تبیان، دستیار زندگی
شرکت سونی بعد از 30 سال ساخت و فروش واکمن، تولید آن را متوقف کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واکمن به تاریخ پیوست

شرکت سونی بعد از 30 سال ساخت و فروش واکمن، تولید آن را متوقف کرد.

اکثر ما با واکمن خاطره داریم. 10 سال قبل که خبری از موسیقی‌های دیجیتالی و دانلود آنلاین موزیک و در نهایت آیپاد نبود، هر چند ساعت یکبار مجبور بودیم باتری‌های واکمن را عوض کنیم تا بتوانیم آهنگ گوش کنیم. تازه آنهایی که یکم پیشرفته تر بودند باتری‌های قلمی قابل شارژ داشتند که برای شارژ شدنش باید یک ساعت معطل می‌شدند!

نسل بعدی کمی پیشرفته‌تر شد و سی‌دی من‌ها وارد بازار شدند. چندسالی هم با سی دی من سرمان گرم بود که استیو جابز آیپاد را معرفی کرد.

واکمن به تاریخ پیوست

واکمن‌ها برای خودشان دنیای داشتند. با اینکه بازار صوتی از انواع و اقسام حافظه‌ها و پخش کننده‌های صوتی‌ در حال افجار است ولی آدم گاهی دلش برای واکمن داغون قدیمیش دلتنگ می‌شود. خلاصه این خبر سونی هم مانند خبر "مرگ فلاپی دیسک‌ها" سونی بدجوری حس نوستالژیک دوستداران تکنولوژی را تشدید کرده است.

اولین واکمن سال 1979 ساخته شد. تصویر زیر یک TPS-L2 است. اولین سیستم‌ استریو قابل حمل جهان. این محصول ابتدا در ژاپن سپس آمریکا و اروپا و بعد از آن به سایر نقاط جهان صادر شد.

واکمن به تاریخ پیوست

سونی می‌گوید تا مارس 2010 ، 400 میلیون نسخه واکمن و سی‌دی من در سرتاسر دنیا فروخته است. و دقیقا 200,020,000 تای آنها بر پایه نوارهای کاست (واکمن) بودند.

واکمن به تاریخ پیوست

داستان پیدایش دستگاه پخش نوار کاست موسیقی سیار هم در نوع خود جالب است: “نوبوتیشی کیهارا” مهندس بخش صوتی شرکت سونی درسال ۱۹۷۹ در پاسخ به درخواست “آکیو موریتا” رئیس شرکت سونی که قصد داشت در طول مسافرت‌های طولانی تجاری قادر به شنیدن موسیقی باشد، اختراع شد”.

منبع: http://www.crunchgear.com/2010/10/22/an-era-ends-sony-stops-manufacturing-cassette-walkmans/

ترجمه و تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی