تبیان، دستیار زندگی
متاسفانه تیراژ کتاب در ایران به 1000 نسخه رسیده است و این در مقایسه با تعداد افراد باسواد ایران که کتاب مورد نیاز آنهاست، فاجعه است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فقط 10 درصد کتاب‌ها ارزشمندند

بهمن دری

سال گذشته 61 هزار عنوان کتاب در کشور منتشر شده اما شاید 10 درصد از این کتاب‌ها ارزشمند باشند.

این سخن "بهمن دری"، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است کهدر نشست بررسی مشکلات نشر ایران بیان شده است. "دری" در این نشست اضافه کرده است: در چرخه نشر ایران کتاب‌های خوب تولید می‌شود، اما چون در برخی موارد درست در این حوزه فکر نشده، شرایط توزیع و پخش برخی از این آثار فراهم نمی‌شود.

متاسفانه با ناشرانی در این حوزه روبرو می‌شویم که در انبارهایشان برخی کتاب‌ها تا سقف چیده شده و ناشر راهی برای عرضه این کتاب‌ها در بازار نیندیشیده است.

"دری"، خرید کتاب از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد را همچون قرص مسکنی عنوان کرد که می‌تواند مشکلات نشر ایران را بهبود ببخشد.

ایران جز سه کشور متمدن جهان به شمار می‌رود، اما متاسفانه تیراژ کتاب در ایران به 1000 نسخه رسیده است و این در مقایسه با تعداد افراد باسواد ایران که کتاب مورد نیاز آنهاست، فاجعه است

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رقم کتاب‌های منتشر شده در سال گذشته را 61 هزار عنوان کتاب دانست که به گفته وی این رقم در جهان از رتبه خوبی برخوردار است اما از میان این عناوین متنوع شاید تنها 10 درصد از کتاب‌ها ارزشمند باشند.

"دری" یکی از راه‌های ایجاد حرکت در چرخه نشر را حمایت از مخاطب کتاب عنوان کرد. وی گفت: تاکنون جوایز مختلفی برای کتاب‌های حوزه ادبیات در نظرگرفته شده که اتفاقا این جوایز در رونق و فروش این آثار نقش بسزایی داشته است، باید شرایطی فراهم شود که این جوایز تنها معطوف به ادبیات نباشند.

وی تیراژ کتاب در ایران را در مقایسه با جایگاه فرهنگی ایران بسیار پایین عنوان کرد و گفت: ایران جز سه کشور متمدن جهان به شمار می‌رود، اما متاسفانه تیراژ کتاب در ایران به 1000 نسخه رسیده است و این در مقایسه با تعداد افراد باسواد ایران که کتاب مورد نیاز آنهاست، فاجعه است.

دری همچنین ازحمایت از کتاب های ارزشی خبر داد و یادآور شد: تاکنون در ایران با سابقه هشت سال دفاع مقدس، دایرالمعارف جنگ نداشتیم اما وزارت ارشاد مفتخراست که در ماه های گذشته از تالیف و انتشار این دانشنامه حمایت کرده است.


گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی