تبیان، دستیار زندگی
به نام خداوند جان و خرد کتابخانه های ملی، که جایگاه نگاهبانی آثار مکتوب اندیشه و فرهنگ هر سرزمینی به گونه ای که در بیشتر کشورها در جایگاه کانون اصلی نگهداری و استفاده از آثار مکتوب مورد توجه و علاقه خاص به شمار می روند، از م...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

متن نوشتار سید کاظم موسوی بجنوردی در افتتاح کتابخانه ملی


به نام خداوند جان و خرد

کتابخانه های ملی، که جایگاه نگاهبانی آثار مکتوب اندیشه و فرهنگ هر سرزمینی به گونه ای که در بیشتر کشورها در جایگاه کانون اصلی نگهداری و استفاده از آثار مکتوب مورد توجه و علاقه خاص به شمار می روند، از منزلت ویژه ای برخوردارند.

فرهیختگان و اندیشه ورزان هر سرزمینی کتابخانه ملی کشور خود را پایگاه امیدهای علمی و پژوهشی خود دانسته و در قوام و غنای مجموعه آن کوشیده اند. ایرانیان نیز بدون شک در تقویت کتابخانه ملی کشور خود سعی فراوان معمول داشته و خواهند داشت.

براساس پژوهش های دانشمندان وایران شناسان، سابقه کتابخانه در ایران به دوران باستان می رسد ولی کتابخانه ملی ایران در سال 1316 خورشیدی بر اساس کتابخانه معارف که از دوره تاسیس دارالفنون ایجاد شده بود، تاسیس شد و در ساختمان کنار موزه ایران باستان در خیابان سی تیر تهران، که به طراحی معمار و باستان شناس مشهور فرانسوی «آندره گدار» بنا شد، دایر گردید. این کتابخانه تا سال 1369 یکی از ادارات کل وزارت فرهنگ و سپس فرهنگ و هنر و پس از انقلاب اسلامی تا سال 1369 خورشیدی به منزله یکی از ادارات وزارت فرهنگ و آموزش عالی بود. در دوم آبان ماه 1369 خورشیدی قانون مربوط به اساسنامه جدید کتابخانه ملی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. طبق این قانون کتابخانه ملی موسسه ای آموزشی، علمی، تحقیقاتی و خدماتی است که زیر نظر مستقیم ریاست جمهوری قرار دارد. گردآوری، حفاظت، سازماندهی و اشاعه اطلاعات مربوط به آثار مکتوب و غیرمکتوب منتشر شده در ایران و آنچه در باره ایران به زبان های دیگر نشر می شود و همچنین مباحث ایران شناسی و اسلام شناسی، از اهداف اصلی کتابخانه ملی ایران است. مجموعه کتابخانه براساس خرید، هدیه، وقف، و واسپاری فراهم می شود.

ساختمان جدید کتابخانه ملی ایران با مساحتی در حدود 97000 مترمربع و تجهیزات فنی جدید به عنوان کانون نظام کتابداری و اطلاع رسانی کشور زمانی افتتاح می شود که آغاز سال نو و فصل بهار در پیش است. لذا این گشایش را به فال نیک می گیریم و از خداوند سبحان توفیق ملت ایران را مسئلت می داریم.

سید کاظم موسوی بجنوردی

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی

یازدهم اسفند1383