تبیان، دستیار زندگی
ستاره هایی که تنها قیمت هتل ها را بالا می برند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هتل های کوچک، ستاره های بزرگ

هتل


سابقه نارضایتی گردشگران از هتل های ایرانی، به یکی دو سال اخیر محدود نمی شود. حالا دیگر هتل یکی از دغدغه های اصلی هر گردشگری است که راهی جاده های ایران می شود. دغدغه ای که می تواند تمام جاذبه های تاریخی، طبیعی و فرهنگی ایران را کمرنگ کرده و سایه کمبود رفاه در سفر را هر چه بیشتر بر گردشگری ایران پهن کند.


نابرابری تعداد ستاره ‌هتل‌ها در ایران با خدمات ارائه شده در آنها، این شائبه را به وجود می آورد که اعطا و به‌روزرسانی ستاره هتل‌ها از چارچوب و استاندارد یكسانی پیروی نمی‌كند. شاهد این ادعا، اظهارات اصغر ژیان‌دربندی، كارشناس و مدرس هتلداری است که معتقد است درجه دهی به هتل های ایران، نه تنها شباهتی به شیوه های بین المللی ندارد، بلکه بیشتر از روش های منسوخ تبعیت می کند.

او در این باره به CHN می گوید: «هتل چهار ستاره‌ای در استان اردبیل ساخته شده که من در طراحی خدمات و سرویس‌دهی آن همكاری داشته ام و به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پیشنهاد دادم دو ستاره برای این هتل در نظر گیرد، اما هتل مذكور چهار ستاره گرفت. گویا ستاره هتل‌ها در جیب سازمان است و به هر كس اراده كند ستاره می‌دهد.»

به گفته او شیوه درجه‌بندی و استانداردسازی هتل‌ها در كشور در مقایسه با روش‌های نوین جهانی بسیار منسوخ و غیركاربردی است و اجرای این روش‌های نیز در اختیار افراد غیركارشناس است: «عموم استانداردهای هتلی در ایران فقط به درد ایران می‌خورد چرا كه یك هتل چهار ستاره ایرانی چنانكه با استانداردهای جهانی سنجیده شود، دو ستاره بیشتر نمی‌گیرد.»

ژیان دربندی: بكار بردن واژه استاندارد در هتلداری بی‌معناست

چراكه امروزه در صنعت هتلداری از استاندارد استانداردتر داریم،

از خوب بهتر داریم و از بهتر هم بهتر

به گفته او، ستاره‌ها بر سردر ورودی هتل نشان دهنده كیفیت بالاتر نیست. ممكن است قیمت را بالا ببرد، ولی ستاره‌ها نشان دهنده خدمات ماورای خدمات رایج در هتل های مشهور ستاره بالا نیست. ژیان دربندی ادامه داد: مهمان با دیدن ستاره‌ها از نظر روحی آماده می‌شود تا برای پرداخت مبلغ بالاتر آمادگی داشته باشد و با شنیدن قیمت ها از اقامت در هتل منصرف نشود.

او همچنین با انتقاد از طرح تطبیق استاندارد كه سازمان میراث فرهنگی قصد دارد برای كیفی‌تر كردن خدمات و امكانات هتل‌های كشور اجرا كند، می گوید: «بكار بردن واژه استاندارد در هتلداری بی‌معناست چراكه امروزه در صنعت هتلداری از استاندارد استاندارتر داریم، از خوب بهتر داریم و از بهتر هم بهتر.»

ژیان‌دربندی ادامه می دهد: «در حرفه بین‌المللی هتلداری كه با فرهنگ های گوناگون ارتباط دارد و رقابت حرف اول را می‌زند استانداردسازی بی‌مورد است و نه تنها طرح موفقی نیست، بلكه باعث صدمه زدن به صنعت هتلداری و دلسرد كردن سرمایه‌گذاران خواهد شد. بهتر است به جای تطبیق استاندارد، حس رقابت را به وجود آورند و چنانچه بناست استانداردسازی برای هتل‌ها تدوین شود باید توسط كارشناسان و متخصصان ورزیده با تجربه هتلداری تدوین شده تا برای حفظ سرمایه هتل ها كه یك سرمایه‌گذاری ملی است مفید واقع شود.»

ستاره‌ها بر سردر ورودی هتل نشان دهنده كیفیت بالاتر نیست.

ممكن است قیمت را بالا ببرد، ولی ستاره‌ها نشان دهنده خدمات

ماورای خدمات رایج در هتل های مشهور ستاره بالا نیست

پیش از این تعیین درجه و گروه هتل‌ها از مباحثی بود كه اجرای آن را سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بر عهده داشت. این تعیین درجه باید در كمیسیونی به ریاست سازمان مربوطه انجام می‌شد. نماینده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، نماینده نیروی انتظامی، نماینده وزارت بهداشت، نماینده فرمانداری، بخشداری و یا استانداردی، نماینده شهرداری و نماینده تشكل صنفی اعضای این كمیسیون را تشكیل می‌دادند. در این كمیسیون پیشنهاد سازمان در ارتباط با نوع و درجه هتل مورد بررسی قرار می‌گرفت. این كمیسیون بر اساس ماده 11 و 12 آیین‌نامه استانداردنویسی هتل‌ها و تاسیسات اقامتی برگزار می‌شد كه به دلیل تغییر یافتن ماده 12 در دولت قبلی كه تركیب كمیسیون را بر اساس 6 نماینده تعیین كرده بود، اعضای كمیسیون تغییر كرد.

در فعالیت جدید كمیسیون قرار بر این شد كه تنها سه نماینده بحث درجه‌بندی هتل‌ها و تاسیسات گردشگری را بر عهده گیرند كه این افراد شامل رییس سازمان میراث استان‌ها، نماینده دفتر تدوین استانداردهای فنی و نظارت و نماینده تشكل صنفی می‌شدند. اما فعالیت این كمیسیون هنوز عملی نشده است.

سعید حبیب‌اله


گروه گردشگری تبیان