تبیان، دستیار زندگی
تمام این تهدید ها رئیس جمهور ایران را بر آن نداشت تا حتی در این سخنرانی که با دوربین های پیشرفته تلویزیونی هم می شد از داخل مرز های شهرک های صهیونیست نشین صدا و تصویر سخنرانی را ضبط کرد به پشت تریبون ضدگلوله برود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک پدیده از ایران در جهان

محمود احمدی نژاد

بخش سیاسی- روزنامه القدس العربی در یادداشتی به بررسی سیاست ها و ویژگی های محمود احمدی نژاد رئیس جمهور اسلامی ایران پرداخته است.

یک هفته قبل از سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به لبنان بود که تمام رسانه های غربی از جمله روزنامه های صهیونیستی و شبکه های تلویزیونی وابسته به غرب شروع به انتشار خطرات احتمالی این سفر برای لبنانیان البته از دید خودشان بودند، در این میان بعضی از روزنامه های صهیونیستی که از این سفر بسیار خشمگین شده بودند در تمام شماره های خود پیشنهاد های بسیاری مطرح می کردند و حتی وقاحت را به حد اعلا رسانده و پیشنهاد ترور احمدی نژاد را مطرح کردند.

در روز اول سفر نیز خشم و استیصال رژیم صهیونیستی به انتها رسید و برای به اختلال کشاندن این سفر دست به هر تهدید و اقدامی زدند و شخصیت های سیاسی اسرائیلی، از طریق شبکه های تلویزیونی خود احمدی نژاد را تهدید به ترور کردند و در اقدامی دیگر با به پرواز درآوردن بالگردهای خود در سخنرانی محمود احمدی نژاد در بنت جبیل شهر مرزی لبنان با شهرک های رژیم صهیونیستی می خواستند که این سخنرانی را به اختشاش و ایجاد ترس در دل مردم کنند که در این اقدام ناکام ماندند.

اما تمام این اقدامات رئیس جمهور ایران را بر آن نداشت تا حتی در این سخنرانی که با دوربین های پیشرفته تلویزیونی هم می شد از داخل مرز های شهرک های صهیونیست نشین صدا و تصویر سخنرانی را ضبط کرد به پشت تریبون ضدگلوله برود، محمود احمدی نژاد در این سخنرانی به پشت تریبونی که برای مترجم ایشان تعبیه شده بود رفت و مترجم را به پشت تریبون ضدگلوله فرستاد.

محمود احمدی نژاد

«احمدی‌نژاد یک پدیده است یا فرد؟» این عنوان یادداشتی است که «دکتر سعید الشهابی» روزنامه‌نگار و نویسنده بحرینی مقیم لندن در روزنامه «القدس العربی» منتشر کرده و در آن به بررسی پیشینه‌های فکری موافقان و مخالفان محمود احمدی‌نژاد پرداخته و کنش‌ها و واکنش‌های قبل و بعد از سفر رئیس جمهور کشورمان به لبنان را واکاوی کرده است.

الشهابی می‌نویسد: تعداد زیادی از مردم جهان عرب او را دوست دارند و تعدادی نیز با او دشمن‌اند. تهیدستان و انقلابیون دوستدار او هستند و دارندگان منافع و مناصب با وی در ستیزند. وی دگرگونی در مناصب ایجاد کرد؛ منصب را از ابزاری برای استعلا و تکبر خارج ساخته است.

سعید الشهابی که هرچندگاهی از شبکه ماهواره‌ای «الکوثر» و «العالم» به حمایت نظری از جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با معاندان و مخالفان می‌پردازد در ادامه می‌افزاید: سخنان احمدی‌نژاد به ویژه برای کسانی‌که او را تحمل نمی‌کنند و گفتمانش را تحقیر و به جایگاهش توهین می‌کنند، بسی حایز اهمیت است.

وی با اشاره به سفر اخیر احمدی‌نژاد به لبنان نوشته است: سفر وی به لبنان با اهتمام و استقبال گسترده رسمی و رسانه‌ای غرب روبرو شد و واکنش‌های متباینی را با توجه به اموری از قبیل؛

یکم: حساس بودن وضعیت لبنان و پیچیدگی شرایط مذهبی و سیاسی و هم‌مرز بودن با رژیم صهیونیستی

دوم: رقابت فشرده برای نفوذ در منطقه رقابتی که دارای مصادیق سیاسی و ابعاد دیپلماتیک است

سوم: تحریم‌های غرب بر علیه ایران به سرکردگی آمریکا و به بهانه سلاح هسته‌ای

و چهارم: گفتمان صریح، مبارزه‌طلبانه و عدم ملاحظه خط‌های قرمز نسبت به اسرائیل ویژه احمدی‌نژاد در پی داشته است.

محمود احمدی نژاد

وی می‌نویسد: این عوامل در ساختن یک رخداد و رویداد بزرگ از این سفر دخیل و موثر بوده و کمتر برای یک رهبر یا رئیس‌جمهور یا نخست‌وزیر عربی این چنین اتفاقی افتاده باشد.

الشهابی احمدی‌نژاد را پدیده‌ای کمتر قابل فتوکپی یا تکرار توصیف کرده و می‌نویسد: تکرارناپذیری این مرد در شجاعت اوست که احیانا از حد و مرز خارج می‌شود و برخی‌ مواقع هدف و غایت آن واضح نیست و در مواردی تبعات سنگینی از گفتمانش حاصل می‌شود.

وی به انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری در ایران می‌پردازد و بر این باور است که این انتخابات رویارویی دو جریان که نخست درپی بازگرداندن وجهه انقلاب اسلامی و درخشش آن و دیگری به دنبال تبدیل و دگرگونی ایران به عنوان یک کشور تازه صنعتی در رکاب سلطه غرب بود.

وی گفتمان احمدی‌نژاد را منحصر به فرد خواند و گفته که این گفتمان فقط از رهبری برمی‌آید که چشم انداز برای آینده دارد و پروژه‌ای را تاسیس می‌کند که اعتماد راسخ به حق و نیاز به حاکمیت عدالت اولویت آن است. شکی نیست که برخی عر‌ب‌ها و مسلمانان این دیدگاه و رویکرد را «غیر واقعی»، «غیر دیپلماتیک» یا «عوام فریبی مضر» تلقی می‌کنند.

فرآوری:سعید آقازاده