تبیان، دستیار زندگی
امسال نمایش‌های «کابوس: خرافات» و «عمارت خون» به همراه چند نمایش خوش‌پرداخت چون «خانه جن‌زده استیم‌پانک» و «هتل سووی» در سالن‌های نمایش نیویورک روی صحنه می‌روند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هالووین دنیای تئاتر را تسخیر می‌کند

تئاتر

 دیگر فقط هالیوود هدف هالووین نیست بلکه در سال‌های اخیر در ماه اکتبر سالن‌های تئاتر نیویورک مملو از نمایش‌هایی با موضوع هالووین شده‌اند.

به گزارش خبرآنلاین، امسال نمایش‌های «کابوس: خرافات» و «عمارت خون» به همراه چند نمایش خوش‌پرداخت چون «خانه جن‌زده استیم‌پانک» و «هتل سووی» در سالن‌های نمایش نیویورک روی صحنه می‌روند.

ایده نمایش‌های هالووینی و شوخی‌ها و داستان‌های آن چنان خود را تثبیت کرده‌اند که حتی نمایش تریلری چون «خودت را به مردن بزن» که به تازگی پیش‌نمایش‌هایش آغاز شده به دلیل اجرا در این فصل نمایشی هالووینی تصور می‌شود. این نمایش می‌تواند از این سوءتفاهم برای جلب مخاطب بهترین استفاده را ببرد.

آلن شوستر، تهیه‌کننده این نمایش گفت: «ما نمی‌خواستیم این نمایش به عنوان اثری هالووینی مطرح شود، اما می‌خواستیم از سود این مقطع زمانی استفاده کنیم.»

هالیوود سال‌هاست از هالووین به عنوان جشنواره ترس و وحشت بهره می‌برد، هرچند مجموعه فیلم‌هایی چون «اره» سعی کردند تاریخ این جشنواره را به پیش از تعطیلات ماه اکتبر موکول کنند اما عملا موفقیت چندانی کسب نکردند. علاوه بر این «فعالیت فراهنجار 2» که 22 اکتبر روی پرده رفت نهمین فیلم ترسناک اکران ‌شده در این ماه است.

در گاتهم، مرکز سالن‌های نمایش نیویورک هیچ نمایشی به اندازه «کابوس» تبلیغ نکرده است. این نمایش برای هفتیمن سال است که در گاتهم روی صحنه می‌رود. تیموتی هسکل، طراح این نمایش گفته است در سال 2009 بیش از 40 هزار نفر به تماشای این نمایش نشسته‌اند.

هالیوود سال‌هاست از هالووین به عنوان جشنواره ترس و وحشت بهره می‌برد، هرچند مجموعه فیلم‌هایی چون «اره» سعی کردند تاریخ این جشنواره را به پیش از تعطیلات ماه اکتبر موکول کنند اما عملا موفقیت چندانی کسب نکردند. علاوه بر این «فعالیت فراهنجار 2» که 22 اکتبر روی پرده رفت نهمین فیلم ترسناک اکران ‌شده در این ماه است.

به احتمال بسیار این نمایش امسال بسیار پرمخاطب باشد و این مسئله را مدیون تغییراتی است که نمایشنامه هر فصل می‌بیند. امسال موضوع نمایش «خرافات» است درحالیکه سال پیش موضوع «خون‌آشام‌ها» بودند.

هسکل که نسخه تئاتری فیلم‌های «خانه کنار جاده» و «جذابیت مرگبار» را روی صحنه برده است درمورد شکل‌گیری این نمایش و رویه گفت: «همه چیز را خود تماشاگران آغاز کردند. متوجه شدیم مردم بیشتری به این کار علاقه دارند و به تماشای نمایش می‌آیند.»

هسکل به بودجه تولید «کابوس» اشاره‌ای نمی‌کند، اما در این نمایش 35 بازیگر ایفای نقش می‌کنند و طراحی صحنه مفصلی هم دارد. برای نمایشی با چنین مقیاس که یک ماه اجرا دارد می‌توان بودجه 500 تا 600 هزار دلار را تخمین زد.

بهای بلیت این نمایش از 15 دلار تا 100 دلار برای بخش ویژه است و بینندگان در دسته‌های 12 نفره به سالن‌های مختلف نمایش هدایت می‌شوند.

رقیب اصلی «کابوس» نمایش «عمارت خون» است. نمایشی درمورد یک خانه جن‌زده که بیشتر می‌ترساند تا اینکه اثری تئاتری باشد. البته «استیم‌پانک» کار گروه پرفورمنس «ترد ریل پراژکت» و «سووی» هم جذابیت‌های خاص خود را برای بینندگان تشنه ترس و هیجان دارند.

از طرف دیگر تاریخی برای خاتمه اجرای «خودت را به مردن بزن» ثبت نشده و این نمایش می‌تواند بودجه 950 هزار دلاری‌اش را برگرداند. این نمایش به اندازه کافی از ایجاد توهم با جلوه‌های ویژه جدید و قدیمی برای ترساندن مخاطب بهره می‌برد و داستان احضار روح یک مرده را به تصویر می‌کشد.

این نمایش دقیقا در فصل نمایش‌های هالووینی و از 21 اکتبر پیش‌نمایش‌های خود را آغاز کرده و امیدوار است با تبلیغ زبانی مخاطبانش به سود بالایی برسد. همچنان تبلیغ زبانی مخاطبان بهترین سلاح تبلیغاتی در دنیای تئاتر است.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی