تبیان، دستیار زندگی
لی علیزاده که پس از آن خطای هند معروف و هنوز هم بحث برانگیز در داربی به نظر می رسد که دوباره می خواهد به روزهای اوجش! بازگردد، موفق شد که با پا یک گل را وارد دروازه استقلال کند .......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسپانسر جدید استقلال

داوران اسپانسر داوران لیگ برتر

علی علیزاده که پس از آن خطای هند معروف و هنوز هم بحث برانگیز در داربی به نظر می رسد که دوباره می خواهد به روزهای اوجش! بازگردد، موفق شد که با پا یک گل را وارد دروازه استقلال کند.

دقیقاً پس از آن گل بود که ورزشگاه یادگار امام تبریز غرق در شادی شد، اما پرچم رضا سخندان  كمك داور بازی به نشانه آفساید بالا رفته بود. این اتفاق سرآغاز شعارهای تند تماشاگران تبریزی بود كه در این دو فصل حضور خود همیشه به همه چیز معترض بوده اند.

همین آفساید باعث شد که تا حدودی خاطرات داربی 69 نیز تکرار شود، در داربی كمك‌داور مسابقه مشابه چنین صحنه‌ای را آفساید اعلام كرده بود اما با خط کشی و اندازه گیری دقیق در عکس هاو همچنین نظرات برخی كارشناسان داوری معلوم شد گلی که پرسپولیس وارد دروازه استقلال كرده بود سالم بوده است.

به نقل از عصر ایران، در این چند وقت اخیر ازدیاد اشتباهات داوران و كمك داورانی كه بازی های استقلال را سوت می‌زنند، فکر فوتبالی ها را به این سو برد که این اشتباهات عمدی بوده است. اتفاقاً فصل گذشته هم تعدد اشتباهات داوران كه به نفع سپاهان رقم می‌خورد باعث شد منتقدان به جریانات پشت پرده، ماجرای حمایت‌های پنهان از سپاهان را پیش بكشند و از كمیته داوران به عنوان اسپانسر این تیم نام ببرند؛ آنچه در این فصل به آبی‌های پایتخت نسبت داده می‌شود و عده‌ای معتقدند فدراسیون دوست دارد که این فصل استقلال قهرمان شود!

از سویی دیگر مدیرعامل باشگاه تراكتورسازی تبریز از جمله افرادی است كه به شکل واضح اشتباهات داوری به سود استقلال را مشكوك می‌داند و معتقد است تیمش در بازی روز یك‌شنبه قربانی چنین جریانی شده است:« روز خوبی برای ما نبود. البته مسابقه كیفیت خوبی داشت اما تصور من این است كه داوران تصمیم گرفته‌اند استقلال را بالا بكشند. همه جای دنیا وقتی می‌خواهند گلی را مردود اعلام كنند 50 - 50 را در نظر می‌گیرند اما نمی‌دانم چرا پای استقلال كه وسط می‌آید این 50 - 50 باید به نفع این تیم باشد. مقابل پرسپولیس هم همین اتفاق به نفع آنها رخ داد اما گل تراكتورسازی نسبت به گل پرسپولیس آشكارتر بود. وقتی چنین گلی را آفساید اعلام می‌كنند مگر می‌شود 100 هزار تماشاگر داخل ورزشگاه و دو، سه میلیون هوادار پای تلویزیون را قانع كرد و گفت عمدی در كار نبوده است؟ مردم تبریز به دلیل ضعف داوری خون گریه كردند.»

استقلال - تراکتور

البته ذکر این نکته هم ضروری است که استقلال پس از این دو بازی به شکل عجیب و جالبی از داوران و کمک داوران حمایت کرده است و پرویز مظلومی در کنفرانس های بعد از بازی همیشه تصمیم داور را درست دانسته، این همان شیوه ای است که قلعه نویی هم فصل پیش به کار می گرفت تا فشار را از روی تیمش بردارد، ولی همین صحبت ها شبهات گوناگونی را موجب می شد.

مدیرعامل باشگاه تراكتورسازی در ادامه به قول خودش پرده دری علیه استقلال معتقد است اگر اشتباهات داوری نبود تیمش استقلال را گلباران می کرد:«استقلال باید هفت گل از ما می‌خورد و منحل می‌شد! ما مطمئنا به كمیته داوران اعتراض می‌كنیم. وقتی گل به این سالمی آفساید اعلام می‌شود باید این فوتبال را تعطیل كرد. بعید می‌دانم كه بازهم اسیر اشتباهات داوری نشویم چرا كه امسال داوران تصمیم گرفته‌اند استقلال را قهرمان كنند.»

