر آن کتاب‌هایی را هم در دست تألیف داریم. در این مدت سایت این شورا هم به آموزش دیجیتال زبان و ادبیات فارسی مجهز شده است.»

وی خاطرنشان ساخت: «تابستان امسال سه دوره دانش افزایی با همکاری مرکز گسترش زبان و ادبیات سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی داشتیم که 100 استاد و دانشجوی خارجی مهمان ما بودند.»

دبیر شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی به اعزام استاد به خارج از کشور اشاره کرد و در پایان گفت: «در سه ماهه گذشته سه لابراتوار زبان و ادبیات فارسی را در پاکستان تأسیس کردیم و همین فعالیت را در کشور روسیه در حال انجام داریم. همچنین با همکاری انتشارات سمت در حال تدوین 12 کتاب آموزش زبان فارسی هستیم.»

مریم رضازاده

تهیه و تنظیم : مهسا رضایی – ادبیات تبیان