تبیان، دستیار زندگی
اصغر ژیان‌دربندی، مدرس و كارشناس هتلداری در این باره به خبرگزاری میراث فرهنگی می گوید: درجه‌بندی هتل‌ها و اعطای ستاره به آنها باید بر دو مبنای فیزیك ساختمان و معماری آن و سرویس‌دهی و خدمات هتل صورت ‌گیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هتل های ما فقط به درد خودمان می خورد!

هتل


چیزی که یك هتل را متمایز می‌كند، خدمات و شیوه سرویس‌دهی به مسافران است. اما این درحالی است كه ستاره هتل‌های ایران بیشتر بر پایه شکل و شمایل معماری و ساختمان هتل تعیین می شود تا خدمات و شیوه سرویس‌دهی.


اصغر ژیان‌دربندی، مدرس و كارشناس هتلداری در این باره به خبرگزاری میراث فرهنگی می گوید: درجه‌بندی هتل‌ها و اعطای ستاره به آنها باید بر دو مبنای فیزیك ساختمان و معماری آن و سرویس‌دهی و خدمات هتل صورت ‌گیرد.

او ادامه می دهد: درجه‌بندی فعلی هتل‌های ایران بر پایه فیزیك ساختمانی و معماری است تا خدمات زیرا هتلی تازه تاسیسی كه خود ‌مهیای گرفتن ستاره كرده، پس از دریافت ستاره نیمی از نیروهای خود را تعدیل می‌كند. این كاهش نیرو به این معناست كه خدمات هتل هم به نصف كاهش می‌یابد. در حالی که آنچه یك هتل را متمایز می‌كند، خدمات و شیوه سرویس‌دهی به مسافران است.

به گفته این كارشناس هتلداری، امروزه ساختمان هتل‌ها در ایران در جه یك بوده، اما خدمات به شدت نازل و بی‌كیفیت است.

شیوه درجه‌بندی و هتل‌ها در كشور در مقایسه با روش‌های نوین جهانی

بسیار منسوخ و غیركاربردی است. عموم استانداردهای هتلی در ایران

فقط به درد ایران می‌خورد چراكه یك هتل چهار ستاره ایرانی چنانكه با استانداردهای جهانی سنجیده شود، دو ستاره بیشتر نمی‌گیرد

دربندی همچنین به مقایسه ستاره هتل‌های ایران با استانداردهای جهانی می پردازد و می گوید: شیوه درجه‌بندی و هتل‌ها در كشور در مقایسه با روش‌های نوین جهانی بسیار منسوخ و غیركاربردی است. عموم استانداردهای هتلی در ایران فقط به درد ایران می‌خورد چراكه یك هتل چهار ستاره ایرانی چنانكه با استانداردهای جهانی سنجیده شود، دو ستاره بیشتر نمی‌گیرد!

به اعتقاد این کارشناس هتلداری در ایران، هتلها با همدیگر سنجیده و ستاره گذاری می‌شوند و به استانداردهای جهانی اعتنایی نمی‌شود.

اصغر ژیان دربندی می گوید: حتی اگر مدیران هتل‌های كشور اگر نگاهی به داشتن استانداردها یا ستاره بالا داشته باشند به‌دلیل وجود فضای رقابتی ارزان كه در این صنعت وجود دارد نه تنها نمی‌توانند در چنین فضایی كاركنند و به موفقیت و سود موردنظرشان برسند بلكه به موفقیت هتلهای كم ستاره رقیب كمك می‌كنند كه با هزینه كمتر به سود بیشتر برسند.

او با اشاره به این که ستاره بالاتر نشانه كیفیت در هتل‌های ایران نیست، می گوید: بازهم تكرار می‌كنم ستاره‌ها بر سردر ورودی هتل نشان دهنده كیفیت بالاتر نیست. ممكن است قیمت را بالا ببرد، ولی ستاره‌ها نشان دهنده خدمات ماورای خدمات رایج در هتل‌های مشهور ستاره بالا نیست. تنها مهمان با دیدن ستاره‌ها از نظر روحی آماده می‌شود تا برای پرداخت مبلغ بالاتر آمادگی داشته باشد و با شنیدن قیمت ها از اقامت در هتل منصرف نشود.


گروه گردشگری تبیان