تبیان، دستیار زندگی
فلسطینی‌ها طی 20 سال اخیر موفق به پس گرفتن ذره‌ای از خاك فلسطین توام با استقلال از طریق مذاكره نشدند. درحالیكه عقب‌نشینی اسراییلی‌ها از جنوب لبنان و نوارغزه مدیون مبارزه جهادگران لبنانی و فلسطینی و مرهون خون شهیدانشان است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نان و آب مذاكره

بخش سیاسی-طی یكی- دو ماه اخیر چندین دور مذاكره مستقیم میان سران رژیم‌صهیونیستی و تشكیلات خودگردان فلسطین به ریاست ابومازن برگزار شده است. این مذاكرات با پوشش خبری گسترده برگزار شده اما تاکنون بی نتیجه بود. سؤالات متعددی در این رابطه قابل طرح است: سابقه مذاكرات طرفین چیست؟ آیا این مذاكرات بی‌نتیجه است یا به سرانجام مشخصی خواهد رسید؟ چرا ابومازن در پی مذاكره است و آیا نان و آبِ وی در مذاكره می‌باشد؟

فلسطین اشغالی، ابومازن، اسرائیل

سابقه مذاكرات طرفین

كنفرانس مادرید در سال 1991، نقطه عطف مهمی در مذاكرات اعراب و اسراییل و همچنین مذاكرات طرفین فلسطینی- اسراییلی به شمار می‌رود. این كنفرانس كه در نتیجة یكسری تحولات منطقه‌ای و جهانی برگزار شد برای اولین سران بسیاری از كشورهای عربی و فلسطینی را با سران رژیم اسراییل به همراه سران كشورهای بزرگ زیر یك سقف گرد آورد. در پی این كنفرانس 11 دور مذاكرات میان كشورهای عربی و  اسراییل برگزار شد اما بی‌نتیجه بود. البته فلسطینی‌ها بطور محرمانه به سرپرستی عرفات و ابومازن، مذاكرات خود را در اسلو (پایتخت نروژ) دنبال كردند كه نتیجه‌اش قرارداد غزه- اریحا شد. این قرارداد و توافقات بعدی، زمینه‌های تأسیس تشكیلات خودگردان در سال 1996 را فراهم نمود. در این سال انتخابات ریاستی و پارلمانی برگزار شد كه فلسطینی‌ها عرفات را به عنوان رئیس تشكیلات خودگردان انتخاب كردند و البته گروههای جهادی حماس و جهاد اسلامی در این انتخابات شركت نكردند.

مذاكرات فلسطینی- اسراییلی با فراز و نشیب‌هایی از آن سال تاكنون (2010- 1991) ادامه دارد و تنها دستاورد ملموس آن، ایجاد تشكیلات خودگردان فلسطین با هدف كاهش مشكلات اسراییلی‌ها بوده است. زیرا این تشكیلات از یكسو مأمور تأمین نیازمندیهای اجتماعی و اقتصادی فلسطینی‌هایی شد كه تا پیش از آن بر عهده اسراییلی‌ها بود و از سوی دیگر به لحاظ امنیتی، تشكیلات خودگردان به نگهبانی برای امنیت شهرك‌نشینان و اسراییلی‌ها تبدیل شد. ابومازن بعد از مرگ عرفات در سال 2005 ریاست تشكیلات را در دست گرفت و كما فی السابق به ادامه مذاكرات و نتایج آن دل بسته است.

فلسطینی‌ها طی 20 سال اخیر موفق به پس گرفتن ذره‌ای از خاك فلسطین توام با استقلال از طریق مذاكره نشدند. درحالیكه عقب‌نشینی اسراییلی‌ها از جنوب لبنان و نوارغزه مدیون مبارزه جهادگران لبنانی و فلسطینی و مرهون خون شهیدانشان است

روی كار آمدن نتانیاهو در اسراییل در اوایل سال 2009 و اعلام سیاستهای افراطی وی سبب قطع مذاكرات گردید. هر چند كه آمریكا از طریق جورج میچل سعی فراوانی در آغاز مجدد این فرایند داشت. سرانجام مذاكرات غیرمستقیم در پیش گرفته شد كه با واسطه میچل (نماینده اوباما در روند سازش) به انجام می‌رسید. بی‌نتیجه بودن این روش و فشارهای آمریكا بدلیل نیازهای داخلی اوباما (انتخابات كنگره) موجب شروع مذاكرات مستقیم میان ابومازن و نتانیاهو به همراهی اوباما، حسنی مبارك و ملك عبدا... (شاه اردن) در واشنگتن گردید كه مراحل بعدی آن در شرم‌الشیخ مصر و قدس ادامه یافت.

