تبیان، دستیار زندگی
«لطفاً مزاحم نشوید» یك كار رئالیستی اجتماعی است كه فقدان اعتماد اجتماعی را بازگو می‌كند. از ویژگی‌های این فیلم اولین حضور محسن عبدالوهاب به عنوان كارگردان مستقل است. وی قبلاً با رخشان بنی‌اعتماد همكاری‌های فراوانی داشت و این فیلم هم متاثر از همكاری با بن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روایت فقدان اعتماد اجتماعی

لطفاً مزاحم نشوید

صائمی: «لطفاً مزاحم نشوید» روایت فقدان اعتماد اجتماعی است

 سیدرضا صائمی معتقد است كه «لطفاً مزاحم نشوید» یك كار رئالیستی اجتماعی است كه فقدان اعتماد اجتماعی را بازگو می‌كند.

سیدرضا صائمی عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس در مورد فیلم سینمایی «لطفاً مزاحم نشوید» ساخته محسن عبدالوهاب، اظهار داشت: از ویژگی‌های این فیلم اولین حضور محسن عبدالوهاب به عنوان كارگردان مستقل است. وی قبلاً با رخشان بنی‌اعتماد همكاری‌های فراوانی داشت و این فیلم هم متاثر از همكاری با بنی‌اعتماد با رویكردی اجتماعی قصه خود را تعریف می‌كند.

لطفاً مزاحم نشوید

وی در ادامه تاكید كرد: ویژگی مثبت دیگر این فیلم استفاده از ساختار و فرم اپیزودیكی است كه در هر اپیزود یك داستان مستقل معرفی می‌شود و هر اپیزود هویت مستقل خود را دارد اما در عین حال این سه اپیزود با هم مرتبط هستند و در انتهای هر اپیزود شخصیت اصلی و قهرمان داستان به اپیزود بعدی اضافه می‌شود و یك زنجیره دراماتیكی خلق می‌كند.

این منتقد گفت: یكی دیگر از نقاط مثبت كار انتخاب بازیگران كار است كه خیلی هوشمندانه صورت گرفته است. در اپیزود اول افشین هاشمی خوب بوده، در اپیزود دوم نیز «هدایت هاشمی» به نقطه عطف بازیگری این فیلم تبدیل شده و در اپیزود سوم نیز حامد بهداد بازی قابل قبولی از خود ارائه داده است و در كنار آن نابازیگران هم در این فیلم جواب داده‌اند، چنانچه شیرین یزدان‌بخش از جشنواره فیلم فجر نیز جایزه مكمل زن را دریافت كرد.

صائمی در ادامه به بازی منحصر به فرد هدایت هاشمی در نقش روحانی اشاره كرد و افزود: نقشی كه او خلق كرده كمتر در آثار دیگر شاهد بودیم. تصویر روحانیت در سینمای ما بیشتر به وجوه سیاسی توجه داشته اما در اینجا هاشمی به خوبی توانسته است تصویر یك روحانی محضردار را بازنمایی كند.

یكی دیگر از نقاط مثبت كار انتخاب بازیگران كار است كه خیلی هوشمندانه صورت گرفته است. در اپیزود اول افشین هاشمی خوب بوده، در اپیزود دوم نیز «هدایت هاشمی» به نقطه عطف بازیگری این فیلم تبدیل شده و در اپیزود سوم نیز حامد بهداد بازی قابل قبولی از خود ارائه داده است و در كنار آن نابازیگران هم در این فیلم جواب داده‌اند، چنانچه شیرین یزدان‌بخش از جشنواره فیلم فجر نیز جایزه مكمل زن را دریافت كرد.

این منتقد در ادامه به مفهوم كلی این اثر اشاره كرد و افزود: در مجموع این فیلم فقدان اعتماد اجتماعی را بازگو می‌كند. در اپیزود اول جدایی و اختلاف یك زن و شوهر كه ناشی از عدم اعتماد و یك نوع رفتار دوگانه در شخصیت مرد است كه این عامل باعث می‌شود ظاهر و باطن او با هم فرق كند.

لطفاً مزاحم نشوید

وی در ادامه افزود: در این فیلم به نوعی یك نوع هراس از دیگری در زندگی مدرن شهری را می‌بینیم كه ارتباط انسانی در آن در حال گسست است و هیچ اعتمادی وجود ندارد.یكی دیگر از نقاط قوت این فیلم این است كه در بستری كاملاً اجتماعی طنز موقعیت ایجاد می‌كند، طنزی ناخواسته كه به بازنمایی معنایی اثر نیز كمك می‌كند.

سیدرضا صائمی در پایان این گفت‌وگو خاطرنشان كرد: فیلم سینمایی «لطفا مزاحم نشوید» اثر خوش ساختی است و ریتم كار كنترل شده است و شخصیت‌ها جالب و جذاب هستند، نحوه فیلمبرداری بیشتر دوربین روی دست است و التهاب فضای داستان را به خوبی نشان می‌دهد و عجله و شتاب آدم‌ها را به خوبی تصویر می‌كند و البته هر سه اپیزود مانند نخ تسبیح به هم وصل هستند و شلختگی در اپیزودها دیده نمی‌شود و كمیك بودن داستان‌ها باعث می‌شود از تلخی كار كاسته شود. بازی باران كوثری نیز اغراق‌آمیز است اما سایر بازیگران به دلیل سبقه تئاتری بازی قابل قبولی ارائه داده‌اند.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی