تبیان، دستیار زندگی
والدین نباید از اهمیت کتاب‌های مصور غافل شوند، چرا كه با استفاده از قوه بینایی، قوه تخیل کودک فعال می شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لذت خواندن کتاب‌های مصور

کودک

اشاره: اگر کودکان در سنین پایین با کتاب آشنا شده و از مطالعه‌ی آن لذت ببرند، به طور حتم در سنین بالا نیز این کار را ادامه داده و مطالعه‌ی کتاب، یکی از عادات همیشگی آن‌ها خواهد شد. در این میان کتاب‌های مصور، مناسبت‌ترین انتخاب برای کودکان هستند که والدین می‌توانند با تهیه کردن آن‌ها، فرزندانشان را با مطالعه آشنا سازند.

اگرچه قیمت بالای کتاب‌های مصور نسبت به کتاب‌های ساده تا حدودی والدین را از خرید این کتاب ها برای فرزندانشان منع می کند، اما والدین نباید از اهمیت کتاب‌های مصور غافل شوند، چرا كه با استفاده از قوه بینایی، قوه تخیل کودک فعال می شود.

هنگامی که فرزندان از والدینشان می خواهند تا برایشان کتاب مصور بخرند آنها در پاسخ می گویند که این کتاب مناسب سن تو نیست و تو دیگر بزرگ شده ای و می توانی خودت کتاب بخوانی.

حتی در بعضی کشورها، معلمان و کتابداران نیز کتاب‌های مصور را برای بچه های بالاتر از سن 6-5 سال مناسب نمی‌دانند. آن‌ها عقیده دارند که اگر کودکی سواد خواندن داشته باشد باید کتابی را انتخاب کند که پر از متن باشد و انتخاب کتاب مصور معنایی جز تنبلی ندارد.

برخی از والدین ناخواسته به توانایی‌های فرزندشان لگد می زنند و دوست دارند تا آنها را در جهت مطلوب خودشان هدایت کنند؛ یا این که نداشته های خود را در فرزندشان می‌بینند و دوست دارند آنچه را که مورد علاقه‌شان است فرزندشان داشته باشد

اما کارشناسان معتقدند یک کتاب اگر برای کودکی لذتبخش باشد آن کودک از والدین بارها و بارها می خواهد تا آن را برایش بخواند. یا حتی اگر این کتاب مصور باشد والدین موظفند تا تصاویر این کتاب را برای فرزندشان توضیح دهند و از او بخواهند تا به دقت به تصاویر نگاه کند و با یکدیگر درباره آن صحبت کنند.

کودک با دیدن عکس های کتاب فکر می کند. شاید آن را هرگز به زبان نیاورد و ما هرگز از آن چیزی متوجه نشویم، اما این تصویر در ذهن او نقش می بندد و قوه تخیل و ادراکش را فعال می كند.

برخی از والدین ناخواسته به توانایی‌های فرزندشان لگد می زنند و دوست دارند تا آنها را در جهت مطلوب خودشان هدایت کنند؛ یا این که نداشته های خود را در فرزندشان می‌بینند و دوست دارند آنچه را که مورد علاقه‌شان است فرزندشان داشته باشد و آنها را از 4-5 سالگی تشویق می کنند تا کتابهایی با متن های سنگین بخوانند، اما آنها باید بدانند که آیا فرزندان آنها آنچه را که می خوانند می فهمند.

کتاب های مصور، به افزایش قوه تخیل و ادراک کودک کمک می کند و بسیاری فشارها را از روی کودکان كاهش می‌دهد. بسیاری از کتاب های مصور دارای نقاط پیچیده‌اند که ما قادر به درک آنها نیستیم و باعث افزایش توانایی های خواندن و مهارت های قوه ادراک می شود و حتی گاهی بزرگترها نیز به کتاب های مصور نیاز دارند.


منبع: ایبنا

گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی