تبیان، دستیار زندگی
بحث از هتل های سنتی که به میان می آید، تمام مقررات زیر و رو می شود. این بار، مقصد گردشگران به جای هتل های لوکس و امکانات رفاهی سازمان یافته، خانه های محلی و ساختمان هایی است که فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی را به گردشگران معرفی می کنند. بنابراین عجیب نیست اگ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاروانسراها زنده می شوند

کاروانسرا


بحث از هتل های سنتی که به میان می آید، تمام مقررات زیر و رو می شود. این بار، مقصد گردشگران به جای هتل های لوکس و امکانات رفاهی سازمان یافته، خانه های محلی و ساختمان هایی است که فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی را به گردشگران معرفی می کنند. بنابراین عجیب نیست اگر بشنوید که کارشناسان معتقدند هتل‌های سنتی قرار نیست نیازهای یک هتل 5 ستاره را برآورده کند و رفع نیازهای اولیه گردشگری هم می‌تواند گردشگران را به سمت این نوع هتل‌ها بکشاند.


از زمان پیدایش این قبیل هتل‌ها که بیشتر در بسترهای کویری -مثل استان‌های اصفهان و یزد- ساخته شده‌‌اند، همیشه بحث‌های بسیاری درباره نوع کیفیت عرضه شده در این هتل‌ها وجود داشته است که در مجموع تحت عنوان استانداردسازی هتل‌های سنتی یاد می‌شود.

«اصغر نبیل»، رئیس جامعه هتلداران یزد دراین‌باره می‌گوید: «انتخاب هتل‌های سنتی از سوی گردشگران، به خصوص گردشگران خارجی، با آگاهی به این موضوع که حداقل امکانات را خواهند داشت همراه است. البته کاملا این‌طور نیست ولی کسی که هتل سنتی را برای اقامت انتخاب می‌کند، توقع اقامت در یک هتل 5 ستاره را ندارد. در ساخت هتل‌های سنتی هم یک‌سری استانداردها دیده شده است اما نه مثل هتل‌های 5 ستاره که سرویس‌های ویژه‌ای را برای مهمانان خود در نظر می‌گیرند. در هتل‌های سنتی سعی شده تا حداکثر نیازهای اولیه مهمانان برآورده شود و این جذابیت مکان و زندگی سنتی است که به ارزش مکان می‌افزاید.»

کسی که هتل سنتی را برای اقامت انتخاب می‌کند، توقع اقامت در یک

هتل 5 ستاره را ندارد. در ساخت هتل‌های سنتی هم یک‌سری استانداردها

دیده شده است اما نه مثل هتل‌های 5 ستاره که سرویس‌های ویژه‌ای را

برای مهمانان خود در نظر می‌گیرند

او در ادامه به خبرگزاری میراث فرهنگی می گوید: «در خانه‌های قدیمی یزد، توالت چند پله پایین‌تر از خانه بود در حالی که این موضوع در هتل‌های سنتی به توالت فرنگی تبدیل شده و شرایط بهداشتی بهتری فراهم شده است. در رستوران‌های سنتی هتل‌ها هم سعی شده هم از فضای تخت و هم میز و صندلی استفاده شود. در حقیقت به فراخور نیاز مهمانان که معمولا خارجی هستند، انتخاب‌هایی برای‌شان در نظر گرفته شده و هرکسی که مایل است می‌تواند از تخت یا میز و صندلی استفاده کند.»

او می گوید: «در هتل‌های سنتی برخلاف گذشته مهمانان با بادگیر خنک نمی‌شوند و گرمایش و سرمایش امروزی دارد. اما دیگر نمی‌شود با ارتفاع پله‌ها و کوتاهی درها کاری کرد که از ساختارهای فضای معماری هتل است. این‌ها مجموعه استانداردسازی‌ در هتل‌های سنتی است که امروز در مقیاس‌های مختلف صورت گرفته است.»

توریست امنیت را هم با خودش می‌آورد و مردم هم که فضا را امن ببینند علاقه‌مند بازگشت به بافت تاریخی و بازگرداندن شرایط فرهنگی

به وضعیت سابق هستند

هتل های سنتی؛ حافظان فرهنگ

نبیل درباره اهمیت شکل‌گیری هتل‌های سنتی می‌گوید: «پیدایش این هتل‌ها تاثیر مثبتی در حفاظت از میراث فرهنگی گذاشته است. بیشتر این هتل‌ها کاروانسرا و خانه‌های قدیمی بودند که سرمایه‌گذارانی روی آن‌ها هزینه کردند و به این شکل درآمدند. به این ترتیب نوعی نجات‌بخشی آثار تاریخی در خطر تخریب صورت گرفته است.»

به گفته او این هتل‌ها وضعیت بافت تاریخی را هم دگرگون کرده و با منافع مردم همراه شده و از آن‌جایی که ساخت این هتل‌ها با تمام سنگینی هزینه‌های مرمت کمتر از ساخت یک هتل چندستاره است، مردم استقبال خوبی از خود نشان داده‌اند دست‌ به‌کار شده‌اند.

اما شاید مهم ترین نقطه ضعف این هتل ها، بحث ایجاد امنیت در منطقه بافت تاریخی باشد که نبیل درباره آن می‌گوید: «در هرجای دنیا این مشکل وجود دارد. امروز در کنار "ونیز" یک شهر جدید ساخته شده و در ساعات شب کسی در کوچه پس کوچه‌های ونیز تاریخی قدم نمی‌زند اما وجود گردشگری و ساخت اقامت‌گاه‌هایی مثل هتل‌های سنتی تاثیر خوبی روی بافت تاریخی داشته و امروز شاهد آن هستیم که پلیس توریست وارد بافت تاریخی یزد شده و در آن‌جا مستقر است. در واقع توریست امنیت را هم با خودش می‌آورد و مردم هم که فضا را امن ببینند علاقه‌مند به بازگشت به بافت تاریخی و بازگرداندن شرایط فرهنگی به وضعیت سابق هستند.»


گروه گردشگری تبیان