چرایی بی‌نتیجه بودن مذاكرات

امروزه بسیاری از تحلیلگران و صاحب‌نظران معتقدند كه مذاكره میان طرفین بی‌نتیجه بوده و فلسطینی‌ها از این طریق به نتیجه‌ای نخواهند رسید. زیرا از یكسو اسراییلی‌ها از طریق مذاكره و تفاهم به این مرحله (موقعیت سرزمینی، سیاسی و نظامی) نرسیدند بلكه آنان با براه انداختن 4 جنگ بزرگ و دهها جنگ و عملیات كوچك توانستند سیطره خود را بر فلسطین تكمیل كنند. طبیعتاً چنین رژیمی به آسانی این اراضی را از دست نخواهد داد.

فلسطین اشغالی، ابومازن، اسرائیل

از سوی دیگر فلسطینی‌ها طی 20 سال اخیر موفق به پس گرفتن ذره‌ای از خاك فلسطین توام با استقلال از طریق مذاكره نشدند. درحالیكه عقب‌نشینی اسراییلی‌ها از جنوب لبنان و نوارغزه مدیون مبارزه جهادگران لبنانی و فلسطینی و مرهون خون شهیدانشان است. علاوه بر این، اسراییلی‌ها به اشكال متفاوت اعلام كرده‌اند كه حاضر به پذیرش كشور مستقل فلسطینی در كنار خود نیستند بلكه بر اساس توصیف آنان، دولت فلسطین دولتی حافظ امنیت اسراییلی‌ها خواهد بود و دارای پول مستقل، ارتش، سیاست خارجی مستقل و نیروی نظامی قوی نخواهد بود. به بیان دیگر، این دولت تنها نامی از دولت را بر دوش كشیده و شیری  یال می‌باشد.

سوابق عملكرد اسراییلی‌ها طی 2 دهه اخیر نیز مؤید ادعای فوق می‌باشد. زیرا درحالیكه نخست‌وزیران قبل از شارون قرارداد غزه- اریحا را امضاء نموده و در راستای اجرای مفاد آن تا حدی حركت كرده‌اند اما شارون به یكباره به همه آنها پشت كرده و ضمن اعلام اینكه توافق غزه- اریحا بی‌اعتبار است با لشكركشی به شهرهای كرانه باختری و كشتار فلسطینی‌ها، تمامی نتایج مذاكرات روند سازش را به تاریخ سپرد. در حال حاضر نتانیاهو نیز با اصرار بر تداوم شهرك‌سازی در كرانه باختری به شكلی دیگر همان رویه را پیشه خود نموده است.

ابومازن یا محمو عباس

چرا ابومازن در پی مذاكره است؟

محمود عباس ملقب به ابومازن پس از مرگ عرفات، ریاست تشكیلات را بر عهده گرفت. وی برخلاف عرفات از هیچ سابقه مبارزاتی برخوردار نیست و حتی مخالف جدی مبارزه و انتفاضه مسلحانه است و آن را برخلاف منافع فلسطینی‌ها می‌داند. از همین رو وی تلاش گسترده‌ای را برای مهار انتفاضه بكار گرفته و در همین راستا محمد دحلان را به سرپرستی نیروهای امنیت پیشگیرانه در نوارغزه منصوب نمود كه مهمترین نیروی نظامی تشكیلات خودگردان به شمار می‌رفت. دحلان و نیروهایش در مبارزه با نیروهای حماس سرانجام مغلوب شده و نوارغزه را به حماس واگذار نمود.

در حال حاضر ابومازن مسئولیت نظارت و كنترل بر فلسطینی‌های كرانه باختری را بر عهده دارد. وی با تداوم ریاست بر تشكیلات و اجرای سیاستهای آمریكایی- اسراییلی، موفق به استمرار حفظ جایگاه خود شده و بدین ترتیب از كمكهای غربی، عربی و اسراییلی بهره‌مند است. به بیان دیگر عدم اطاعت ابومازن از آمریكایی‌ها و سران اسراییل به معنای فروپاشی تشكیلات وی می‌باشد. تشكیلاتی كه ابومازن و هزاران نفر از اعضای فتح و اطرافیانش در آن حضور دارند امروزه بدون كمكهای خارجی، قادر به ادامه حیات نیست. پس نان و آب ابومازن در مذاكره با اسراییلی‌ها و اجرای سیاستهای غربی‌هاست نه پیشه كردن تأمین منافع فلسطینی‌ها.

سلام قائمی/گروه جامعه و ارتباطات

تنظیم:سعید آقازاده