تبیان، دستیار زندگی
شکل گیری بسیج و حضور دانش آموزان در عرصه های مختلف فعالیتی آن جلوه های اولیه ی تشکیل بسیج دانش آموزی بوده است. ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای انقلاب اسلامی برای دانش آموزان

(سازمان بسیج دانش آموزی)

دستاوردهای انقلاب اسلامی برای دانش آموزان(سازمان بسیج دانش آموزی)

سازمان بسیج دانش آموزی تجلّی بخش صفای میلیون ‌ها دانش آموز بسیجی است که هر روز در بسیج، در باغ وسیع محبتشان را می ‌گشایند و شاخه گل های مهربانی تقدیم یکدیگر می کنند.

این سازمان همراه همیشگی صحنه های هم پیمائی دانش آموزان بسیجی با شهدا و جلوه های حضور و شعور آنان در عرصه هایی است که اراده هایشان غنچه غنچه می‌شکفد و شبنم شبنم جویبار معرفتشان در سبزه زار ایران اسلامی جریان می یابد و لبخندهای زلالشان زمزمه های امید بخش دوام و طراوت برگ و شکوفه های درخت انقلاب را در گوش هوش هر بیننده ای جاری می سازد.

تاریخچه ی اجمالی تشکیل بسیج دانش آموزی

شکل گیری بسیج و حضور دانش آموزان در عرصه های مختلف فعالیتی آن جلوه های اولیه ی تشکیل بسیج دانش آموزی بوده است. پیش بینی قسمتی به نام بسیج دانش‌‌آموزی در واحد بسیج مستضعفین که در سازمان قبلی سپاه تعبیه شده بود اوّلین پایه‌های سازمانی حضور بسیج دانش آموزی را در مجموعه ی بسیج و سپاه نشان می‌دهد.

توافقنامه‌ی فرمانده ی نیروی مقاومت و وزیر آموزش و پرورش در سال 71 اوّلین سند رسمی و در سطح ملّی است که ارتباط سازمانی بسیج دانش آموزی با نظام آموزش و پرورش را تعریف می کند و شکل می بخشد.

قانون تشکیل و توسعه ‌ی بسیج دانش آموزی که در مجلس پنجم در سال 75 به تصویب رسید بالاترین سندی است که در سطح قانون، بسیج دانش آموزی را تعریف می‌کند و وظایفی را بر عهده ی نیروی مقاومت بسیج و وزارت آموزش و پرورش قرار می ‌دهد که آیین نامه ی اجرایی این قانون را دولت نهم در سال 86 به تصویب رساند.

جایگاه بسیج دانش آموزی در چشم انداز بیست ساله

بسیج دانش آموزی نیروی مقاومت در چشم انداز بیست ساله دارای چنین ویژگی ‌هایی است:

برخوردار از دانش آموزان داوطلب با انگیزه و امیدوار، آگاه و هوشیار، دیندار و پایبند به ارزش های اسلامی و انقلابی، ولایتمدار و مسئولیت پذیر، عدالت خواه و آرمانگرا، شجاع و فداکار، پرتحرک و با نشاط، آموزش دیده و سازمان یافته، آشنا به فناوری ارتباطات، بهره مند از مهارت های زندگی، با انضباط و الگو برای گروه همسالان.

برخوردار از سازمانی قانونمند، منسجم، منعطف، کارآمد، پویا، دانش آموز محور، اثربخش، گسترش یافته در کلیه ی سطوح و واحدهای آموزشی سراسر کشور.

برخوردار از قابلیت ها و ظرفیت های مناسب برای حضور فعال و اثربخش در عرصه ‌های فرهنگی، دفاعی، امنیتی، علمی، آموزشی، سیاسی، اجتماعی، سازندگی، امدادی و ورزشی.

رسالت بسیج دانش آموزی

مردانِ کوچک

این سازمان که با 31 رده ی استانی و 708 حوزه ی مقاومت در بیش از 54 هزار مدرسه راهنمایی، متوسطه و پیش دانشگاهی سراسر کشور گسترش یافته است و تاکنون جمعیتی بالغ بر چهار میلیون و سیصد هزار دانش آموز به آن پیوسته اند رسالت هایی را بر عهده دارند که از آن میان میتوان به موارد زیر اشاره نمود.

الف: تشکیل بخشی از ارتش 20 میلیونی و مشارکت در دفاع همه جانبه از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن

ب: تقویت روحیه ی همیاری و مسئولیت پذیری و صیانت از هویت دینی و ملی

پ: ارتقا و تعمیق بینش و معرفت دینی و بصیرت سیاسی اعضاء

ت: کمک به نظام آموزشی کشور با ارتقای بنیه ی علمی دانش آموزان بسیجی

ث: کمک مؤثر به افزایش کارآمدی نظام تربیتی کشور.

ج: اهتمام به تربیت دانش آموزان بسیجی منطبق بر الگوهای علوی و فاطمی و معرفی آنان به منظور هدایت جامعه ی دانش آموزی کشور در راستای اهداف عالیه ی نظام.

چ: هدایت و بکارگیری توان و قابلیتهای دانش آموزان در عرصه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، سازندگی و امدادی برای نیل به حضور فعال و تعیین کننده ی دانش آموزان در حفظ، توسعه و تعمیق انقلاب اسلامی و گسترش و نهادینه سازی فرهنگ و تفکر بسیجی در بین دانش آموزان کشور

رویکردها و خلاصه ای از اهّم برنامه ها و فعالیت های سازمان بسیج دانش آموزی

 

الف: ارتقای معرفت دینی و اخلاقی اعضاء

ب: تقویت بنیه ی علمی، تحصیلی و پرورش استعدادها و توجه به نخبگان

پ: ارتقای بصیرت سیاسی، اجتماعی

ت: توسعه و تقویت فعالیت های فرهنگی ـ هنری

ث: حفظ و ترویج ارزش های دفاع مقدس، روحیه ی ایثار و شهادت طلبی

ج: آمادگی دفاعی و تقویت روحیه سلحشوری

چ: ورزش، تندرستی و آمادگی جسمانی

ج: ارتقای دانش و مهارت های مدیریتی و سازمانی

خ: نشر، تبلیغ و توسعه ی عرصه های اطلاع رسانی

د: غنی سازی اوقات فراغت با توسعه ی عرصه های سازندگی

یادگیری سایت تبیان - تهیه و تنظیم: سمیرا بادامستانی و ستاره نوربخش