در همین راستا فراز كمالوند ادعا می‌كند كه استقلال مقابل تراكتورسازی ذلیل شده بود و علی علیزاده( اوت اندار معروف فوتبال ایران) هم  هم از گلی كه وارد دروازه استقلال كرد و مردود اعلام شد دفاع می‌كند:« وقتی توپ را وارد دروازه كردم و كمك‌داور آفساید اعلام كرد، شك داشتم كه گلم سالم بود یا نه اما وقتی چند ثانیه بعد از اسكوربورد ورزشگاه دیدم متوجه شدم گلم درست بود و كمك‌داور اشتباه كرده است.»

این صحبت های عجیب از تیم هایی که از داوری مقابل استقلال متضرر شده اند بسیار عام است  بیشتر رنگ و بوی آن را می دهد که می خواهند تماشاگرانشان را گول بزنند و عدم موفقیت هایشان را به گردن این گونه مسائل بیاندازند.

باشگاه استقلال هم بیکار ننشست و در مقابل این اتهامات جالب موضع متفاوتی را اتخاذ کرد؛ علی نظری جویباری مشاور فتح الله زاده، در پاسخ به اظهارات مربی و مدیرعامل تراكتورسازی كه ماجرای تطمیع كمیته داوران توسط مدیران باشگاه استقلال را به ذهن جامعه فوتبال القا می‌كنند، می‌گوید:« بعد از دربی جریانات خاصی به راه افتاده. بعضی‌ها كه بی‌دلیل و مغرضانه علیه استقلال حرف می‌زنند باید بدانند كه كمك‌ داور تنها 30 صدم ثانیه برای پرچم‌ زدن فرصت دارد. برای آقای جعفری متاسفم كه سابقه فوتبالی‌اش حتی به 6 ماه هم نمی‌رسد و در مورد منحل شدن استقلال صحبت می‌كند. فكر می‌كنم این مسائل از قبل برنامه‌ریزی شده است. با تمام احترامی كه برای آقای جعفری قائل هستم باید بگویم ایشان توهم دارند. اگر واقعا آنها معتقد هستند استقلال ذلیل شد چرا با 80 هزار نفر از پس تیم 10 نفره ما برنیامدند؟»

فرهاد مجیدی شیث رضایی داربی 69

حرفی که به نظر می رسد پر بیراه هم نباشد، پرسپولیس هم پس از مردود اعلام شدن گلش در داربی، 85 دقیقه فرصت داشت که استقلال را شکست بدهد اما این اتفاق را نتوانست رقم بزند.

تصاویر مبهم تلویزیونی که از گل تراکتور و از یك زاویه نامطلوب گرفته شده تنها به ابهامات موجود می‌افزاید. این در حالی است كه تیتر اغلب نشریات ورزشی دیروز هم به پرچم‌هایی اشاره داشت كه در این فصل به سود استقلال زده شده و تعدادی از منتقدان قدیمی كمیته داوران هم رای به سالم بودن گل تراكتورسازی می‌دهند. رضا غیاثی، پیشكسوت و كارشناس داوری كه قبلا هم به عنوان اولین كارشناس گل مردود پرسپولیس در داربی را سالم اعلام كرده بود اشتباه كمك داور بازی تراكتورسازی و استقلال را به پای بی‌كفایتی مسعود عنایت می‌گذارد: «در مورد رضا سخندان باید بگویم او به عنوان یكی از كمك داوران جام ملت‌های آسیا انتخاب شده است و یكی از بهترین‌هاست. سخندان در یك صحنه اشتباه بزرگی مرتكب شد و گلی كه علیزاده در دقیقه 66 به ثمر رساند را آفساید اعلام كرد. این شاید به دلیل تشنجات ایجاد شده بعد از داربی و راهنمایی‌های غلط عنایت رئیس كمیته داوران باشد كه هنوز هم به سختی حاضر است بپذیرد گل پرسپولیس سالم بوده. سخندان تحت تاثیر قرار گرفته و تحت چنین شرایطی مرتكب اشتباه شده است.»

كمیته داوران هم برای دفاع از خود مساله را انکار می کند و معتقد است که این اشتباهات سهوی بوده است، چرا که معتقدند داوران ایرانی دارای شرافت هستند و به چنین کارهایی تن نمی دهند.

گروه ورزشی تبیان