تبیان، دستیار زندگی
تغییرات آب‌وهوایی زمین،‌ سیستم آب‌وهوایی و اکوسیستم قطب شمال را به حدی دستخوش تغییر کرده که به نظر نمی‌رسد بازگشت پذیر باشد. از این پس باید منتظر زمستان‌های سرد در نیمکره شمالی زمین بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قطب شمال گرم‌تر، این‌جا سردتر!

تغییرات آب‌وهوایی زمین،‌ سیستم آب‌وهوایی و اکوسیستم قطب شمال را به حدی دستخوش تغییر کرده که به نظر نمی‌رسد بازگشت پذیر باشد. از این پس باید منتظر زمستان‌های سرد در نیمکره شمالی زمین بود.

بهنوش خرم‌روز:‌ در پی تغییرات آب‌وهوایی زمین، قطب شمال در حال ورود به حالت آب‌وهوایی جدیدی است و بر اساس مطالعات و ارزیابی‌های انجام شده، بسیار بعید به نظر می‌رسد که بتواند به حالت قبلی برگردد. اما این تغییرات قطبی روی زندگی ساکنین سایر نقاط زمین تاثیری خواهد داشت؟

یکی از نتایج این تغییرات آب‌وهوایی در قطب شمال، زمستان‌های سردتر در دیگر قسمت‌های نیمکره شمالی زمین خواهد بود.

مطالعات محققین مرکز ملی اقیانوسی و جوی، ان.او.ای.ای نشان می‌دهد که لایه برفی قطب شمال در حال آب شدن است و ضخامت یخ‌ها به کم‌ترین میزان خود در طول تاریخ رسیده است. به گفته این محققین، این تغییرات درازمدت خواهند بود و مانند یک چرخه همچنان ادامه خواهند داشت. در واقع قطب شمال، سیستمی است که تمام آن در حال تغییر است.

این محققین می‌گویند:‌ «موضوع فقط این نیست که یخ‌های قطبی آب می‌شوند یا لایه یخی روی آب نازک‌تر می‌شود. بلکه آب‌وهوا، اتمسفر، ‌اکوسیستم و هر آنچه در این سیستم وجود دارد در حال تغییر است و این تغییرات روی زندگی انسان به نحو چشمگیری موثر خواهند بود.»

قطب

مرکز ملی اطلاعات برفی و یخی ان.اس.آی.دی.سی نیز چندی پیش اعلام کرده بود که نه فقط لایه یخی روی اقیانوس منجمد شمالی در 4 سال گذشته بسیار نازک‌تر شده، بلکه تازه‌تر  و جوان‌تر هم شده و این واقعیت، ذوب شدن آن را تسریع و تسهیل می‌کند. در نتیجه با از بین رفتن لایه ضخیم یخی، قسمت‌های بیشتری از اقیانوس گرم خواهند شد و در این چرخه،‌ باز یخ‌های بیشتری ذوب می‌شوند. بدین ترتیب، ‌بازسازی این یخ‌ها و بازگشتشان به حالت قبلی، اگر نگوییم غیرممکن، بسیار دشوار خواهد بود.

از سوی دیگر، تغییر در یخ‌های سطحی اقیانوسی، روی الگوهای آب و هوایی تاثیر خواهد داشت. گرمایی که از روی آب‌های گرم اقیانوس شمالی برمی‌خیزد،‌ می‌تواند در جریان بادهای قطبی که به طور معمول هوای سرد قطبی را در همین منطقه محدود می‌کنند،‌ اختلال ایجاد کند. در نتیجه موجی از هوای سرد به سمت جنوب روانه خواهد شد و باعث سردتر شدن آب‌وهوای سایر نقاط نیمکره شمالی در فصل زمستان خواهد شد. بر اساس این الگو،‌ هر چه هوای زمین گرم‌تر شود،‌ لایه یخی قطب شمال بیشتر ذوب می‌شود و در نتیجه، ساکنین نیمکره شمالی زمستان‌های سردتری را پیش رو خواهند داشت.

منبع:خبرآنلاین

تنظیم برای تبیان: محسن مرادی